neděle 15. listopadu 2020

Recenze: Vlastníci (Audiokniha)

Autor:
Jiří Havelka
Interpret: Tereza Dočkalová, Marek Němec, Taťjana Medvecká, Jiří Lábus, Zuzana Kronerová, Michal Sieczkowski, Dana Černá, Petr Čtvrtníček, Leoš Noha, Petr Lněnička, Ondřej Rychlý, Veronika Lazorčáková, Pavel Neškudla, Viktor Preiss
Vydáno: Audiotéka, Cinemart
Délka: 1 hodina 15 minut

Rozpadající se střecha potřebuje kompletní renovaci, padají tašky a ohrožují chodce. Světlíky už dlouho hnijí, popelnice jsou přeplněné plenkami a v domě se ani příliš neuklízí. Pohybují se tu tajemní podnájemníci z ciziny i ještě tajemnější pánské návštěvy u staromládeneckého souseda. Chybí tu výtah a nutně se musí udělat nový plynový rozvod. Jenže ve fondu oprav je všehovšudy sto padesát tisíc. A tři koruny! Co tedy odprodat půdní prostory? Nebylo by to nakonec nejlepší řešení? A mají dvojvaječná dvojčata při hlasování jeden hlas, či dva? Nevíte? Nelítostný boj rozvášněných eg o pozice a dominanci na výsluní malého domovního jeviště právě začíná.

Dlouho jsem přemýšlela, jakou knihu si zvolím pro listopad. Nesčetněkrát jsem si prohlížela novinky na Audiotéce, a nemohla se rozhodnout. Nakonec ale moje volba padla na tragikomedii Vlastníci. V době, kdy vyšel stejnojmenný film jsem se k jeho shlédnutí bohužel nedostala, a to i přes ohromné nadšení českých diváků, kteří film doporučovali. Ke shlédnutí jsem se dostala nedávno, a tak jsem se rozhodla i pro audioknihu, neskutečně mě zajímalo srovnání dvou forem stejného příběhu.

Důležité je říci, že Vlastníci byli úplně původně divadelní hrou, na jejíž motivy byl natočen film, a brzy i namluvena audiokniha. Nedivím se, že si příběh zasloužil několik verzí. Pokud jste někdy byli na domovní schůzi, postřehnete detaily a momenty, které jste stoprocentně museli zažít. Dokážeme se hádat opravdu o všem, a co teprve, když se v místnosti sejde několik velice rozdílných lidí, kteří mají vlastní pravdu? Je to boj, to Vám povím...

Měla jsem momenty, kdy jsem měla pocit, že jsem na schůzce našeho domu a kde se hádáme opravdu o maličkostech, přesně jako členové SVJ ve Vlastnících. V takových momentech jsem se opravdu musela smát. Ano, vracím se i k označení tragikomedie. Pro mě převládala komedie, protože některé hlášky a momenty prostě byly skvělé. Ale na tom mělo lví podíl obsazení interpretů, kterých je mnoho, ale mají mezi sebou skvělou chemii, která se nedala přeslechnout.

A na koho se můžete těšit? Na Terezu Dočkalovou, Marka Němce, Taťjanu Medveckou, Jiřího Lábuse, Zuzanu Kronerovou, Michala Sieczkowskeho, Danu Černou, Petra Čtvrtníčka, Leoše Nohu, Petra Lněničku, Ondřeje Rychlého, Veroniku Lazorčákovou, Pavla Neškudlu a Viktora Preisse. Opravdu parádní obsazení, co myslíte? Interpreti mezi sebou skvěle fungovali, nikde se nezadrhávali a přivodili mi opravdu pocit, jako bych byla na domovní schůzi.

Audiokniha je krátká. Má pouze hodinu a patnáct minut, takže jsem ji zvládla poslechnout najednou. A rozhodně to doporučuji i Vám, pokud se pro tuto audioknihu rozhodnete. Ona Vás od sebe tedy nenechá ani odejít. Stále se něco děje, pořád nastávají komplikovanější a šílenější situace, které vykrystalizují v šílené hádky.

A teď srovnání. Divadelní hru jsem bohužel neviděla, ale film ano. Neskutečně mě bavila práce herců, a jsem ráda, že i v audioknize se někde obsazení neměnilo. Ale audiokniha se mi zdála ještě lepší. Dokonale, bez mimiky a gest jsem si dokázala představit dění v místnosti, hroty a hádky. Jen hlasy u mě vyvolaly emoce, které mě totálně zatáhly do děje. Proto hodnotím tuto audioknihu velice pozitivně.

Pokud se chcete zasmát nad situací, kterou zažil každý z nás, kdo bydlí v bytě, tohle je perfektní. Vlastníci jsou příběhem postaveném na reálných situacích a problémech, z každodenního života. Navíc, tahle audiokniha je povedená i po stránce interpretační. Neskutečně jsem se bavila, a v nejedné situaci jsem se našla, kdy jsem seděla na schůzi stranou a nechápavě kroutila hlavou.

10/10

Za možnost poslechu audioknihy Vlastníci moc děkuji Audiotéce!