Recenze: Než jsme se odcizili

Before We Were Strangers
Autor: Renné Carlino
Překlad: Eva Hauserová
Vydáno: Ocelot, 2020
Počet stran: 288

Potkali jsme se před patnácti lety, skoro přesně na den, když jsem se stěhoval na kolej NYU v Senior House, hned vedle tvého pokoje. Říkala jsi, že jsme byli nerozluční kamarádi. Rád si myslívám, že to bylo něco víc. Žili jsme z ničeho, leda z radosti, že jsme se našli prostřednictvím hudby (byla jsi posedlá Jeffem Buckleym), fotografování (pořád jsem tě fotil a nemohl jsem s tím přestat), toulek po Washington Square Parku a všech těch divných věcí, které jsme dělali, abychom si vydělávali peníze. V tom roce jsem se sám o sobě naučil víc než kdy jindy v životě. Přesto jsme se z nějakého důvodu rozešli. Léto po promoci jsme se přestali stýkat, když jsem odjel do Jižní Ameriky pracovat pro National Geographic. Když jsem se vrátil, byla jsi pryč. Tak trochu si pořád nejsem jistý, jestli jsem na tebe po té svatbě moc netlačil… Pak už jsem tě neviděl, teprve před měsícem. Byla středa. Houpala ses na špičkách a udržovala rovnováhu na tlusté žluté čáře, ubíhající po okraji nástupiště v metru, a čekala jsi na linku F. Neuvědomil jsem si, že jsi to ty, a potom už bylo moc pozdě, ty jsi byla pryč. Znovu. Vyslovila jsi mé jméno, viděl jsem ti to na rtech. Snažil jsem se přimět vlak, aby zastavil, jen abych tě mohl pozdravit. Jakmile jsem tě zahlédl, znovu mě zaplavily všechny pocity a vzpomínky na mládí, a větší část následujícího měsíce jsem strávil přemítáním o tom, jak asi žiješ. Možná že jsem se zbláznil, ale nechtěla bys se mnou zajít na skleničku a dohnat těch posledních patnáct let?

V rámci spolupráce s Megaknihami se začala rozjíždět ještě jedna nová, se vznikajícím nakladatelstvím Ocelon. Pod jeho záštitou vyšlo teprve několik titulů, ale je vidět, že se máme na co těšit. Jako poslední jsem si od něj měla možnost přečíst knihu Než jsme se odcizili, která mě upoutala především svojí obálkou, a poté anotací, která slibuje úžasný romantický příběh. A jak se mi kniha líbila? O tom bude dnešní recenze!

Jak jsem se již zmínila, Než jsme se odcizili má překrásnou obálku. Západ a dvě siluety... jednoduchá, ale překrásná! Okamžitě jsem si jí zamilovala a hrozně se mi k celému tématu knihy hodí. Pro ocelot je typická pevná vazba s přebalem, a ani tady tomu není jinak. Pod přebalem je čistá bílá obálka, pouze s názvem a jménem autorky. Dalším lákadlem byla i anotace, ze které je jasné, že to bude napínavé čtení, plné lásky.

Kniha je kraťounká, nemá ani tři sta stran, ale i tak jsme jí četla docela dlouho. Opět se mi blíží zkouškové a mám s ním plno práce. Ale ve volných chvílích jsem si na knihu čas našla a četla co to šlo. Než jsme se odcizili je opravdu čtivá, hlavně díky přímé řeči, které je tu opravdu hodně. Mezi postavami stále probíhá dialog, popisných částí je tu opravdu malinko. Další věcí, která mi vyhovovala bylo členění. Kniha je rozdělena na čtyři velké části, které se poté dělí ještě na kapitoly, kterých tu najdete dvacet šest a ještě dvoustránkový epilog.

Příběh je vyprávěn dvěma hlavními postavami, Grace a Mattem. Tito dva se seznámili na studiích, ale poté se jejich cesty rozdělily, aby se opět po patnácti letech sešly. Příběh aktéři vypráví jak ze současnosti, tak z minulosti. Je zde vidět zajímavý kontrast mezi staršími a mladšími charaktery, a více jsem si oblíbila Grace. Příliš se nezměnila, je talentovaná, milá a chytrá. Matt byl oproti tomu na můj vkus příliš namachrovaný a nějak jsem si nedokázala spojit jeho mladší a starší já.

Už dlouho jsem nečetla takhle povedenou romantickou knihu. Neskutečně mě bavil příběh hlavních postav, který mi místy kazily pouze chyby v textu. Je vidět, že se nakladatelství Ocelot hodně vylepšilo, ale stále je co vylepšovat. Chyby se objevovaly spíše ke konci knihy, ale nijak extra mi čtení nezkazily, ale já jsem na gramatiku strašný hnidopich.

Než jsme se odcizili je úžasná kniha, která své čtenáře dokáže dojmout, ale i překvapit. Hlavně tedy na konci! Četla jsem a nechápala a posledních dvacet stran jsem zvládla přečíst na ráz. Jsem moc ráda, že jsem si knihu k recenzi vybrala, protože mě opravdu bavila. Pokud jste romantické duše, tahle novinka by Vám určitě neměla uniknout!

8/10

Za knihu Než jsme se odcizili moc děkuji Megaknihám!