Recenze: Finch

Orig. název: Finch
Autor: Jeffrey Scott Vandermeer
Překlad: Jakub Němeček
Vydáno: Argo, 2020
Počet stran: 424

John Finch je detektivem v Ambře, městě okupovaném a terorizovaném tajemnými bytostmi z podzemí, zvanými „šeďáci“. Prastaré město se propadá do anarchie, šeďácké houby a plísně bují na domech i v lidech, povstalecké síly jsou demoralizovány a rozprášeny, a parciálové – lidští zrádci, přetvoření šeďáky v cosi jiného – kráčejí ulicemi a trýzní obyvatele.
Finch má na příkaz šeďáckého nadřízeného vyřešit nepochopitelnou dvojnásobnou vraždu. V průběhu vyšetřování narazí na krajně podivné události, je nucen připomenout si svou vlastní, pečlivě utajovanou minulost, a kromě toho se dostane na stopu klíčovému tajemství historie Ambry. Jak se zdá, osud celého města bude nakonec záviset na jeho rozhodnutí…

Poslední dobou nečtu příliš detektivek. Čtu je opravdu minimálně, ale podle toho, co jsem zahlédla v novinkách od různých nakladatelství si myslím, že se máme na co těšit. Teď se ale vracím k restům z léta, a mezi nimi je i kniha Finch od Kosmasu, kterou jsem si mohla přečíst díky spolupráci. Normálně bych se nad touhle knihou nepozastavila... Ale když jsem si prohlédla obálku a přečetla anotaci, přemohla mě zvědavost a musela jsem se do ní pustit.

Největším lákadlem pro mě opravdu byla anotace s obálkou. A když mi kniha dorazila, zamilovala jsem si už jen její vzhled. Růžová barva s modrou vytvářejí parádní kontrast, a detaily na obálce Vás přitáhnou blíž. Na pozadí se rýsuje obrys města, a ani nápis není zanedbaný. Měkké íčko v nápise je stylizované do siluety detektiva, je možná jasně rozpoznat kabát a klobouk. Samozřejmostí jsou pevné desky s přebalem... Přeci jen, kniha je docela objemná.

Už při prvním otevření Vás uvítá nevšední věnování a poté začíná děj. Kniha je rozdělena na dny. Konkrétně celý děj zabere jediný týden, pěkně od pondělí. Jednotlivé dny se dělí na klasické kapitoly. Takhle to zní ideálně, ALE. Nedokázala jsem se začíst. Postupně ze mě opadávalo nadšení, které jsem měla ze začátku z anotace a z obálky. Problém je ten, že autor Vás hned na začátku hodí do vody, a vy se musíte naučit plavat.

Svět, ve kterém se Finch odehrává je jiný. Vystupují zde šeďáci, lidi ujíždí na houbách. Je plný barev, ale také zla. Nedokázala jsem se v něm během čtení vyznat, a byla jsem nervózní z toho, že mi nějaké detaily unikají. Mám ráda ve všem pořádek, ráda věcem přicházím na kloub, ale tady jsem to prostě nedokázala. Zhruba posledních padesát stran jsem už začínala mít trochu přehled. Ale to je strašně pozdě. Přemáhala jsem se, abych knihu neodložila.

Hlavní postavou je Finch. Je to detektiv, který má své kostlivce ve skříni. Ze začátku o něm nevíte vůbec nic, ale postupně co čtete, zjišťujete víc. To je to, co mě na knize bavilo, to postupné odkrývání záhadného charakteru Finche. Byly momenty, kdy jsem nechápala, jak mohl přežít, něco vymyslet. Finch byl opravdu to nejlepší, co se v knize našlo.

Moje recenze je po dlouhé době negativní. Ale to se nedá nic dělat, Finch mi zkrátka nesedl. Kniha je plná popisných částí a monologů, které vede hlavní postava ve své hlavě. Přímé řeči je tu opravdu málo, a to mi úplně nevyhovovalo. Co jsem si tak četla ostatní recenze, budu asi v menšině. Věřím, že si svět Finche najde své fanoušky, ale já mezi ně patřit asi nebudu.

Kniha má na Databázi knih hodnocení 81%, a to není málo. Pro mě ale byl Finch průměrem, který mě bohužel nepříjemně překvapil. Měla jsem obrovská očekávání, přeci jen, spojení fantasy a detektivky, to je paráda! Bohužel ale složitost světa byla postavena na čtivosti knihy, a to jí u mě příliš nepomohlo. Neházím ale ručník do ringu, až přijde více času a lepší nálada, třeba dám Finchovi ještě šanci.

4/10

Za knihu Finch děkuji Kosmasu!