Recenze: Exillium (Strážce ztracených měst #2)

Exile
Autor: Shannon Messenger
Překlad: Radka Kolebáčová
Vydáno: Ocelot, 2020
Počet stran: 480

Sophie se postupně sžívá s elfím světem, do kterého přišla ze světa lidí. Po zdárném dokončení prvního roku studia na Foxfireské akademii a po zotavení z únosu, při kterém s Dexem téměř zemřeli, si naplno užívá prázdnin. Všechno se konečně zdá být v pořádku a Sophie dále rozvíjí své schopnosti při výcviku jediné samičky křídlorožce, Silveny. Ovšem její únosci jsou stále na svobodě. Sophie nachází nové stopy vedoucí k záhadné skupině Černá labuť, které ji vedou k vysvětlení mnoha nezodpovězených otázek. Je Sophie vytvořená za nějakým účelem? Jak je to se smrtí Jolie, dcery Gradyho a Edaline? A kdo jsou ve skutečnosti ti zlí? Aby našla odpověď na dlouho střežená tajemství a zachránila ty, na kterých jí nejvíce záleží, musí se znovu podrobit riziku. Proto je nutné, aby podnikla nebezpečnou cestu do nejtemnějších koutů světa, do Exillia.

V polovině září mi přišla nabídka od Megaknih, se kterými již několikátým rokem spolupracuji, s knihou k recenzi, a to s pokračováním Strážců ztracených měst. Do této série jsem se pustila minulý rok, vlastně i ve stejné době, jako teď při čtení druhého dílu. Dětské fantasy úplně není žánr, který vyhledávám a čtu nějak často. Ale tahle série mě prostě okouzlila a už první díl mě okouzlil. Proto jsem se taky pustila do druhého dílu. Recenzi prvního dílu si můžete přečíst TADY.

Začala jsem vlastně pořádně číst vlastně díky fantasy, proto je to můj oblíbený žánr. Bohužel se k němu dostanu velmi výjimečně, ale když už, tak jsem za to strašně ráda. A tady není pochyb, že se jedná o fantasy a stačí k tomu pouhý pohled na obálku. Je z ní jasné, že to bude pořádná jízda, ale hlavně, že spadá do kategorie pro děti. Je krásně kreslená. Líbí se mi i to, že má pevnou vazbu s přebalem, takže ji žádný malý čtenář nezničí.

Musím ale varovat, řekla bych, že je to pro trochu pokročilejší dětské čtenáře, s pořádnou trpělivostí. Tohle varování se netýká obsahu knihy, ale spíše jejího rozsahu. Přeci jen, má skoro pět set stran. Je ale skvěle rozdělená po kratších kapitolách, kterých zde můžeme najít šedesát tři. Jsou krátké, a proto i parádně čtivé. Máte pocit, že se pořád něco děje, a tomu přispívá i spousta přímé řeči, která jak pingpongový míček lítá mezi postavami.

První kniha měla hodně otevřený konec. A ta druhá začíná tam, kde své čtenáře nechala. Proto je dobré si přečíst první díl, abyste věděli o co jde. Kouzelný svět, který Shannon Messenger vytvořila je pestrý a milý. Má ale také své temné stránky, a samozřejmě náležitosti, které musíte znát, abyste pochopili charaktery postav, různé problematiky světa a také, abyste se lépe dostali do děje. Pamatovala jsem si z prvního dílu hodně, a proto nebylo těžké do něj znovu zaplout.

Pokud hledáte knihu s elfy, tady máte vyhráno. V knize narazíte na elfy, občas na trpaslíka a místy na nějakého kouzelného tvora, jako je například křídlorožec. Ten zde hraje důležitou roli! Ale víc prozradit nemůžu. Hlavní postavou je již známá Sophie. Elfka, která vyrůstala ve světě lidí, a pak se vrátila zpátky tam, kam patří. Má mnoho schopností, které trápí nejenom ji... Okolo ní se seskupuje mnoho dobrých přátel - Dex, Fitz, Bianka, Alden... A společně prožívají nemálo dobrodružství.

První fantasy, které mě i přitáhlo ke čtení, byla Narnie. Pokud chcete dítě přinutit číst, není lepší příběh. Ale největším důvodem následné závislosti na čtení je právě to, že má série několik dílů, a čtenář se může do oblíbeného světa stále vracet. Vracet se může k místům, ději, postavám... je jen na něm, jaké záchytné body si udělá. A stejně je tomu i tady.

Udělalo mi obrovskou radost, že jsem se mohla vrátit k rozečtené sérii, ještě k tomu k fantasy knize. Když jsem si na ni našla čas, byla to otázka tří dní, než jsem měla přečteno. A i když má přes pět set stran, uteklo mi to neskutečně rychle. Bylo příjemné se vrátit do světa elfů, a nechat se Sophií překvapit, jaké další dobrodružství si pro své fanoušky připravila. Konec je otevřený a já se moc těším na další díl. Snad se ho brzy dočkáme!

9/10

Za knihu Exillium moc děkuji Megaknihám!