Recenze: Dámy a pánové (# Zeměplocha) - Audiokniha

Autor:
Terry Pratchett
Interpret: Zuzana Slavíková
Vydáno: OneHotBook
Délka: 14 hodin 15 minut

Kruhy se otevírají, ale staré čarodějky ještě nepatří do starého železa!
V království Lancre nastává den letního slunovratu, blíží se horká svatojánská noc plná shakespearovských čar a kouzel. V hospodářských porostech se objevují kola – a výjimkou není ani květináček s hořčicí a řeřichou, které Stařence Oggové vypěstoval čtyřletý Žuchlík. Ona i Bábi Zlopočasná vědí, co to znamená…
A Magráta Česneková se má ráno vdávat! Všechno přitom mělo být tak snové! Avšak Morrisovi tanečníci už chystají divadelní hru u kamenného kruhu, do města právě dorazila delegace mágů, a navíc se skrze oslabenou hranici mezi dvěma vesmíry do Zeměplochy vracejí také elfové. Jenže ne sami. Přinášejí s sebou i všechny krutosti tradičně spojené s jejich rodem: únosy počínaje a vražděním konče… Postaví se jim někdo?

Říjen byl takový hodně těžkopádný. Řešila jsem začátek školy, chodila jsem ještě do práce, ale vrátila se korona a všechny plány a povinnosti se rozplynuly jako pára nad hrncem. Hledala jsem proto útěchu zase v knihách a také audioknihách. Právě při výběru knížky na říjen od Audiotéky jsem měla jasno hned na první pohled. Dámy a pánové od Terryho Pratchetta. Strašně dlouho jsem se do jeho knížek chtěla pustit, ale je jich tolik, a já mám pořád co číst... Takže audiokniha byla jasná volba!

Trochu se stydím, že jsem se ke knihám od Pratchetta ještě nedostala. Jeho knihy už jsou taky takové kultovky, které si správný knihomol alespoň jednou musí přečíst. Já jsem se k nim ale nikdy nedostala. Odrazovalo mě obrovské množství knih, které Zeměplocha obsahuje, že jsem si ani nebyla jistá, jestli bych se vůbec chytla... Ale riskla jsem to, a do audioknihy se pustila.

Prvních deset minut jsem byla trochu na vážkách, jestli jsem neudělala hloupost. Pratchett své čtenáře okamžitě hází do děje a nechává je, aby se sami rozkoukali. Poslouchala jsem audioknihu v práci, doma, prostě každou volnou chvilku, a stále víc jsem se do tohoto fantastického světa dostávala. Sice to trvalo, ale mojí obrovskou srdcovkou je fantasy, a řekla jsem si, že to prostě nevzdám! A opravdu, po nějaké době jsem se zaposlouchala...

A to také díky výborné interpretaci Zuzany Slavíkové. Neskutečně mě bavilo, jak si Zuzana Slavíková vyhrála s hlasy. Každá postava měla vlastní tón, díky kterému jste ji bezpečně poznali. Občas jsem ani nevěřila tomu, že audioknihu namlouvá pouze jediný člověk! Do čtrnácti hodin a patnácti minut jsou také započítány různé melodie, které se k příběhu opravdu hodily, a dotvářely jeho atmosféru. Neuvědomuji si nějakou chvilku, která by byla hluchá, nebo mě nějak zarazila. Interpretace je plynulá a precizní.

Co ale hlavně, zamilovala jsem si postavy. Nebylo jich tu málo, nad některými jsem si nebyla jistá až do úplného konce, ale jsou tu dvě dámy, čarodějky, které si mě obmotaly okolo prstu. Stařenka Oggová a Bábi Zlopočasná. Úžasné charaktery, chytré, mazané, akční a neskutečně vtipné. Občas ty hlášky, které z nich lítaly... Prostě geniální! Nesmím zapomenout ani na Magrátu Česnekovou. O ní jsem dlouho nevěděla co si myslet, ale i ona se vybarvila, a to naprosto skvěle!

Pro čtenáře to může být trochu šok. Prachett to totiž v knize Dámy a pánové rozjíždí po více dějových linkách, a skáče z jednoho místa na druhé. Já než jsem se v tom vyznala, měla jsem trochu guláš... Ale dala jsem to! A opravdu to stálo za to. Nechápu jak jsem se takové klasice jako je Prachett mohla vyhýbat! Co nejdříve se pustím do první jeho knížky, Barva kouzel. A pak? Mám spoustu pokračování, přes čtyřicet knížek!

Tak, jeden knižní rest, na který nejsem pyšná jsem si splnila. Teď mi ještě zbývá něco Stephena Kinga, a budu spokojená. Díky této audioknize je mi jasné, že v Pratchettových knihám rozhodně budu pokračovat. Jako fanoušek fantasy žánru jsem si tu rozhodně našla svoje, a věřím, že nejsem jediná. Skvělý příběh, skvělá interpretace, jsem nadšená!

10/10

Za audioknihu Dámy a pánové moc děkuji Audiotéce!