Recenze: Černobyl (Audiokniha)

Autor:
Serhii Plokhy
Interpret: Václav Neužil
Vydáno: Audiotéka, Jota
Délka: 13 hodin 4 minuty

Audiokniha vystihuje, co se v dubnu 1986 odehrálo v Černobylské jaderné elektrárně. Autor vás seznámí s genezí sovětského jaderného výzkumu, konstrukcí dvou hlavních typů reaktorů užívaných v SSSR, s jejich přednostmi i chybami. Nastiňuje i výstavbu jaderné elektrárny u Černobylu, spojenou s problémy i proslulou sovětskou fušeřinou.
Hlavní část audioknihy je zaměřena na události, které vedly k explozi reaktoru č. 4. Ilustruje zmatek technického personálu elektrárny, který nebyl schopen zjistit, co se vlastně stalo, i velmi nepružnou reakci ze strany místních i celostátních orgánů. Popsáno je úsilí hasičů o zvládnutí požáru na vybuchlém bloku 4 i jejich v mnoha případech tragické osudy. Autor odhaluje nedostatky sovětského způsobu zvládání této události, snahu sovětských úřadů všech úrovní o zatajení černobylské exploze, a to nejen před zahraničím, ale především před vlastními občany. Audiokniha dokládá, že tato snaha o utajování je nakonec korunována nezamýšleným a pro SSSR v podstatě fatálními vývojem v radioaktivitou postižených republikách.

Elektrárna Černobyl a její havárie. Vždy velké téma, ale zdá se mi, že až v poslední době se více přibližuje veřejnosti. Důležité je říci, stravitelnou formou. Vzniká obrovské množství knih a filmů, nesmím opomenout geniální seriál, a teď i audiokniha. Ta dnešní, kterou bych Vám prostřednictvím dnešní recenze moc ráda představila, byla opravdu výjimečná a mně trvalo dlouho, než jsem se přes ni dostala.

Je jedno, jestli knihu podle skutečných událostí čtete, nebo posloucháte. Pokud je kniha dobře napsaná/namluvená, je jistotou, že se Vám dostane pod kůži a vy ji začnete prožívat díky fantazii s hlavními hrdiny. Tak jsem to měla u této audioknihy. Začátek je pozvolný, vypráví o tom, jak se elektrárna stavěla, přibližuje všechno lidské úsilí, které bylo na její vznik vynaloženo. Ale celou dobu prostě víte, co bude následovat.

I tak ale nejste připraveni na to, co přijde. Díky seriálu, který jsem viděla několik měsíců nazpátek, jsem tušila, co všechno se po havárii dělo... Ale když jsem to slyšela znovu, mělo to na mě opět stejný efekt jako poprvé. Šok, otřes... Zarážela mě nečinnost hlavních aktérů, kteří nejprve zamítali evakuaci lidí z přilehlých měst a vesnic, docházely mi všechny směry, které radiace zasáhla. Lidské osudy, zničení přírody...

Musela jsem knihu poslouchat po malých částech, abych ji byla schopná zpracovat. Nebylo to tím, že by kniha byla špatná, nesrozumitelně napsaná, nebo že by audiokniha byla špatně namluvená, to vůbec ne. Důvod byl, jak jsem se již zmínila, vnímání celého problému, uvědomování si všech dopadů pro populaci. I když se neštěstí stalo v roce 1986, stále je co odkrývat a je o čem mluvit, a já jsem ráda, že je to možné srozumitelnou formou.

Přestože se okolo Černobylu točí plno technických parametrů, které nejsou ani v tomto případě vynechány, byla audiokniha srozumitelná. Václav Neužil má nezaměnitelný hlas, a už po chvilce poslechu mi ke knize dokonale pasoval. Snaží se do projevu vložit emoce, které se sem hodí, a i technické náležitosti jsem byla schopná vnímat. Takže i po této stránce pro mě byla kniha velmi příjemným překvapením.

Po poslechu jsem se ještě na několik míst vrátila a některé kapitoly jsem si dala znovu. Černobyl je téma, které mě zajímá, a i během poslechu mě kniha ponoukla k tomu, abych si nějaké informace našla i sama. Pokud Vás, stejně jako mě, Černobyl zajímá, zkuste i stejnojmenný seriál. Místy je sice opravdu jen pro silné povahy, ale určitě stojí za shlédnutí.

Audiokniha Černobyl mě opravdu příjemně překvapila. Skvělá interpretace, zajímavosti a srozumitelnost. Sice si na chvilku od knih napsaných podle skutečných událostí musím dát pauzu, ale tahle byla opravdu skvělá. Bohužel se mi těch třináct hodin protáhlo na delší dobu než jsem čekala, a pak jsem si potřebovala utřídit myšlenky abych byla schopná recenzi napsat... Ale rozhodně Vám ji mohu doporučit!

10/10

Za audioknihu Černobyl moc děkuji Audiotéce!