Recenze: Bojovnice za lásku

Love Warrior
Autor: Glennon Doyle
Překlad: Eva Hauserová
Vydáno: Ocelot, 2020
Počet stran: 240

„V deseti letech jsem si uvědomila, že jsem buclatější, neupravenější, jakoby mastnější než jiné dívky. Ztratila jsem sebevědomí. Začala jsem své tělo pociťovat jako oddělenou, cizí věc a připadalo mi divné, že mě lidé zkoumají a soudí podle toho, co vidí, protože to nemělo moc společného s tím, kdo jsem skutečně byla. (...) Na veřejnosti jsem se cítila obnažená, vystavená všem na odiv, totálně zranitelná. A tak jsem začala své tělo nenávidět. Nejen jeho tvary, přestože jsem si ošklivila i je. Nenáviděla jsem skutečnost, že vůbec mám nějaké tělo. Znemožňovalo mi být úspěšná jako dívka. Vesmír mi předložil velice jasná pravidla ženskosti: buď malá, tichá, křehká a stoická, éterická, uhlazená, a nesmíš prdět, potit se, krvácet, mít nafouklé břicho, být unavená, hladová nebo po něčem prahnout. (...) Ale místo abych pochopila, že se světem je možná něco špatně, usoudila jsem naopak, že je něco špatně se mnou.“

Moje první spolupráce byla s internetovým obchodem Megaknihy. Poslední dobou je tato spolupráce pravidelnější, a já jsem za to moc ráda. S Megaknihami začalo totiž spolupracovat nové nakladatelství Ocelot, z jehož produkce mám občas možnost si nějaký ten titul přečíst. Sleduji cestu tohoto nakladatelství od jeho začátků, a je skvělé vidět, jaký obrovský pokrok udělalo. Tentokrát vyšla kniha Bojovnice za lásku, o které bude dnešní recenze.

Ještě na chvilku se vrátím k začátkům nakladatelství Ocelot. První knihu, kterou jsem od něj četla, byla King, na kterou můžete recenzi najít TADY. Už když jsem knihu tehdy otevřela, věděla jsem, že bude problém. Formátová úprava byla strašná, odstavce mezi sebou měly obrovské a hlavně zbytečné mezery, přímá řeč začínala tak, jak to zrovna přišlo. A právě proto jsem byla zvědavá na další knihu z nového nakladatelství Ocelot.

Důležité je říci, že jsem si knihu vybrala zejména kvůli anotace. Celá kniha je autobiografickým románem, a anotace je dost silná... Bulimie, podceňování. Byla jsem zvědavá. A další věcí je, že autobiografické romány nečtu příliš často, vlastně vůbec. Tušila jsem, že to bude silné čtení, a chvíli si po přečtení budu muset odpočinout. Neměla jsem na knihu správnou náladu, a stále jsem ji odkládala. Nakonec jsem se ale odhodlala, četla jsem ji dlouho a musela ji ještě prokládat jinou knihou, ale zvládla jsem ji!

Co se ale musí nechat je, že všechny knihy z Ocelotu mají pevnou vazbu. Ani Bojovnice za lásku není výjimkou. Má překrásný přebal, černou siluetu rýsující se na pozadí večerní oblohy. Hned když jsem jí viděla, přemýšlela jsem nad tím, jak se mi bude hodit k příběhu. Ale po přečtení mi tak nějak obálka zapadla na místo, a já pochopila, proč byla zvolena zrovna tahle podoba. Pod přebalem se nachází čistě bílá obálka, pouze s černým nápisem názvu a autorkou.

Každá autobiografie za sebou má obrovský příběh, a ve většině je dost silný. Právě proto z autobiografií mám respekt. Tady tomu není jinak, Glennon Doyle šla s kůží na trh, a nebojí se svým čtenářům prozradit ty nejmenší a nejintimnější zákruty svého života. Nejsem si jistá, jestli jsem se někdy setkala s tak upřímnou knihou, jako byla zrovna tahle. Už od první stránky čtení bylo těžší než u klasické knihy, protože jsem se stále vžívala do kůže hlavní hrdinky.

Kniha se točí okolo několika vážných témat. Je jich vlastně na jeden život, alespoň dle mého názoru, hodně.  Počínaje pocity méněcennosti, bulimii, přes alkoholismus, k depresi až závažné nemoci. Glennon rozhodně neměla jednoduchý svůj život, a nepomohla jí v tom ani nevěra manžela, se kterou se musela smířit kvůli dětem.

Přesně jsem věděla, že tahle kniha nebude snadná. Její četbu jsem prokládala jiným příběhem, a snažila se příliš do příběhu nevžít. Nepovedlo se mi to příliš, soucítila jsem s autorkou, a říkala si, kolik neštěstí a komplikací musíme za život prožít. Kniha nebyla na čtení snadná a rozhodně není pro každého. Pokud hledáte surový, nijak přikrášlený příběh ze života, tak tahle kniha je perfektní.

8/10

Za knihu Bojovnice za lásku děkuji Megaknihám!