Recenze: Batman: Bílý rytíř

Batman: White Knight
Autor: Sean Murphy
Ilustrace: Sean Murphy
Překlad: Štěpán Kopřiva
Vydáno: Crew, 2020
Počet stran: 236

V tomto komiksu spatříme svět, kde byl nejslavnější zločinný klaun vyléčen ze svého šílenství, a staneme se svědky toho, jak se tento muž, známý nyní jako Jack Napier, pokusí vyléčit město, které kdysi terorizoval. Poté, co se usmíří se svou bývalou partnerkou Harley Quinnovou, uvede do pohybu promyšleně rozehranou kampaň, jež má za cíl zdiskreditovat osobu, kterou vnímá jako hlavního nepřítele Gothamu: Batmana. Napierova křížová výprava odhalí dlouholetou korupční tradici v řadách gothamské policie a promění jeho samého v městského radního a občanského hrdinu. Když se však vynoří stíny minulosti, aby ohrozily jeho dosavadní úspěchy, rozdíl mezi zachráncem a ničitelem začíná mizet – a to jak v Jokerově, tak v Batmanově případě… a s tím mizí i naděje na světlou budoucnost Gothamu.

Myslí, že u mě není velkým tajemstvím, že když mi dáte na výběr mezi DC a Marvelem, vždycky sáhnu po Marvelu. Ale DC mám také v oblibě, ale je to dané hlavně tím, že se v jeho světě ztrácím. Mám hrozně ráda Batmana, Gotham a Jokera, ale o ostatních postavách a příbězích skoro nic nevím. Ale postupně to doháním! V dnešní recenzi ale ještě chvíli zůstaneme u Gothamu...

Když v nabídce novinek od Nakladatelství Crew zazní Batman, je to pro mě automatická reakce a přichází zvědavost. Tak tomu bylo i tady. Hrozně se mi líbila anotace, podoba obálky byla pouze pomyslnou třešničkou na dortu. O to větší jsem z komiksu měla radost, když dorazil a v bálíčku se objevil komiks v pevných deskách s přebalem. Miluji takové komiksy, a už na první pohled mi něco říkalo, že tenhle bude skvělý i po stránce obsahu.

Hned od první strany se vrháme do akce. Joker stojí klasicky proti Batmanovi, nic neobvyklého. Zápasí na život a na smrt, zničí další kousek Gothamu... Ale pak jsou tu zázračné pilulky, které zbaví Jokera jeho šílené stránky. Stává se z něj Napier, nový BÍLÝ rytíř Gothamu, a snaží se město zachránit před Batmanem. Po boku mu stojí věrná Harley, a společnými silami bojují proti zlu - v tomto případě, proti Batmanovi...

Že to zní šíleně? Je to především komiks o Jokerovi, takže co byste čekali? Zlý Batman, Hodný Joker... Bylo pro mě zvláštní sledovat, jak se role vyměnily, ale jak dokonale zase zapadly na místo. Sedl mi i styl, jakým je komiks ilustrován, protože je takový... specifický. Nebyla jsem si jistá, jestli se ve vší té akci nebudu ztrácet, ale opak byl pravdou -  přesně jsem věděla co se děje.

Bylo opravdu hodně zvláštní si připustit, že Napier, dokonalý gentleman v obleku, s uhlazenými vlasy je Joker. Joker, ikonické zelené vlasy, šílený smích, geniální mozek... Tohle pro mě asi představoval největší zásek při čtení. Pak jsem si samozřejmě musela zvyknout na Batmana, který byl, celkem logickými argumenty, postaven do role zločince. Zvykla jsem si ale celkem rychle, a užívala si neskutečnou jízdu, kterou Sean Murphy vytvořil.

Když myslím neskutečnou jízdu, myslím to vážně. Od první stránky jste hozeni do příběhu, úžasně ilustrovaného mimochodem, do vší akce, napětí a zvratů... A překvapení je tu opravdu hodně! Pilulky, které mění Jokera v Napiera postupně ztrácí efekt, a vy nevíte, kdy tato proměna proběhne. V jaké situaci se to bude hodit a kdy ne...

Batman: Bílý rytíř byl výstřelem na slepo, ale nakonec se ukázal jako opravdu milé překvapení, které mě neskutečně nadchlo. Tohle je totiž přesně ten komiks, který ve mně vzbudil zvědavost a ponoukl mě k tomu, abych si do budoucna o DC zjistila víc. Pokud tedy sháníte komiks plný akce a překvapení, a samozřejmě ze světa DC, Batman: Bílý rytíř je super volba!

10/10

Za knihu Batman: Bílý rytíř moc děkuji Nakladatelství Crew!