středa 23. září 2020

Recenze: Nová životní kapitola Amy B.

Orig. název: The Overdue life of Amy Byler
Autor: Kelly Harmsová
Překlad: Michaela Martinová
Počet stran: 359

Amy Bylerová je upracovaná, nedoceněná a (skoro) svobodná matka. Když se však objeví její (skoro) bývalý manžel, pronásledovaný pocitem viny, a nabídne se, že se o děti na nějaký čas postará, Amy váhá. Malá přestávka by jí prospěla, ale dokáže být bez dětí? A co si počnou děti bez ní? Zvládne se o ně jejich otec postarat? Nakonec se nechá přesvědčit a vyrazí z pensylvánského venkova na knihovnickou konferenci do města, které nikdy nespí. Do New Yorku.
Obvykle prakticky založená a zdrženlivá Amy se ve víru velkoměsta dokáže konečně pořádně odvázat. Objevuje sofistikovaný život plný kultury a jiných radostí, jež si dosud odpírala. Zjišťuje, že i svobodná matka si může dopřát trochu zábavy, a ne věnovat veškerý čas dvěma pubertálním dětem. Dokonce se za povzbuzování svých kamarádek odhodlá i k několika schůzkám naslepo. Jedno setkání jí však obrátí život vzhůru nohama. Potká muže, v jehož přítomnosti se jí srdce rozbuší jako splašené. Původně nevinné prázdniny se tak změní ve spletitou hru citů, a jak se léto chýlí ke konci, Amy si uvědomuje, že bude muset učinit nelehké rozhodnutí. Dá sbohem svému starému životu a otevře novou, vzrušující kapitolu? Neztratí ale návratem domů svoje nově objevené já?
Než si však stačí vybrat, nečekaná událost svede oba její světy dohromady a Amy hrozí, že ztratí všechno, o čem kdy snila a co kdy milovala.

Po dlouhé době jsem se pustila do knihy ze skutečného života. Nová životní kapitola Amy B. mě zaujala anotací, ale hlavně tím, že hlavní postavou je knihovnice, stejný obor, který studuji já. Rozhodování bylo tedy snadné a já byla na knihu moc zvědavá. Ale jaká kromě toho kniha je? O tom bude dnešní recenze!

Nová životní kapitola Amy B. má měkké desky, což u Cosmopolis není úplně standardem. Motiv na obálce musí přitáhnout pozornost každého knihomola. Nápis je napsán na hřbetech knih a za nimi je vidět silueta hlavní postavy. Není to kniha, která Vás na první pohled praští do očí, ale krásně se hodí k tématu knihovnice a životní změně, kterou hlavní postava v průběhu knihy podstupuje.

Kniha je rozdělena na dvacet kapitol. Každá část začíná emailem Cori, dcerou hlavní postavy. Amy a její děti opustil manžel John, který se najednou po třech letech objeví. John si chce vzít děti na nějaký čas na starost, získat zpět ztracené pouto. Díky tomu se Amy může vydat do New Yorku na odpočinek. Cori jí naštěstí informuje o tom, co se děje u ní, a díky tomu máme přehled o tom, co se děje na obou místech a lépe se můžeme vžít do role hlavní postavy.

Abych pravdu řekla, pořádně jsem se začetla po sté straně. Do té doby se toho příliš neděje a pak přichází na řadu i různé zmínky knih, které mi jsou známé, takže se mi četlo o něco lépe. Bylo zábavné vidět, jaké charakterové vlastnosti mám s hlavní postavou společné. Sdílela jsem s ní lásku ke knihám, a fandila jí. Je to sympatická hlavní postava, skromná a obětavá, kterou nejde si nezamilovat. Budete žasnout nad tím, jak silná osobnost to je.

Jak už jsem se zmínila, dlouho jsem nečetla žádný příběh ze života, ve kterém by se řešily obyčejné problémy, a ne záchrana zeměkoule. Bylo to svým způsobem odpočinkové, ale taky to byl pořádný nezvyk. Ale bylo zajímavé sledovat, jakým způsobem se hlavní postava měnila, jak opět našla ztracené sebevědomí, a jak opět začala žít.

Kniha je skvělá. Po nějaké době čtivá, ale hlavně čtenáři připomene, jak je důležité odpočívat. Myslet taky trochu na sebe, a ne pouze na ostatní. Udělat něco málo pro sebe, pro to, abychom se cítili dobře. Trošku mě kniha na tohle téma nahlodala, a donutila mě se zamyslet nad tím, jak se sama chovám. Poslední dobou jsem se nezastavila a tohle téma je mi tak velice blízké.

Nová životní kapitola Amy B. byla zajímavou knihou, kterou jsem si zamilovala díky všemu tomu knihomolství, hláškám a postavám. I když bylo prvních sto stran těžších na začtení, podařilo se mi to a nakonec jsem opravdu ráda, že jsem si ji mohla přečíst. Pokud hledáte knihu ze života, normální ale neobyčejnou, je tohle opravdu skvělá volba!

8/10