Recenze: Dvacet jedna pravd o lásce

Orig. název: Twenty-one Truths About Love
Autor: Matthew Dicks
Překlad: Michala Marková
Vydáno: Argo, 2020
Počet stran: 356

Knihkupec Dan Mayrock je sympatický neurotik sžíraný mnoha vnitřními nejistotami. Na radu psychologa si svůj svět začal organizovat do seznamů, a tak životem prochází s tužkou v ruce a neustále si všechno katalogizuje: svoje obavy, že ho jeho skvělá žena Jill přestane mít ráda, závratné tempo, kterým se tenčí rodinné úspory, hrůzu z toho, že selže coby živitel rodiny, tajnou paniku, kterou ho plní jeho bigotní zaměstnankyně, i naprosto pitomé dotazy zákazníků. Pokud vám připadá, že seznam je coby románová forma zcela nepoužitelný, autor vás brzy vyvede z omylu: už po pár stránkách se z pečlivě organizovaných sloupečků začne formovat šíleně vtipný i dojemný příběh nejroztomilejšího knihkupce pod sluncem, který zoufale zbožňuje svoji ženu, bankrot mu dýchá na krk a v honbě za záchranou rodiny, která se má co nevidět rozrůst, se nezdráhá vykřesat v sobě značně sebedestruktivní sklony. Pokud máte rádi hrdiny typu Adriana Molea a Bridget Jonesové, je tohle kniha pro vás.

Když mi dorazila nabídka knih k recenzi od Kosmasu, byla jedna, do které jsem se zamilovala jen podle názvu. Dvacet jedna pravd o lásce! To zní úžasně, okamžitě jsem se rozhodla, že si jí prostě musím přečíst. Nekoukla jsem ani na anotaci, pouhý název mi stačil k tomu, abych se pro ni rozhodla. O to větší bylo moje překvapení, když jsem knihu otevřela. Ale o tom si povíme v dnešní recenzi, kterou jsem si pro Vás připravila.

Už jen podle názvu mi bylo jasné, že to bude snové čtení. A stejně tak na mě působila obálka. Je překrásná, jednoduchá a romantická. O to víc se mi líbí i tím, že má pevnou vazbu s přebalem,takže jsem se nemusela bát, že ji zničím po cestě, když jsem jí tahala po cestě do práce. A musím říci, že jsem jí tahala pořád! Nemohla jsem se od ní odtrhnout, pořád jsem musela pokračovat ve čtení, v každé volné chvilce.

Co je důležité vědět, a to je právě ta věc, která mě překvapila při prvním nakouknutí je, že kniha není psaná jako klasický román. Celý příběh je vyprávěn pomocí seznamů, které si v rámci terapie píše hlavní postava. Nevěřila jsem tomu, že by mě taková kniha mohla chytnout. Když jsem začala číst, ztratila jsem očekávání a byla dost rozpačitá. Ale stačilo pár dní ve formě zápisů, a já byla ztracená.

Až po dočtení knihy mi došla hlavní myšlenka celé knihy. Nemyslela jsem si, že by se i tato kniha mohla zařadit mezi ty, ze kterých si něco odnesu. Ale je to tak. Zdá se mi, že spousta lidí vidí lásku ve velkých gestech. Patřila jsem k nim. Ale láska je přitom v maličkostech. V gestech, jako je starost o druhého, udělat někomu radost, darovat úsměv, prostý zájem, blízkost druhé osoby... Netřeba slov a přehnaných gest.

Tak to má nastavená i hlavní postava této knihy, Dan. Je to knihkupec, bývalý učitel. Je ženatý s Jill, která si už prošla vlastním trápením. Dan se snaží být pro svou ženu oporou, poskytnout ji to nejlepší, i když je to nad jeho možnosti. Celé vyprávění sice můžete mít pocit, že Dan má depresi, manželství vnímá negativně... Ale ve skutečnosti, když čtete mezi řádky, jasně poznáte, že svou ženu hluboce miluje, a dokazuje jí to právě těmi malými gesty.

Jsem romantická duše, ale tuhle stránku ve mně probudily především knihy. Právě proto poslední dobou vyhledávám romantické knihy, jako je tahle. A musím říci, že tahle byla trefou do černého. Byla to kniha, která mě několikrát dojala a rozesmála zároveň. Dlouho jsem nečetla tak povedenou knihu, která by mě donutila se zamyslet.

Pokud máte rádi romantické knihy, tahle je perfektní. I přes netradiční formu psaní jsem se začetla neskutečně rychle a nemohla jsem přestat, dokud jsem neměla dočteno. Dan vypráví nádherný příběh, plný ponaučení a lásky. Párkrát jsem se i v textu vracela, jen abych si nějakou myšlenku zapamatovala. Byla to úžasná kniha, ke které se ráda vrátím.

Za knihu Dvacet jedna pravd o lásce moc děkuji Kosmasu!

10/10