sobota 15. srpna 2020

Recenze: Můj bratr albatros a jiná rodinná zvěrstva

Autor: Zuzana Hubeňáková
Vydáno: Ikar, 2020
Počet stran: 176

Že je bratr proutník a jsou s ním jenom problémy, věděla Sylva, vypravěčka prvního debutového románu populární blogerky Zuzany Hubeňákové, vždycky. Jenomže ani tak by ji nenapadlo, že když se tento podařený sourozenec rozhodne z pohnutek veskrze čistých a upřímných vzdát prostopášného života a udělat alespoň jednou v životě něco dobrého, bude to ještě větší katastrofa, zahrnující únos, ztrátu nejmilovanějšího člena rodiny, čili téměř nepojízdné Škody Fabie Combi, či střídavou péči o matku… A hádejte, kdo to musí vyřešit!

Na dva týdny jsem se vrátila z táborového života do reality. První týden jsem řešila sestřinu svatbu, která se povedla na výbornou, a druhý týden mě čekala práce. Nebudu lhát, vrátit se do normálního života bylo náročné. Hlavně to brzké ranní vstávání, to se prostě neslučovalo s vynecháním kafe. Nějak jsem to ale zvládla a teď už se balím zase na další tábor, a nemůžu se dočkat.

S prací se ale pojilo i brzká cesta autobusem. A to je moje smrt. Nejsem ranní ptáče, miluju spánek a ráno se sama od sebe prostě nevzbudím. Proto jsem většinou připomínala zombíka, který se snaží někam dojet. Měla jsem v plánu ale po cestách tam a zpátky číst. Proto jsem sáhla po knize Můj bratr albatros a jiná rodinná zvěrstva od Zuzany Hubeňákové, která se mi sama ozvala s prosbou o recenzi. Potřebovala jsem nějakou takovou humornou věc, a proto jsem neváhala ani chvilku a souhlasila.

Kniha má takový ten roztomilý formát, který má na svědomí nakladatelství Ikar. Podobný má třeba Deníček moderního fotra. Není to klasická A5, ale rozměrově k ní má velmi blízko. Samozřejmostí jsou pevné desky, které jsem velmi uvítala. Přeci jen, to věčné vytahování a zahazování do batohu není pro knihy moc dobré, a už vůbec ne pro paperbacky.

V této knížce nenajdete klasické kapitoly. Je to souvislé vyprávění. Pokud se přeskakuje dál v čase, jsou od sebe úseky odděleny drobným obrázkem kytičky. Je mi jasné, že souvislý text o skoro sto osmdesáti stránkách zní jak noční můra. Ale tady to tak není. Když čtete, na povrch vyplývají různé absurdity a situace, které Vás nutí stále číst dál. A těch sto osmdesát stran? Uteče jako nic!

Knihou čtenáře provází třicátnice Sylva, mamka od rodiny, jejíž život je sled šílených událostí. Moc jí ani nepomáhá bratr, totální proutník, který běží za každou sukní. Rodině se ale do cesty připlete Gazela, která okouzlí chlípného bratra a věci se dají do pohybu. Sylva má co dělat, aby bratra vysekala z průšvihu a sama se po té cestě potýká se spoustou problémů.

U každé knihy od českého autora si především všímám češtiny. U Albatrose se mi moc líbila taková ta hovorová slova, která se autorka nebála použít. Oživilo to celou knihu a hlavně, díky tomu se mi i o dost líp četla! Lépe jsem se vžila do děje, protože to přidalo knížce na realitě. I situace, které postupně vyvstávaly, mi nepřišly nijak neuskutečnitelné.

Můj bratr albatros a jiná rodinná zvěrstva je perfektní kniha pro každého, kdo si chce odpočinout, zasmát se a dát prostor další české autorce. Líbí se mi, jak si Zuzana Hubeňáková pohrála s češtinou, jak dokázala odhadnout hranici humoru... Pro mě neskutečně příjemné překvapení! Pokud na knihu někde narazíte, zkuste ji... Myslím, že nebudete litovat!

9/10