Recenze: Hawking

Orig. název: Hawking
Autor: Jim Ottaviani
Ilustrace: Leland Myrick
Překlad: Michal Šmíd
Vydáno: Grada, 2020
Počet stran: 304

Stephen Hawking byl geniální fyzik a kromě toho také velmi zábavný člověk, který měl rád společnost a byl velmi oblíbený – tato kombinace vlastností ho vlastně předurčovala k tomu, aby se stal globální celebritou.
V jedenadvaceti letech mu bylo diagnostikováno vzácné neurodegenerativní onemocnění, které omezilo jeho schopnost se pohybovat a mluvit, ale naštěstí nemělo vliv na jeho pronikavou mysl. Přestože mu lékaři předpovídali jen několik let života, Hawking ještě dlouhá desetiletí pokračoval ve výzkumech v oblasti kosmologie a teoretické fyziky.

Letošní rok se nese ve znamení komiksů. Chtěla jsem se k nim po dlouhé době vrátit, a to se mi také podařilo. Tentokrát mi ale dorazil komiks k recenzi od trochu nečekaného nakladatelství, a to od Grady. Už jenom to mě zaujalo, ale dalším lákadlem bylo téma komiksu - Hawking! Byla jsem neskutečně zvědavá, a proto jsem neváhala ani minutu. A ač mám knih doma na čtení strašně moc, tuhle jsem si potřebovala nutně přečíst.

Bohužel jsem si ale na její čtení musela nějakou dobu počkat, téměř dva měsíce. První volný den, který se mi po táborech a praxi naskytl jsem věnovala pouze čtení. A tuhle knížku jsem prostě musela zařadit! Uvařila jsem si čaj, zalezla pod deku, pustila jsem si soundtrack z filmu Teorie všeho (pojednává o životě Stephena Hawkinga, doporučuji se podívat) a relaxovala. I přes únavu jsem četla stále dál a nestačila se divit nad novými informacemi, které kniha obsahuje.

První, co mě zaujalo ještě před otevřením, je, že se jedná o pevnou vazbu. To se u komiksů moc často nevidí, proto jsem byla velmi příjemně překvapená. Další milé překvapení na mě čekalo uvnitř. Kresby jsou neskutečně povedené a navíc krásně barevné... okamžitě si je zamilujete. Vtipně vypráví o jednom z největších a nejvýznamnějších vědců. Popisy jsou srozumitelné, obrázky jdou krásně za sebou... Díky tomu je kniha vhodná jak pro malé tak i velké čtenáře.

Život Stephena Hawkinga byl neskutečně pestrý. Doteď si pamatuji, jak na mě zapůsobilo sledování Teorie všeho. Bylo to mé první detailnější seznámení s touto osobností. A teď, po několika letech se mi do ruky dostala tahle výjimečná knížka. Autobiografické komiksy příliš nečtu, ale právě proto se snažím si z nich co nejvíce zapamatovat. Předávají nám informace hravou formou, a ne pouze jenom strohým textem.

Líbilo se mi, že autor do komiksu zapracoval jak Hawkingův osobní život, tak i různé vědecké teorie. Přiblížil je svým čtenářům srozumitelným jazykem tak, aby je každý pochopil. I když nejsem fyzik, a nikdy mi tahle oblast zrovna nešla, neztrácela jsem se, a stále jsem věděla, o čem je v knize řeč. Tím pádem se nesplnila jediná obava, kterou jsem z četby měla. Takže pokud se bojíte, že na Vás kniha bude příliš technická... Nemusíte!

Tušila jsem, že komiks o někom jako je Stephen Hawking bude pecka... Ale něco takového jsem opravdu nečekala! Začetla jsem se po několika málo stranách a tempo mi vydrželo až do konce. Jediný moment, kdy jsem od knihy odešla, bylo průběžné vaření čaje. Pro mě jeden z nejkrásnějších a hlavně nejzajímavějších komiksů, který se mi dostal do ruky! Za mě obrovské doporučení!

10/10

Za knihu Hawking moc děkuji nakladatelství Grada!