sobota 4. července 2020

Recenze: Tělo není automat!

Autor: Matěj Šulc
Vydáno: Dynastie, 2020
Počet stran: 181

Cíl je jednoduchý! Pomoci pochopit, jak tělo funguje, jak se o něj nejlépe starat a hlavně, jak se z toho nezbláznit.
Kniha Tělo není automat! je nejen o těle a pohybu, ale především o souvislostech zdravého životního stylu. Převzít zodpovědnost za své tělo je ten nejjednodušší a zároveň nejzásadnější krok na cestě ke zdraví. A na něj není nikdy pozdě! Kniha pro všechny, bez rozdílů.

Červen byl neskutečně náročný měsíc. Zkoušky, plnění praxe… volného času jsem měla opravdu minimum. I tak jsem ale přijala několik knih k recenzi, které jsem zkrátka nedokázala odmítnout. Jednou z nich je i novinka Tělo není automat! Od nakladatelství Dynastie. Tuto knihu jsem získala v rámci jednorázové spolupráce, ale i tak jsem neskutečně ráda za oslovení a možnost si knihu přečíst.

Vydání této knihy nebylo klasické. Jako první jsem dostala úkol knihu propagovat, konkrétně přilákat čtenáře na portál Hithit, kde se na vydání knihy shromažďovala finanční podpora. Netrvalo to dlouho, a požadovaná suma se vybrala. Ke konci kampaně byl vybrán dvojnásobek! Nevěřícně jsem průběh sbírky sledovala a fandila, aby se vše dotáhlo ke zdárnému konci.

Když mi kniha dorazila, první, co jsem udělala bylo, že jsem ji prolistovala a pozastavila se nad úžasnými ilustracemi Dana Růžičky, které krásně doplňují celou knihu. Jeho dílem je také design obálky, která má měkké desky. Už jen z ní je patrné, jaké čtyři nejdůležitější faktory musíme dodržovat, abychom byli zdraví. Jsou jimi strava, pohyb, psychická pohoda a spánek. O těchto faktorech se točí celá kniha.

Už od předmluvy jsem se do knihy začetla. Matěj Šulc, autor knihy, má úžasný styl psaní. Nevím jak jiní čtenáři, ale já podobné knihy většinou, až na výjimky, spíše prolítnu, než abych pečlivě četla slovo od slova. Tělo není automat! je ale právě tou výjimkou. Hltala jsem každé slovo. Kniha je napsaná tak, jako byste s někým seděli a vedli příjemnou konverzaci. Žádná křeč, vše je napsáno lidsky, s příklady, které si jednoduše na sebe dokáže vztáhnout každý.

Na knize je znát neskutečná práce, nejenom co se textu týká. Zmínila jsem již povedené ilustrace, které se vztahují přesně k aktuální kapitole. Navíc, v textu jsou zvýrazněné důležité výkřiky, které by si měl čtenář zapamatovat. Tyto úseky mají větší písmena, jiný font textu, a jsou zvýrazněny. Určitě je při četbě nepřehlédnete.

Během první kapitoly jsem do ruky vzala barevná lepítka, a zvýrazňovala si pasáže, které mě nejvíce oslovily. Můj život sám o sobě je dost nabitý stresem, prací a zrovna teď mám pár dní volna, zhruba po dvou měsících. Při čtení jsem hodně přemýšlela, a došla k několika bodům, které musím změnit. Samozřejmě ne všechno, to není ani možné.

Musím říct, že jsem z knihy velmi příjemně překvapená. Nečekala jsem, že by mě kniha o zdravém životním stylu mohla oslovit natolik, abych sama něco změnila. Lví podíl na tom spisovatelské nadání Matěje Šulce, který s lehkostí zasvěcuje čtenáře do správné životosprávy. Knihu bych doporučila každému, kdo se o sebe stará, nebo chce začít, po případně tomu, kdo by rád něco změnil, ale neví kudy do toho.

10/10