Recenze: Noční cirkus

Orig. název: The Night Circus
Autor: Erin Morgenstern
Překlad: Radovan Zítko
Vydáno: Argo, 2020
Počet stran: 469

Do města přijíždí bez ohlášení tajemný cirkus. Jeho šapitó je černobílé a představení se konají pouze v noci. Triky, které provádějí zdejších iluzionisté, však vypadají spíše jako mocná kouzla… Románový debut Erin Morgenstern s podmanivou magickou atmosférou sleduje v několika dějových liniích i časových rovinách hru dvou kouzelníků, jejímž vítězem se má stát ten, jehož učedník zůstane na konci hry živý. Celie a Marco jsou však k sobě i k cirkusu, který má být jevištěm jejich hry, připoutání mnohem více, než si jejich mistři dovedli představit.

Začátkem června mi přišla měsíční nabídka knih k recenzi od Kosmasu, se kterým již několik měsíců spolupracuji. S ohledem na blížící se zkouškové a praxi jsem se ale zařekla, že si vyberu pouze jeden titul. Kousla jsem se a dodržela to, i přes to, že to bylo nesmírně těžké. Novinky byly opravdu lákavé, ale nejvíce mi do oka padl román Noční cirkus. Nejdříve podle anotace, po rozkliknutí odkazu mě okouzlil i obálkou.

Na titul noční cirkus jste stoprocentně museli narazit. Vybavuji si dobu, kdy kniha vyšla. Narážela jsem na ní takřka všude – na praxi, v knihkupectví a samozřejmě na sociálních sítích. Upřímně se ani nedivím, obálka je neskutečně povedená. Zbožňuji jednoduchou kombinaci černé a bílé barvy, a tady jsou ještě zajímavé červené prvky, které rozbíjí jednotvárnost. Bílé siluety postav navíc naznačují, že se děj bude odehrávat v devatenáctém a dvacátém století. Jediné co mě mrzí je měkká vazba. Po celou dobu četby jsem se bála, abych knížku nějak nezničila, nezlomila hřbet… přeci jen je to docela bichle.

S těmi skoro pět seti stranami souvisí i to, že si myslím, že je to nejdelší kniha, kterou jsem zatím letos četla. I tak jsem jí ale zvládla za tři dny jako nic. Je neskutečně čtivá, nedokážu si představit, že by styl autorky někomu nesedl. Začetla jsem se po několika prvních stránkách a prostě musela pokračovat do konce. I když je zápletka ze začátku poněkud nejasná, postupně se čtenáři všechny tajemství odhalují, a Vy si můžete skládačku sami skládat dohromady.

Kniha je rozdělena černými stránkami na pět částí. Nijak výrazně od sebe kapitoly neoddělují, ale je to dobrý milník. Samy kapitoly nejsou nijak číslované, ale jsou krátké, a to mi nesmírně vyhovovalo. I díky tomu byla kniha čtivá a měla jsem pocit, že se pořád něco děje. Na co je ale dobré si dávat pozor, jsou data a místa u většiny kapitol. Pokud se ztratíte, právě tohle je skvělý orientační bod v příběhu. Sama jsem se podle toho několikrát orientovala.

Noční cirkus má mnoho postav. Ale nejvíce mi v hlavě utkvělo pět charakterů. Dvojice hlavních postav, Marco a Celia mi k sobě ze začátku nepasovaly, ale pak něco seplo a já je vnímala jako celek. Další postavy, které jsem si nesmírně oblíbila, byla dvojčata Panenka a Výlupek, která nenápadně z pozadí děje manipulovala příběhem Cirkusu. S nimi souvisí i mladík Bailey, u kterého jsem čekala velký potenciál. Nakonec se vyplnil, ale trochu jiným směrem, než jsem čekala.

Nevybavuji si, kdy jsem naposledy četla takhle skvělou knihu, plnou magie. Ze začátku se mi příběh zdál trochu zamotaný, ale postupně mi všechny detaily zapadly do sebe jako kusy skládanky. Celý svět, který autorka vytvořila je nádherný, postavený na pevných a logických základech. Nenašla jsem ani jeden jediný moment, který by mi neseděl a nějakým způsobem nepasoval do děje. Všechno mělo své místo.

Jsem opravdu ráda, že jsem si tuhle novinku nechala až po zkouškách, a mohla si jí tak za odměnu přečíst teď, protože jsem se na ní neskutečně těšila! Tušila jsem, že to bude parádní knížka, ale vůbec jsem nečekala, že mě takhle chytne. Četla jsem každý volný moment, a nemohla se dočkat, až přijdu na kloub celému tomu záhadnému Cirkusu snů. Erin Morgensternová vytvořila úžasný svět, a ještě napínavější příběh, který bych doporučila všem čtenářům fantasy žánru.

10/10

Za knihu Noční cirkus moc děkuji Kosmasu!