Recenze: Hlídka v Bezčasí

Orig. název: Neverworld wake
Autor: Marisha Pessl
Překlad: Veronika Volhejnová
Vydáno: Argo, 2020
Počet stran: 272

Oceňovaná americká autorka bestselleru Vybrané okruhy z mechaniky pohrom věnovala svou novou knížku mladým čtenářům. Beatrice nepromluvila se svými někdejšími kamarády z drahé internátní školy od tajemné smrti svého přítele Jima. Je přesvědčená, že jeden z nich ví, co se mu tehdy doopravdy stalo. Znova se s nimi setkává až po roce, ale hned při návratu z prvního společného flámu jejich auto v bouřlivé noci havaruje. Z nehody sice vyváznou, vzápětí však zabuší na jejich dveře zlověstně vypadající muž a oznámí jim šokující zprávu: všichni jsou mrtví, jeden z nich však má šanci žít dál. Stačí, aby se shodli, kdo to má být… Tak začíná jejich hlídka v Bezčasí. Během neustále se opakující časové smyčky se roztáčí kolotoč obviňování a podezírání. Přitom postupně vychází najevo i to, co se stalo s Jimem a jak jeho smrt jejich současnou situaci ovlivnila.

Letošní rok jsem se chtěla překonat a knižní výzvu jsem si posunula na sto knih. Opravdu jsem ale nečekala, že výzvu budu mít pravděpodobně dokončenou v předstihu. Hlídka v Bezčasí, o které bude dnešní recenze, je mou osmdesátou knihou letošního roku. A jsem moc ráda, že další desítku knih uzavřela právě tato novinka, která vyšla během knižního čtvrtka, který proběhl v březnu letošního roku.

Prvním velkým lákadlem na tuto knihy je rozhodně anotace. Pětice kamarádů uvízne v Bezčasí - stavu, který je mezi životem a smrtí. Stále dokola prožívají jeden jediný den, během kterého hledají způsob, jak se z Bezčasí dostat... Řešení je snadné, musí mezi sebou vybral jednoho, který bude žít dál a na této volbě se musí jednohlasně shodnout.

Obálka mi k ději příliš nesedí, ale je tajemná stejně jako celá kniha. Líbí se mi obzvláštnění stříbrnými efekty, díky nímž Vás obálka zaujme. Na náhledu bohužel nejsou vidět... Kniha má měkké desky, ale o trochu pevnější než klasický paperback - flexovazbu. Takovou knihu ve své knihovně ještě nemám, bylo to pro mě příjemné překvapení.

Hlídka v Bezčasí se dělí na tři velké části, a ty posléze na dvacet sedm kapitol. Ze začátku jsem měla problém se začíst, kapitoly jsou delší, převládají spíše popisné a vysvětlovací části. Jakmile ale děj začíná být temnější a temnější, kapitoly se zkracují a přibývá přímé řeči. Posledních sto stránek už jsem přečetla jedním dechem, jen začátek mě malinko potrápil.

Hned na první straně Vás ve svém vyprávění přivítá Beatrice, které nikdo neřekne jinak než Bee. Je neskutečně hodná, slušná, chytrá a odpovědná. Trápí ji ale minulost. Rok před jejím vyprávěním zemřel její přítel Jim. Bee se odstřihne od svých přátel a snaží se začít žít jinak. Vše se ale změní, když příjde dopis od její bývalé nejlepší kamarádky, a vše se vrací zpátky. Jimova smrt, vzpomínky... Postavy této knihy jsou popsány skvěle, ale nejvíce sympatická mi byla právě Bee.

Kdybych měla knihu popsat jediným slovem, byla by to nepředvídatelnost. Kvůli časovému paradoxu, který se stále opakuje, se může zdát, že kniha bude jasná, přesně víte jak to skončí. Právě v tom je ten vtip, autorka pro své čtenáře připravila neskutečný příběh, ve kterém nedokážete odhadnout, co se stane na další stránce. V napětí Vás drží až do neskutečného konce,

Hlídka v Bezčasí byla těžká na rozečtení. Během zhruba páté kapitoly jsem se ale začetla a postupně se prokousávala na konec. Posledních sto stran bylo nejlepších, ty jsem přečetla jako nic. Nedokázala jsem od knihu už potom odejít, aniž bych věděla, jak vše skončí! Moc ráda bych si časem přečetla i další knihu od této autorky.

8/10

Za knihu Hlídka v Bezčasí moc děkuji Kosmasu!