Recenze: Úniková hra

Orig. název: The Escape Room
Autor: Megan Goldin
Překlad: Tomáš Bíla
Vydáno: Mladá fronta, 2020
Počet stran: 344

Vincent, Jules, Sylvie a Sam jsou ambiciózní a úspěšní investiční bankéři, dokonale přizpůsobení životu na Wall Street, kde se hraje hra plná úskoků a zastrašování. Jediné, na čem záleží, jsou peníze, a kdo se chce dostat až na vrchol, musí být ochoten pro to udělat cokoliv.
Jednoho dne dostanou všichni čtyři pozvánku na teambuildingovou akci, ze které se vyklube úniková hra. Brzy se ocitají v temném uzavřeném prostoru, ve kterém začnou vyplouvat na povrch temná tajemství.
Největší záhada, kterou v téhle hře musí vyřešit? Co se stalo se Sarou Hallovou!
Tady veškerá zábava končí.
Tohle je boj o přežití.

Zhruba dva měsíce nazpátek, proběhl u Kosmasu Velký knižní čtvrtek. K této akci bylo vydáno 15 knižních novinek. Měla jsem možnost si mezi nimi vybrat knihy k recenzi, a já nakonec sáhla po pěti knihách. Nebyl to jednoduchý výběr, všechny knihy vypadaly úžasně, ale musím se držet při zemi kvůli škole a blížícímu se zkouškovému. Postupně se do knih pouštím a zjišťuji, že můj výběr byl správný. Nejvíce jsem se těšila na knihu Úniková hra, o které bude dnešní recenze.

U Únikové hry mě nezaujala ani tak obálka, ale anotace. Mám ráda thrillery a tady to vypadalo na napínavé čtení. Taky proto to byla první kniha, o které jsem si byla stoprocentně jistá. Věřím tomu, že kdybych ji nezískala v rámci spolupráce, dost pravděpodobně bych si k ní cestu našla. Už jen červený nápis na obálce mě nalákal... Velmi oceňuji i pevnou vazbu s přebalem, kterou si kniha rozhodně zaslouží.

Úniková hra má skoro tři sta padesát stran, ale jejich přečtení uteklo jako nic. Kniha začíná prologem, který nás zavede na dění konce knihy. Je důležité si ho zapamatovat. Ve vyprávění se střídají dvě časové éry - přítomnost, ve které jsou čtyři významní investiční bankéři, kteří v domnění, že se ocitli na povinné akci, hledají únik z výtahu. Do toho tu jsou ale kapitoly, ve kterých máme možnost nahlédnout do života Sary Hallové, tvrdohlavé a inteligentní ženy, která se snaží splnit si svůj životní sen.

Už po pár stranách jsem pochopila, proč si kniha získala tak vysoké hodnocení a pozitivní ohlasy. Úniková hra je neskutečně čtivá, nejenom díky přímé řeči, sympatickým postavám, ale především díky nenápadným popisům prostředí. Autorka dokázala například během jedné stránky popsat kancelář, a já jsem to ani nezaznamenala, ale dokázala jsem si ji přesně představit. Další skvělý prvek je vystupňování napětí. K tomu skvěle posloužily krátké kapitoly, které se ke konci krátí a Vás to nutí číst stále dál.

Dokázala jsem si představit, že jsem se čtyřmi lidmi ve výtahu a jsem součástí šílené únikové hry. Díky tomu jsem se do knihy položila a byla místa, kdy jsem měla husí kůži. Autorka si pro čtenáře své knihy připravila několik momentů překvapení. Ze začátku jsem si myslela, že vím, jakým směrem se kniha bude ubírat, ale byla jsem vyvedena z omylu a jen zírala, jak to všechno skončí. Ten konec mi vyrazil dech...

Tušila jsem, že Úniková hra bude skvělá volba. Nečekala jsem, že mě autorka svým stylem psaní ale vtáhne do děje natolik, že zapomenu na okolní svět. Zhruba od poloviny jsem knihu nemohla odložit, a prostě pokračovala dál. Bez ohledu na to, kolik je hodin, i na zkoušku následující den. Musela jsem dostat odpověď na své otázky a zjistit, jak vše dopadne.

10/10

Za knihu Úniková hra moc děkuji knihám Kosmas