neděle 24. května 2020

Recenze: ...A pak ho spolknul eskalátor

Autor: Klára Mayerová
Vydáno: Altenberg, 2020
Počet stran: 267

Damián je úplně obyčejný kluk. A právě to je zdrojem mnoha jeho komplexů, vzhledem k tomu, že sourozence má buď krásné, chytré, talentované, anebo alespoň roztomilé. Se spolužáky si taky nerozumí, kamarády nemá, holku nemá, prostě všechno v jeho životě stojí, stručně řečeno, za prd. Pozor, to nejsme vulgární, jenom vám autenticky zprostředkováváme Damiánovy myšlenky.
Samozřejmě si hodně brzy uvědomí, že není tak zle, aby nemohlo být hůř. Stane se to asi tak tři vteřiny poté, co ho z ničeho nic spolkne eskalátor.

Před nedávnem jsem narazila na nové nakladatelství Altenberg. Zároveň s tímto "objevem" mi byla k recenzi nabídnuta kniha ...A pak ho spolknul eskalátor, od české spisovatelky Kláry Mayerové. Přemohla mě zvědavost a zároveň kniha sedí do mé vlastní výzvy, dát šanci více českým autorům. Kniha mi zanedlouho dorazila, a dnes si na ni můžete přečíst recenzi.

Kniha má zajímavou obálku. Ze začátku mi ke knize příliš nepasovala, ale během čtení jsem pochopila, proč byla zvolena zrovna tahle podoba. Kniha má měkkou vazbu, ale zároveň nemá tolik stránek, abych ji během čtení poničila. Obálka je jednoduchá, ale právě to se mi na ní líbí. Kdybych ji potkala v knihkupectví, pravděpodobně bych jí omrkla, už jen právě kvůli názvu a podobě. Anotace by byla další důvod, proč bych si jí vybrala.

Kniha má třicet, spíše kratších, kapitol. Je plná přímé řeči, ale byly úseky, kdy jí bylo na mě trochu moc. Autorka se rozhodla popisy zprostředkovat pomocí přímé řeči,  což mi místy dělalo trochu problém. V těchto částech byla kniha méně čitelná a děj mi příliš neutíkal. Zároveň ale chápu, že zdlouhavější popisy byly nutné... přeci jen, autorka vytvořila nový svět, který má svá pravidla, zvyky... musel být pořádně vysvětlen.

U čtení této knihy je dobré se trochu zamyslet. Autorka představuje svět, který je opačný. Každý člověk, který v něm žije, je něčím odlišný, ale není na něj koukáno jako na někoho, kdo je jiný. Je vnímán jako výjimečný. Tahle myšlenka se mi na knize strašně líbila. Dokazuje, že každý je výjimečný a zaslouží si to nejlepší, i když si to sám nemyslí.

Hlavní postavou je Damián, obyčejný kluk, který o sobě nemá nejlepší mínění. Nezdá se mu, že by byl v něčem dobrý, v kolektivu nijak nevyniká. Ale jeho nejlepšími vlastnostmi, které ho zároveň činí výjimečným, je obětavost, odvaha a dobré srdce. Pomocí eskalátoru se dostane do říše, kde jsou všichni jiní. Poznává Quida, a vydává se na dobrodružství, díky kterému se vrátí ke své rodině a zároveň zachrání jednu zvláštní říši.

Místy jsem v knize poznala Říši divů, kde se taky sem tam mihla nějaká ta jinost. Autorka ale vytvořila originální děj, a nový svět, který postavila na pevných základech. Další česká kniha, která mě neuvěřitelně překvapila.

Jsem ráda, že se mi tahle kniha dostala do ruky. Byla místa, kde jsem musela zatnout zuby a prokousat se, ale pak se našla místa, kde jsem se od četby nemohla odtrhnout. Zajímavá a hlavně originální kniha, která mě překvapila a donutila se zamyslet.

8/10