středa 27. května 2020

Recenze: Aglajina zem

Autor: Petra Variant
Vydáno: Klika, 2019
Počet stran: 144

Aglajině zemi – panensky čisté planetě, kde lidé žijí v harmonii a míru – hrozí návrat do temných časů naplněných strachem a utrpením. Náhle totiž umírá její Ochránkyně, čarodějka Diviena. Těsně před svou smrtí se, sžírána obrovským pocitem viny, odhodlá k riskantnímu činu, jenž by nakonec mohl obyvatele Aglajiny země zachránit...
Na Zemi, planetě velmi vzdálené od Aglaji, vede obyčejný život třicetiletá Melinda. Pracuje v knihkupectví, volný čas tráví s kamarádkou Viktorií a bydlí sama se svou mouratou kočkou. Touží po lásce, ale žádný vztah jí nevydrží moc dlouho. Netuší, že to má svůj důvod.
Když jí do života vstoupí Adam, vše se obrátí vzhůru nohama. Melinda se konečně šťastně zamiluje a je přesvědčená, že Adam je ten pravý. Vzápětí ho ale ztrácí. Pro to, aby se znovu setkali, je Melinda ochotna uvěřit čemukoli a jít kamkoli.
Cesta za milovaným mužem ji zavede do Aglajiny země. Tak, jak svým zoufalým činem předurčila Diviena...

Vždycky mám strašnou radost, když sem na blog zabloudí nějaký autor, a poté se na mě obrátí s prosbou na recenzi své knihy. Právě takhle mě kontaktovala i Petra Variant, autorka knihy Aglajina zem, o které bude dnešní recenze. Letos jsem si řekla, že dám českým autorům větší šanci. Dříve jsem se jejich tvorbě vyhýbala, nedokázala mě oslovit. Ale jakmile jsem změnila názor, jako magnet jsem tak k sobě několik knih přitáhla. Mám z toho obrovskou radost.

Kniha Aglajina zem mě zaujala na první pohled díky anotaci. Je opravdu nadějná, říkala jsem si, že by to mohla být takový fajn návrat k fantasy žánru, který se ke mně poslední dobou příliš nedostává. Bohužel. A přitom to jsou fantasy knížky, které mě přivedly ke čtení! Proto jsem s knihou okamžitě souhlasila a strašně se na ní těšila.

Maličko mě ale překvapilo, když kniha dorazila. Ke knize jsem si další informace nehledala, k nadšení mi opravdu stačila pouze lákavá anotace. Po jejím přečtení jsem věděla, že si knihu chci přečíst. Ale proč jsem byla překvapená - kniha byla strašně uzoučká. Čekala jsem asi něco rozsáhlejšího, než 144 stran. Proto má kniha i měkké desky, ale naopak podoba obálky se povedla. Ilustrace na ní mi malinko připomnělo Pána prstenů, a já se na knihu zase těšila o něco víc.

Bohužel mám teď ale spoustu práce se školou, a ještě nějaké čtecí resty, které jsem potřebovala dohnat. Ke knize jsem se dostala zhruba v polovině května, kdy jsem ji ráno otevřela a v průběhu dne po částech četla. Vše začíná prologem, ze kterého jsem nebylo úplně moudrá. Po něm následuje dvacet kratších kapitol, které mi vysvětlily prolog, celou problematiku Aglajiny země a představily zápletku a s ní i záporáka. Večer jsem dočetla epilog a byl konec.

Aglajina země je nádherná, čistá planeta, které se už po generace rodí Ochránkyně. Tou je v tomto příběhu čarodějka Diviena. Na třicet let se ale ocitá v lidském světě a vše se komplikuje. Diviena, která se v našem světě jmenuje Melinda, potká Adama do kterého se zamiluje, ale brzy zjišťuje, že je všechno jinak. Vydá se na nebezpečnou záchranu své pozice ochránkyně, ale vše jí komplikuje záporák Vilmar, a začíná přetahování o moc...

Knihu bych zařadila mezi fantasy pohádky. Rozhodně měla dobrý nápad i děj, jen mi vadila jediná věc, která dost ovlivnila celkový názor na knihu. A to byl rozsah. Myslím si, že celý svět by si zasloužil o pár stránek více, aby některé pasáže nevyzněly tak uspěchaně, stroze. To mě vždycky u knížky zamrzí.

Aglajina země bylo další příjemné setkání s tvorbou českého autora. Byla jsem mile překvapená, co Petra Variant stvořila, jaký krásný nový svět vymyslela. Nebránila bych se ale v knize dalším alespoň sto stránkám, i kdyby měly být postavené na přímé řeči. Jinak byla kniha moc dobře čitelná, postavy sympatické a byla jsem až do konce zvědavá, jak vše skončí.

6/10