úterý 7. dubna 2020

Recenze: Příběh Christophera

Autor: Radek Hraba
Vydáno: Petrklíč, 2020
Počet stran: 221

Christopher právě oslavil devatenácté narozeniny a plánuje strávit letní prázdniny cestováním po exotických destinacích se svými kamarády. Tento plán se ale změní, když se po jednom večírku probouzí v nemocnici a zjišťuje, že se „předávkoval“. Jeho rodiče, stejně tak policie i doktoři, usoudí, že to udělal kvůli rozchodu s holkou, načež ho umístí do léčebny a pro jistotu mu nechají spoutat jeho magické schopnosti. V léčebně Christopher dochází na sezení s psycholožkou, které vypráví o magických i nemagických událostech, jemuž se dosud přihodily, díky kterým se psycholožka snaží přijít na důvod vedoucí k jeho „předávkování“. Christopher si to ale v žádném případě nechce přiznat, tak se za pomoci svých kamarádů tajně pouští do vyšetřování vlastního „pokusu o sebevraždu“.

Do ruky se mi dostala další kniha od českého autora. Tentokrát jsem byla neskutečně nadšená z anotace. Když jí proletíte očima, naleznete hlavní témata: hledání sama sebe, magie, problémy spojené s dospíváním. Je toho na jednu knihu o dvě stě stranách docela hodně, takže jsem byla zvědavá, jak se s tím autor popasuje. Kniha vyšla letos, pod nakladatelstvím Petrklíč, které pro mě není příliš známé.

Začnu od prvního pohledu na obálku. Někdo by mohl trochu zafilosofovat a říci, že chlapec na titulce je rozpolcený a právě s tím souvisí i hledání sama sebe. Ale já nevím, mně přijde dost nicneříkající. Myslím si, že ke knize by se hodilo něco akčnějšího, vždyť přeci jenom je to příběh o magii. Dalo by se s obálkou tolik vyhrát! Trochu mě mrzí i fakt, že se jedná o měkkou vazbu. Co se týká úpravy uvnitř, nemám výhrady. Přímá řeč je sice psaná kurzívou, to mě ze začátku malinko zpomalilo, ale nevadilo mi to. Na každé straně je jako doplněk přidán znak Christopherova rodu.

Kniha je rozdělena na osm kapitol. Mám radši krátké kapitoly, a tohle rozdělení mi úplně nevyhovovalo. Zároveň mi přišlo, že se místy skáče trochu nelogicky v čase, z místa na místo, a množství postav mi taky úplně nepřidalo. Až příliš často jsem se ztrácela a musela se v ději o kus vracet, abych pochopila správně zápletku.

Hlavní postavou je Christopher. Zjišťuje, že má magické schopnosti a otevírá se mu svět plný možností. Tím pro něj začíná vedle studia dvou středních škol ještě studium magie. Tady ale jeho problémy nekončí, Christopher je bisexuál. To se neshledá s pochopením rodičů. Ti se právě rozhodnou to z něj dostat, neberou to jako přirozený jev. Je trochu zvláštní, že se ale setká s pochopením u prarodičů. Postav je v knize více, ale představit by je bylo těžké... sama jsem se v tom množství ztrácela.

Kniha obsahuje neskutečně moc témat dohromady. Místy se mi zdálo, jako by autora něco napadlo, co v knize ještě nezmínil, a tak o tom něco napsal. Jenže pro mě to bylo obrovské zahlcení informacemi a vzít si z příběhu opravdu jen jeho jádro bylo neskutečně těžké. Asi by mi vůbec nevadilo, kdyby se kniha vyvinula spíše jako série. První díl představovací, další bisexualita, třetí ztráta schopností, čtvrtý rozdvojení osobností a tak dále...

Musím říci, že přečíst tuhle knihu mi dalo strašně zabrat. Místy jsem se musela vracet, a stejně si myslím, že mi něco uteklo. Zbytečně překombinované, spousta postav.... šlo by to jednodušeji. Autor měl rozhodně dobrý nápad, ale stálo by za to si ho příště rozkouskovat na menší části. Tím by se zapeklitější/akčnější části daly i více propracovat.

4/10