Recenze: Mamince se budeš líbit

Autor: Jaroslav Konvička
Vydáno: MaHa, 2020
Počet stran: 152

Alenka je učitelka. Tato „diagnóza“ jí na sebevědomí nepřidává. Večery tráví s knihami nad sklenkou červeného, protože kouzlo její osobnosti se patrně zatoulalo k někomu jinému.
Nemá moc přátel a rozhodně nepatří mezi ženy, za kterými se každý otočí. Navíc ji maminka neustále kritizuje a srovnává s úspěšnější sestrou.
Vše ale od základu změní náhodné setkání s elegantním gentlemanem Kristiánem, do kterého se Alenka bezhlavě zamiluje. Je až neobvykle zdvořilý, sečtělý a taky vzdělaný. Navíc má lukrativní zaměstnání, které však zůstává opředeno tajemstvím.
Co když ale Kristián není tím, za koho se vydává? Může se za jeho jekyllovskou uhlazeností skrývat bezpáteřnost pana Hyda? Zatímco Kristián postupem času odhaluje svou pravou tvář, Alenka se mění..

Na začátku března se mi přes instagram ozval Jaroslav Konvička, s nabídkou svých knih k recenzi. Původně jsem si chtěla vybrat pouze jednu, ale nedokázala jsem odolat a poprosila o obě. Obě byly naprosto odlišné, ale anotace byly natolik lákavé, že rozhodování bylo nemožné. Knihy vyšly na konci března, a já měla během několika málo dnů po vydání knihy doma, i s krásným věnováním. Recenze na Kdysi dávno v budoucnu už je napsaná, a dnes jsem tu s recenzí na druhou knihu, Mamince se budeš líbit.

Ze začátku jsem se s knihou mírně ztotožnila, stejně jako já, i hlavní postava je knihomolka, a večery ráda tráví s knihou, a třeba skleničkou vína. Tím mi byla anotace sympatická, a já se pro knihu rozhodla. Jak již napovídá obálka, hlavní postava Alenka je samotářka a čeká na svého prince na bílém koni. Zároveň, jak už vypovídá název, za strany rodiny jsou na jejího partnera kladeny vysoké nároky. Jak tohle dopadne?

Předem je nutno říci, že se jedná o novelu o sto padesáti stránkách. Říkala jsem si, jak se na nich asi autor rozepíše, ale byla jsem příjemně překvapena. Kapitoly jsou krátké, jsou zmíněny pouze události, u kterých je jasný spád. Nenudila jsem se u žádných zdlouhavých popisů, všechny byly úderné a snadno představitelné. Ale nejvíce musím ocenit přímou řeč. Ta se opravdu povedla, je lidská, nijak zvlášť vyumělkovaná, a bylo jí zde opravdu velké množství.

Jak jsem se již zmínila, hlavní postava je docela uzavřená. Alence je třicet dva, je to učitelka, nemá moc přátel a celkově se chová jako kdyby žila v minulém století. Je to taková šedá myš, která proplouvá životem. Nedaří se jí ani v lásce, ale není divu, rodinné zázemí, které má, tomu nepřeje. Alenka nemůže mít žádné sebevědomí s tím, jak jí starší úspěšná sestra shazuje a ani matka se nedrží s urážkami zpátky. Nebyla kapitola, kde by mi zakřiknuté učitelky nebylo líto. Samozřejmě, jak už to bývá, vše se k dobrému obrátí. I na Alenku se usměje štěstí, a sešle jí do cesty gentlemana Kristiána. Nic ale není jak se zdá, je v tom háček.

Musím říci, že letos jsem přečetla několik knih od českých autorů, a ty co jsem přečetla mi pomalu navracejí víru v ně. Dříve jsem s nimi neměla moc dobré zkušenosti, jejich knihy se snažily vyrovnat těm ze zahraničí, a nejednou jsem narazila na nějakou, která se přiživila na cizím nápadu. Ale Jaroslav Konvička mě velmi mile překvapil, jak u Kdysi dávno v budoucnu (recenze TADY) tak i u téhle novinky, Mamince se budeš líbit.

Pokud je něco, co mě zaručeně vyvede z rovnováhy, tak to jsou konce knih. A téhle se to rozhodně povedlo. Celou dobu jsem si říkala, že je jasné jak to celé dopadne, ale ke konci jsem jen zírala. Čekala jsem všechno, ale takovýhle konec rozhodně ne! Celkově knihu hodnotím jako podařenou, a jsem ráda, že jsem měla možnost si jí přečíst!

10/10