neděle 8. března 2020

Recenze: Komu hlava sejde

Orig. název: Se ken tulee viimeiseksi
Autor: Jari Järvelä
Překlad: Vladimír Piskoř
Počet stran: 264

V korsických horách se setkává skupina deseti Finů. Z tisíců zájemců byli vybráni právě oni ne proto, že by byli výjimeční, zkušení a nejlepší. Naopak jsou to všichni lúzři, kterým se v životě moc nedaří. Chybí jim silná vůle, schopnosti, pracovitost i pokora. Tohle je jejich šance. Stačí, aby během třinácti dnů překonali nejtěžší evropský trek GR 20, jen se základním vybavením. Cena pro vítěze? Milion eur, rozdělený mezi všechny, kteří závod dokončí v limitu. Živí.

Pět mužů a pět žen se odhodlaně vydávají na cestu. Z jednotlivců se stává jednolitá skupina, lúzři se mění v bojovníky a ze soutěže je najednou zoufalý zápas o přežití. Účastníci začnou za podivných okolností umírat a ostatním začíná docházet, že čím míň lidí dojde, tím větší podíl připadne na zbývající. Všichni si musí sáhnout na dno svých sil, aby se vůbec vrátili. Kdo nakonec přežije a stane se vítězem?

Nakladatelství Cosmopolis se do nového roku pustilo s obrovským nasazením. Jestli někdy bylo těžké si z nabízených knih vybrat, tak rozhodně teď. Nejradši bych si přečetla úplně všechno, ale nemám na čtení tolik času kolik bych si představovala, začala mi opět škola a k tomu práce. Ale samozřejmě si na čtení čas najdu, jediné co to pro mě znamená je preciznější výběr knih. A mám radost, že se mi to tento rok daří.

Jednou z prvních knih, které mi v rámci spolupráce s nakladatelstvím Cosmopolis přišla byla i ta, o které bude dnešní recenze. Titul Komu hlava sejde mě zaujal už svým názvem. Prohlédla jsem si obálku, a ať by byla anotace jakákoli, měla jsem jasno - tuhle knihu si musím přečíst. Anotace už byla opravdu poslední kapka, která mě ujistila, že se mi kniha bude líbit.

Obálka vlastně obsahuje všechno, co potřebujete o knize vědět. Boty, hory, krev... Deset odvážných se vydá, na první pohled nevinný výlet do hor, ale jaké je jejich překvapení, když zjistí, že dojít do cíle bude pořádný oříšek. Postupně se za záhadných okolností počet účastníků začne snižovat, a čtenáři tak na mysl přichází neskutečná řada otázek... Ale nebojte, na konci se vše objasní!

Moc se mi líbí rozčlenění knihy. Komu hlava sejde se vcelku odehrává ve dvou týdnech. Jedna kapitola je jeden den, a tak má čtenář možnost obsáhnout všechny události, které se daný soutěžní den staly. Dny se poté dělí na krátké úseky vyprávěné na pohledy účastníků. Musím říci, že i když byly kapitoly delší, v tomto případě mi to nevadilo. Každý úsek jsem hltala a byla zvědavá, jaká zápletka bude následovat.

Protože kniha obsahuje deset postav, není těžké si vybrat svého oblíbence, kterému budete fandit. A kdo ví, třeba si vyberete toho, který vyhraje. Líbilo se mi, jak je prostor věnován každé z postav. Každá mohla odvyprávět svůj postoj k cestě, a důvod, proč se takového pekla účastní dobrovolně. Postupně zjistíte, že každá z nich má dost dobrý důvod k přežití a získání výhry.

Už dlouho jsem nepřečetla knížku na jeden zátah. Ke Komu hlava sejde jsem si sedla ráno a krátce po obědě měla dočteno. Překvapil mě námět knihy, se kterým jsem se ještě nesetkala. Boj o přežití je možná jasný, ale ohromila mě forma, jakou je celé dobrodružství popsáno, jak si autor pohrál s postavami... Ať se snažím, jak se snažím, nemůžu najít žádný zápor!

K téhle knížce mám jen tři slova. Trefa do černého. Komu hlava sejde je neskutečná kniha o přežití a překonání svých hranic. Originální téma ale není jediné, co kniha může nabídnout. Autor napsal neskutečný příběh způsobem, ze kterého mrazí. Nevynechal jediný detail, a mně už je teď jasné, že Komu hlava sejde bude pro mě jednou z nejlepších knih tohoto roku.

10/10