Recenze: Kolébka všech světů (Jane Doe #1)

Orig. název: Jane Doe and the Cradle of All Worlds
Autor: Jeremy Lachlan
Překlad: Markéta Polochová
Vydáno: King Cool, 2019
Počet stran: 364

Jane Doeová a její otec se před čtrnácti lety ocitli na schodišti Panství - vstupu do nebezpečného labyrintu spojujícího ostrov Bluehaven s mnoha dalšími světy. V tu samou noc začala zemětřesení, a tak se Jane i jejího tichého, souženého otce od té doby bojí celý svět. Když udeří dosud nejsilnější zemětřesení a John zmizí zpátky na Panství, Jane se vydá na nebezpečné dobrodružství, aby našla svého otce a zachránila svět - možná všechny světy - od zkázy.

Fanoušci Dark Materials Philipa Pulmana, dobrodružství Percyho Jacksona Ricka Riordana, Frances Hardinge a blockbusteru Netflixu Stranger Things si tohle napínavé dobrodružství pro mladistvé s odkazy na klasické filmy 80. let jako Rošťáci a Indiana Jones nepochybně oblíbí.

Konečně mám spoustu času na čtení. Trochu nedobrovolně, ale co se dá dělat. Nově získaný volný čas jsem se rozhodla využít k dočtení knih, které mi zůstaly z minulého roku nedočtené. Jednou z nich je i první díl série Jane Doe, která nese název Kolébka všech světů. Na knihu jsem se těšila, protože jsem na ní četla vlastně jen kladné hodnocení.

Obálka je laděná do správného fantasy žánru. Pamatuji si, že když jsem knihu viděla poprvé na Bookstormingu, přišla mi obálka strašně dětská, a já jí nebyla nijak extra oslovená. Ale fantasy byl žánr, který mě k čtení přivedl a já si říkala, že by nebylo špatné se k němu po dlouhé době zase vrátit. Jestli to byl právě tento důvod nebo ne, to už nevím. Každopádně se mi kniha za několik týdnů objevila doma. Na knihách od Dobrovského se mi líbí, že drtivá většina knih z jejich produkce má pevnou vazbu s přebalem, a ani Kolébka všech světů není výjimkou.

Kniha má tři části, které od sebe oddělují intermezza. Poté se ještě dělí dále na kapitoly, které jsou spíše kratší. Jeremy Lachlan píše neskutečně čtivě, a mně četba neskutečně rychle utíkala. Nebyla chvilka, kdy bych promrhala šanci aspoň kousíček přečíst. Kolikrát jsem stála na autobusové zastávce v šeru a luštila, co je na stránce napsáno. Nechybí akce, nebyla snad jediná kapitola, která by mě nebavila. Moje rozečtení vypadalo asi takhle: první stránka - hm, to nevypadá zle, první kapitola - nemůžu přestat číst a díál už jsem byla ztracenej případ!

Hlavní postavou, jak už napovídá název série je Jane Doe. Jednoho dne se se svým otcom zjevila, a po x letech zjišťuje, že pochází z jiného světa. Naštěstí, všechny podrobnosti se dozvídáme společně s hlavní hrdinkou za pochodu, takže do celé problematiky fantasy světa není těžké proniknout. Jane se brzy pouští do dobrodružství, ale není sama, společně s ní se na cestu vydají i Violet a Hikory. Společně prožívají spousta nebezpečí a vytváří dynamickou trojici hrdinů.

Jsem asi blázen, ale mám rozečteno tolik sérií, a přidávám si ještě další. Ale u Kolébky všech světů jsem objevila to, co mi už dlouho chybělo mezi přečtenými knihami. Radost z poznání nového fantasy světa, který nemá obdoby. Jane Doe se odehrává výhradně v paláci, v jeho interiérech. Že si nedokážete představit běsnící řeky, nad kterými svítí lustry, nekonečné množství místností s pastmi... Přečtěte si to!

Jsem neskutečně ráda, že jsem dala Jane Doe šanci. Ze začátku jsem se na ní dívala dost skepticky, ale nakonec jsem neskutečně ráda, že jsem se do ní pustila. Jeremy Lachlan vytvořil originální fantasy svět, s průbojnými hrdiny, který mě pohltil od první strany, a pustil až zničenou na konci, protože dočtení znamená nekonečné čekání na další díl. Tak snad se ho brzy dočkáme!

10/10