Recenze: Odměna z pekla

Orig. název: Hell's Bounty
Autor: Joe R. Lansdale, John L. Lansdale
Překlad: Zdeněk Milata
Vydáno: Fantom Print, 2020
Počet stran: 256

Bratři Joe a John Lansdaleovi mají za sebou každý bohatou sólovou dráhu v žánrové literatuře od detektivek po fantasy a horor, společných projektů ale do konce dotáhli jen několik. Jedním z nich je Odměna z pekla, kde oba popustili uzdu své lásce k westernu a zombíkům. Výsledkem je drsný a Lovecraftem inspirovaný příběh o lovci odměn Smithovi, který se po smrti octne v pekle a vůbec se mu nelíbí, co tam vidí. A tak radši vezme zakázku od Satana, za jejíž úspěšné vyřízení by si mohl vysloužit možná i vykoupení.

Jenže pod prašnými ulicemi ospalého městečka Falling Rock kypí magie a na místního kápa Smithovi nebudou stačit obyčejné kolty ani jeho oblíbený dynamit. Ještě že ďábel má vždycky po ruce nějaké ty užitečné dárky na cestu do místa, ze kterého se nedá odejít, dokud někdo neumře – nebo skrz něj na náš svět nevtrhnou Prastaří.

Pomalu se dostávám k novým knihám, které mi přišly v rámci spoluprácí v tomto roce. Jsem moc ráda, že jsem navázala spolupráci i s Fantom Printem, která mě vrací zpátky k mému milovanému fantasy a sci-fi. Minulý rok jim vyšlo plno krásných knih, ale já na ně neměla čas... Teď už ho naštěstí mám, a jsem moc ráda, že jsme spolupráci zase nastartovali! Odměna z pekla je jedna z prvních knih letoška, a právě z Fantom Printu.

Zastavila bych se jako u první věci, u obálky. To je to, co mě přinutilo se do knihy pustit. Je pěkně temná, a dává čtenáři najevo, že se bude jednat o pořádnou jízdu! Jediné, co mě malinko mrzí je ta smolná měkká vazba. Já se o knihy starám, neničím je... Ale ať chci či nechci, vždycky tu měkkou vazbu trochu poničím. Sem tam přelomená obálka, oslí růžek... totálně nechtěně. Myslím si, že kniha by si pevnou vazbu zasloužila.

Kniha je rozdělena na šest částí. Nesmíte k tomu přistupovat jako k celku, to prostě nejde. Tu chybu jsem udělala já, a proto mi začátek příliš nedával smysl. Pak jsem se ale chytla, a už se nemohla odtrhnout. Odměna z pekla je rozdělena kromě šesti částí ještě na krátké kapitoly, které mají velká písmena, takže četba opravdu rychle utíká. A ještě spousta přímé řeči, takže pecka! Díky tomu se mi kniha četla neskutečně dobře. Vše uzavírá dodatek, který byl naprosto přesným závěrem pro celou knihu.

Z anotace se může zdát, že se bude jednat o pořádný chaos. Lovci odměn, magie, zombíci... No je zkrátka znát, že se tu na vytvoření díla podíleli dva autoři. Bratři Lansdaleovi se do knihy pustili rovnýma nohama a vytvořili neskutečnou jízdu. Vytvořili pár zajímavých postav, ale já si zamilovala Smithe. Je to hlavní postava, má největší prostor. Ale je to postava, která do knihy neskutečně sedla, a bez ní by to nebylo ono. Smith je drsný pistolník, umí pohotově reagovat a nešetří na hláškách.

Co mě na knize dostávalo, bylo množství hlášek, přímé řeči a přirovnání. Nepřečetla jsem snad ani padesát stránek a už jsem se smála. Nevím, možná jsem jediná, která se ze čtenářů zastavila u přirovnání o tasemnici. Byla jsem zrovna v metru, a spolucestující si museli myslet, že jsem se úplně zbláznila. Takový záchvat smíchu už jsem dlouho u knížky nedostala.

Ze začátku jsem si nebyla jistá, jestli je kniha tak neskutečně ulítlá, nebo ne. Ve výsledku mi ale došlo, že je naprosto geniální, žádné veledílo, ale bavila jsem se od začátku do konce, i když přirovnání s tasemnicí už nic netrumflo. Bylo to zase trošku jiné čtení než na jaké jsem zvyklá, ale jsem za to ráda. Mrzí mě jen za měkká vazba, to je prostě škoda...

8/10