Recenze: Ocejchovaná

Orig. název: Havets børn
Autor: Anna Ekbergová
Překlad: Michaela Weberová
Vydáno: Metafora, 2019
Počet stran: 456

Pro sedmnáctiletou Rebekku je osudovým okamžikem společná cesta s matkou do nemocnice. Vystresovaný řidič spěchá, protože Rebekka má těsně před porodem, a když auto před nimi prudce zabrzdí, v plné rychlosti do něj zezadu narazí. Toho rána přijde Rebekka o všechno: o svou matku i dosud nenarozené dítě. Sama přežila jen zázrakem. Po sedmnácti letech Rebekka pomalu zanechává minulost za sebou. Z autonehody v Africe, kde její otec působil jako velvyslanec, se už vzpamatovala. Vrátila se do Dánska, vystudovala práva a v současnosti pracuje jako realitní makléřka zaměřená na luxusní nemovitosti na venkově. Konečně se zdá, že její život opět nabývá tvar. Dokud osud znovu neudeří. Tentokrát je to rakovina. Agresivní, život ohrožující typ. Pro Rebekku je jedinou šancí na přežití transplantace kostní dřeně od někoho z blízkých příbuzných. Vzhledem k tomu, že nemá sourozence, je její jedinou nadějí otec. Testy však ukážou, že otcovy buňky není možné použít. Už se zdá, že je všechno ztraceno, když se objeví nová skutečnost – pravda o jejím dítěti, kterou před ní otec po celou dobu tajil… Rebekka se dozvídá, že její dcera při porodu nezemřela. Byla adoptována a nejspíš ještě žije. Mezitím kdesi v kodaňských přistěhovaleckých ghettech vyšetřuje detektiv Kim brutální vraždu, při níž byla zavražděné pečlivě odříznuta jedna noha a vrah si ji zřejmě odnesl. Indicie naznačují, že jde o mnohem větší případ, sahající daleko za hranice země, až do úplného srdce temnoty v džungli africké Ugandy. Ocejchovaná je strhující thiller o nespravedlnosti, rodinných poutech a odvaze vzít osud do vlastních rukou.

Minulý rok se mi před Vánoci objevilo doma několik balíčků obsahujících knížky. Mezi nimi byla i pečlivě zabalená kniha Ocejchovaná, o které bude dnešní recenze. Doufala jsem, že jí stihnu přečíst o svátcích, ale bohužel, nápor zkouškového a takové ty aktivity okolo Vánoc mi to prostě nedovolily. Ke knize jsem se dostala v polovině ledna, a její čtení si protáhla na celý týden, protože práce, škola a nebyl čas. Do toho mě chytla menší čtecí krize.

Kniha mě zaujala svou obálkou. Perfektně se hodí k tématu knihy a skutečnosti, že se děj odehrává v Africe. Anotace mi prozradila, že téma nebude nijak veselé, a já to uvítala. Čtu poslední dobou žánrově velmi podobné knihy, a proto jsem novinku Ocejchovaná vzala jako takovou výzvu. Hned po otevření a přečtení několika stran mi došlo, že to výzva opravdu bude. Nevzdala jsem to a prokousávala se ke konci.

To začtení bylo trošku těžší, to přiznávám. Jde o to, že se příběh odehrává v několika postavových linkách, a chvílemi bylo těžké se v té směsici charakterů vyznat. Kapitoly jsou spíše delší, takže čtení úplně neplyne tak, jak bych si představovala. Ale co bylo tedy hnacím motorem k dočtení? Příběh. Rozhodně, potřebovala jsem vědět, jak vše skončí a byla napnutá až do poslední chvíle.

Jak jsem se již zmínila, postav kniha Ocejchovaná obsahovala tolik, že mi z toho místy šla hlava kolem. Oblíbila jsem si Angel, malou bojovnici, ke které nebyl život příliš laskavý. Obdivovala jsem její vůli žít, bojovat o každý moment. Její charakter byl neuvěřitelně silný. Stejně je na tom druhá oblíbenkyně, Rebekka. Také bojuje o život, sice ne tak houževnatě jako Angel, ale i její linka je velmi působivá.

Na rovinu musím napsat, že Ocejchovaná není kniha pro každého. Rozhodně ne pro slabší povahy. Já nemám s krváky problém, čtu převážně drsnější knihy, ale i já jsem se místy zastavovala a musela si dát od Ocejchované pauzu. Dvojice autorů, skrývající se pod pseudonymem Anna Ekbergová, popisuje vše detailně a tak živě, až mi místy naskakovala husí kůže.

Ocejchovaná nebyla lehká kniha. Její čtení jsem si musela rozfázovat, a místy si dávat pauzy a rozdýchávat děj. Dělalo mi malinko problém se začíst, vyznat se v postavách... Ale nakonec se i tenhle problém zvládl. Posledních sto stran jsem proletěla jako nic, byla jsem až moc zvědavá, jak vše dopadne!

7/10

Za knihu Ocejchovaná moc děkuji nakladatelství Grada a Metafora.