čtvrtek 20. února 2020

Recenze: Noční návštěva

Orig. název: The Night Visitors
Autor: Carol Goodmanová
Překlad: Jana Kordíková
Počet stran: 248

Jedné noci, uprostřed sněhové bouře, vystoupí z autobusu Alice s desetiletým synem Orenem. Prchají před jejím násilnickým manželem a zoufalá Alice se snaží schovat a ochránit sebe i své dítě. Jedno tajemství si ovšem nechává pro sebe. U autobusu je vyzvedne Mattie, padesátiletá sociální pracovnice, která žije sama v polorozpadlém domě uprostřed lesa. Když je potřeba se uprostřed noci o někoho postarat, volají právě jí. Podle pravidel by měla odvézt Alici a Orena na místní ubytovnu, ale místo toho je vezme k sobě domů. Že Oren jí připomíná mladšího bratra, který před třiceti lety zemřel, když mu bylo deset, si ovšem Mattie nechává pro sebe.

Zatímco sněhová bouře okolo nich zesiluje, vyplouvá minulost obou žen na povrch. Která z nich je víc nebezpečná a která ve větším nebezpečí?

Ze začátku roku nebyl na čtení moc čas. Pořád jsem někde lítala, a nebo se učila na zkoušky. A když ten stres pominul, byl tu víkend a já měla najednou tolik volného času! Hned jsem se s radostí vrhla na několik knih k recenzi, které už na mě čekaly na poličce. Měla jsem tu pár restíků z minulého roku, ale hlavně mě lákaly novinky od nakladatelství Cosmopolis, které se pro mě stalo srdeční záležitostí.

Jednou z novinek byla kniha Noční návštěva od Carol Goodmanové. Neskutečně jsem se po těch všech povedených i méně dobrých slaďácích těšila na nějakou detektivku, na něco trochu drsnějšího. Zkrátka na knihu, ze které bych měla husí kůži. Noční návštěva se tvářila jako vhodný kandidát, hlavně kvůli obálce, která se povedla. Pěkně mrazivá, odpovídá tématu. A ještě pevná vazba s přebalem, takže za mě obrovská spokojenost!

Noční návštěva má něco málo přes dvě stě stran, a tak jsem si říkala, že by to mohlo pěkně ubíhat. Na tolika stránkách se autor nestihne věnovat ani zdlouhavým popisům, nezbývá mu nic jiného, než popisovat děj. Na to jsem trochu spoléhala, a o to více jsem se na čtení těšila. Trefila jsem se do krátkých kapitol, které jsou vyprávěny z pohledu postav Alice a Mattie, dvou hlavních a dospělých postav. Po přečtení jsem ale litovala, že příliš popisu zde nebylo, místy mi přišla kniha malinko ochuzená.

Na začátku se všechno zdá jasné, ale postupně se děj zamotává. Chvílemi jsem si nebyla jistá, zda se z toho klubka chaosu dokáže autorka vyhrabat, ale nakonec se jí to šikovně podařilo. Lví podíl na tom mají postavy, které není příliš možné v recenzi popsat. Z jediného důvodu -  příliš bych tím prozradila zápletku, a zkazilo by to budoucím čtenářům pocit ze čtení. Prozradím jen, že postavy jsou silné charaktery, se kterými se nebudete nudit a rozhodně vás překvapí!

Když má kniha méně stránek a ještě ke všemu krátké kapitoly, je to pro mě otázka jednoho odpoledne. Nepatřím k rychločtenářům, snažím se si knihu užít, a nespěchat na ni. Pak jsou tu ale knihy, které přečtu během chvilky, protože jejich zápletka je tak napínavá, že prostě potřebuji vědět, jak to celé skončí. Noční návštěva mezi tyto tituly rozhodně patřila.

Sice jsem hledala knihu, ze které budu mít husí kůži, ale nebyla jsem zklamaná. Noční návštěva mě mile překvapila. Je to čtivá kniha, plná akce, napětí a tajemna. Netušila jsem až do poslední chvíle jak vše dopadne, a konec mi vyrazil dech. Možná jediné co mě mrzí je, že kniha neměla více stran. Nebylo by špatné příběh ještě malinko prodloužit, více popsat.

9/10

Za recenzní výtisk knihy Noční návštěva moc děkuji nakladatelství Cosmopolis.