Recenze: Mise Hygge

Orig. název: Mission Hygge
Autor: Caroline Francová
Překlad: Jitka Řihánková
Vydáno: Jota, 2019
Počet stran: 208

Když šéfredaktor Alexandre oznámí Chloé, neohrožené válečné reportérce, že musí hned odjet do Gilleleje, malé pobřežní vesničky v Dánsku, která byla vyhodnocena jako nejšťastnější místo na světě, je novinářka vrcholně pobouřena. Má odejít do vyhnanství v zapadlé díře s nevyslovitelným jménem a zkoumat tam dánské hygge a štěstí při svíčkách? Když ji navíc šťastní lidé neskutečně deprimují? Neví ale, že tato mise, kterou považuje za trest, jí navždy změní život…

V této knížce plné dánského koloritu vypráví Caroline Francová s humorem a sympatií o nečekané změně v životě jedné mladé ženy.

Minulý rok byl plný samých dobrých knížek, a abych se přiznala, já to ani nestíhala pořádně sledovat. Spousta školy a práce... A i kdybych ráda četla pořád, tak to prostě nejde. Proto mi pár knih uteklo, ale věřím, že se k nim ještě dostanu. Jednou z nich je i Mise Hygge od nakladatelství Jota. Pak jsem ale zachytila možnost a o knihu si napsala. Jakou já měla radost, když mi za pár dní přišla! Se čtením jsem ale kvůli zkouškám musela chvilku počkat, takže jsem si jí přečetla až v letošním roce.

Kdo trochu čtete mé recenze, tak víte, že mám ráda jednoduché obálky, které nejsou nijak přehnané. Klidně ať jsou barevné, jen ať to nebije moc do očí. U Mise Hygge se mi obálka opravdu nelíbí, je na můj vkus trošku přeplácaná, a k celému tématu bych si dokázala představit trošku jiný motiv. Myslím, že kdyby na obálce nebyly malované květy a další zbytečnosti, bylo by to rozhodně lepší. Proto je to jedna z mála knih, u kterých měla hlavní slovo anotace.

Mám moc ráda knížky s tématikou Hygge. Hygge je styl života v Dánsku, kdy jsou lidé šťastní, mají hodnoty a priority trošku jinde... samé svíčky, kafe a pečivo. A to je moje! Četla jsem od Joty několik knih s Hygge tématikou a vždycky to byla trefa do černého. Velkou část knih, které čtu, tvoří detektivky a k romanťárnám se moc nedostanu. Ale jednou za čas je to potřeba, a u Hygge knih si vždycky neuvěřitelně odpočinu, a ani tahle nebyla výjimkou.

Kniha je rozdělena na dvanáct krátkých kapitol, které jsem přečetla jedním dechem. Je to tak neskutečně milé a hřejivé vyprávění, že to ani jinak nešlo. Každá kapitola je navíc pojmenována po stěžejní myšlence daného úseku, a občas to jsou fajn rady. Dále je epilog, vysvětlující osud postav po nějaké době a vše uzavírá článek Chloé, hlavní postavy.

Chloé je právě ta osůbka, okolo které se celá kniha točí. Její život je práce, a ona se ztrácí před očima. Okolí o ní začíná mít starost, a tak jí v práci pošlou na služební cestu do Dánska. Pro Chloé je to šok, přeci jen je válečná reportérka, a teď se po ní žádá článek o kafi a svíčkách. Není divu, že ke všemu přistupuje trochu skepticky. A i když jsem se s ní snažila soucítit, byla mi ze začátku strašně protivná. To se pak naštěstí zlomilo!

Kde kdo může říci, že Hygge knížky jsou na jedno brdo. A ona je to pravda. Ale na mě mají neskutečný účinek. Zrovna teď, když řeším asi tisíc věcí a nejradši bych se sbalila a odjela někam daleko, je tohle četba, která mě drží nad vodou. Hrozně se při čtení zklidním a pokusím se problémy vnímat trochu jinak, míň ukvapeně.

Mise Hygge byla krásná knížka. Pokud už jste z tohoto žánru něco četli, nečekejte zázrak, ale zároveň si myslím, že nebudete zklamaní. Mě mrzí dvě věci. Ta obálka, která je tak strašně křiklavá, a to, že Mise Hygge má jen malinko přes dvě stě stran. Takhle jsem jí přečetla za dopoledne a přála si, aby měla o alespoň sto stran víc!

8/10

Za poskytnutí knihy Mise Hygge k recenzi moc děkuji nakladatelství Jota.