Recenze: Helix - I ty budeš nahrazen

Orig. název: Helix - Sie werden uns ersetzen
Autor: Marc Elsberg
Překlad: Matouš Hájek
Vydáno: Omega, 2019
Počet stran: 416

Americký ministr zahraničí během státní návštěvy Mnichova zemře. Během pitvy na jeho srdci nalezli zvláštní znamení, způsobené bakteriemi? V Brazílii, Tanzánii a Indii zaměstnanci mezinárodní chemické společnosti objevují plodiny a zvířata, která by neměla existovat. Ve stejnou chvíli se Helen a Greg obrací na genetickou kliniku, která by jim měla pomoci s umělým oplodněním. Doktor jim vypráví o neoficiálním výzkumném programu, díky kterému se už narodilo více než sto “speciálních” dětí. Ale pak jedno z těch dětí zmizí a všechno nasvědčuje, že události spolu souvisí...

Nad tím, jestli se do další knihy od Marca Elsberga mám pustit, jsem dlouho nepřemýšlela. Četla jsem od něj jak Blackout, tak i Zero. Říkala jsem si do třetice všeho dobrého. Blackout bylo fajn čtení, jen jsem se malinko nechytala a nedokázala se začíst. Zero bylo perfektní, neskutečně mě bavilo. Tak jsem byla zvědavá, jaká bude třetí kniha.

Už jen plusové body si ode mě získala kniha Helix kvůli obálce. Naštěstí se jedná o pevnou vazbu s přebalem, takže ideální na cestování. Ale hlavně, desky i jejich vnitřek jsou laděny do světle zelené, skoro až jedovaté barvy. Už jenom proto jsem se do knihy chtěla pustit - obálka mě zaujala, je jednoduchá a dost napovídá. Ale taky, všechny tři knihy vedle sebe vypadají moc pěkně!

Tentokráte se přesouváme z energetiky k genetice. U knih Marca Elsbergera mě vždycky fascinuje, jak profesionálně téma podává, jak si s ním pohraje a všechno napíše tak, že mu to čtenář vezme bez sebemenších pochyb. Vždycky naťukne správné téma a dokáže ho rozvinout takovým způsobem, že všechno do sebe perfektně zapadá.

Neříkám, že je to lehká četba. Začíst se je těžší, ale výrazně tomu pomáhají kratší kapitoly, a atraktivní postavy. U knihy Helix je zajímavé členění. Celý děj se odehraje v průběhu jediného týdne. Kniha má sedm částí, které popisují události jednotlivých dní. Kratší úseky jsou vyprávěny jako pohledy na různé postavy, ale dokonale se střídají, takže v tom není žádný zmatek.

Rozvádět charaktery jednotlivých postav by v tomto případě bylo na dlouho. Nebyla snad žádná postava, která by mi nějak vadila. Marc Elsberg ke svým hrdinům přistupuje individuálně. Každá postava má jasně vytyčené hranice a má velký vliv na děj. Nejvíce mi asi k srdci přirostla dvojice Helen a Greg. Jediné co chtěli bylo dítě a rodina, a pak se nevědomky připletli do pořádných problémů. Vystupovali jako lidské charaktery.

Nevím, jestli je správné srovnávat Zero, Blackout a Helix. Každá z těchto knih je na jiné téma, ale i tak musím říci, že je Helix na druhém místě. Začetla jsem se trochu později než jsem čekala, a na Zero prostě nemá. Děj byl místy trošičku utahaný, a některé pasáže mi přišly jen jako výplň.

6/10

Za knihu Helix k recenzi děkuji knihám Dobrovský.