Recenze: Kirke

Orig. název: Circe
Autor: Madeline Miller
Překlad: Eva Maršíková
Vydáno: Slovart, 2019
Počet stran: 374

V paláci boha slunce Helia, nejmocnějšího z Titánů, se narodí dcera. Malou Kirku všichni považují za nedochůdče - nevládne na první pohled zřejmou mocí jako její otec ani zlomyslnou krásou jako její matka. Teprve když se pokusí zahnat samotu mezi smrtelníky, zjistí, že přece jen dostala do vínku jisté nadání - čarodějnou moc, jež jí dovoluje měnit sokyně v příšery a postavit se samotným bohům. Román Kirke skvěle vykreslenými postavami, podmanivým jazykem a stránkami plnými napětí nabízí mistrovsky zpracovaný příběh o rivalitě mezi příbuznými, palácových intrikách, lásce a ztrátě a přináší svědectví o nezdolné ženské síle ve světě ovládaném muži.

Konec minulého roku byl kromě knih bohatý i na knižní spolupráce. Jednou z těch nových je ta s Kosmasem. Kosmas mám moc ráda, často kamenné prodejny navštěvuji, a jejich výběr knih je parádní. Proto si nově získané spolupráce moc cením, umožní mi přístup k novým knihám, ke kterým bych se normálně nedostala. První knihou, kterou jsem měla za úkol zrecenzovat byla novinka Kirke, a o té bude dnešní příspěvek.

Kniha Kirke je překrásná. Když vyšla, několikrát jsem jí zahlédla, a přemýšlela o přečtení. Pak se mi dostala do ruky sama. Má nádhernou lesklou obálku, s detaily v podobě květů. Černá a oranžová kombinace je trefou do černého. Nejedná se ale jen o přebal. Pod ní se ukrývá pevná vazba, stejně zdobená jako přebal. Do knihy jsem se zamilovala na první pohled!

Kniha je rozdělena na dvacet sedm kapitol. Jsou spíše delší, ale to mi v četbě vůbec nevadilo. Madeline Millerová napsala skvělý a čtivý příběh. Myslela na všechno - postav v knize se objevuje velké množství, a i přes to, že jsou některé velmi dobře známé, se jejich charakter může zaměnit. Proto na konci jsou přidány vysvětlivky postav. Co se mi ještě líbí, je mapka na vnitřní straně desek.

Mytologie mě vždycky zajímala. Věděla jsem, že Kirke existovala, ale nijak jsem se víc po ní nepídila. V této knize je Kirka slabá, a mezi ostatními bohy nijak zvlášť nevyniká. Má slabý hlas, své schopnosti objeví o dost později než ostatní. S rodinou to také nemá lehké. Ale můžeme být svědky toho, jak se z této dívky stává obávaná a mocná čarodějka. Je to neskutečný příběh.

Naposledy jsem se s mytologií setkala na střední škole, a tam mě zachránil Percy Jackson, díky kterému jsem se v ní dokázala orientovat. Řekla bych, že Kirke je taky takový příběh. Pobaví Vás, ale zároveň se z něj něco dozvíte. Pro mě měla opravdu velký význam, protože takhle si spíše něco zapamatuji, než když se něco našrotím.

Kniha Kirke rozhodně patří k nejhezčím knihám minulého roku. Je to neskutečně povedená novinka, nejenom tedy po stránce podoby, ale i obsahu. Kirke byla neskutečná. Čtivá, překvapivá a poučná. Knihu Kirke bych doporučila každému čtenáři, který se zabývá o mytologii.Věřím, že nebudete litovat.

10/10

Za knihu Kirke moc děkuji knihám Kosmas.