Recenze: Cukrárna v Paříži

Orig. název: The Little Paris Patisserie
Autor: Julie Caplinová
Překlad: Anna Křivánková
Vydáno: Cosmopolis, 2019
Počet stran: 368

V Paříži se skrývá jedna malá cukrárna, která má už ale své slavné dny za sebou. Vstupte a ochutnejte některý z dezertů. Třeba zjistíte, že minulost stačí jen oprášit, aby opět získala svůj lesk. Nině Hadleyové pomalu táhne na třicet. Pracuje jako servírka, ale už zkusila kdeco – učila ve školce, pracovala v zahradnictví, absolvovala také kuchařský kurz. Nic z toho ale nebylo to pravé. Krom toho je pro svou velkou hlučnou rodinu pořád jen malou holčičkou, kterou se všichni snaží chránit. A dobře jí radit. Nina by se ráda osamostatnila, jenže jak přijít na to, co by doopravdy chtěla dělat? Když na dva měsíce kvůli rekonstrukci zavřou restauraci, kde Nina pracuje, naskytne se jí šance odjet do Paříže. Měla by tam pomáhat s přípravou cukrářských kurzů pro amatéry. Zdá se, že je to přesně ta příležitost, na kterou čekala. Má to však háček. Kurzy vede rodinný přítel Sebastian, velmi úspěšný a také velmi protivný šéfkuchař. Nina se do něj navíc kdysi bláznivě a beznadějně zamilovala. Sebastian ovšem neměl zájem. Dokáže se Nina odpoutat od dřívějších citů a najde v malé pařížské cukrárně to, po čem opravdu touží?

Je tu prosinec, období svařáku, deky a vánoční nálady. Pokud jde o mě, já jí už mám od poloviny října, kdy jsme začali mít v práci vánoční dekorace. Už sjíždím vánoční filmy, a mám takovou tu Hygge náladu. Spousta svíček, deka, čaj nebo kafe? Prostě ideální večer. Hygge je životní styl, a poslední dobou zaznamenal obrovský boom. O takové správné knize na tuto náladu a období bude dnešní recenze.

Začalo to v Kodani, pokračovalo v Brooklynu, a teď jsme v Paříži. Doufám, že na řadu přijde i Londýn! Ale zpátky ke knize. I obálka je stylizovaná do Paříže, v pozadí můžeme vidět všem velmi dobře známou Eiffelovku. Pro mě je to srdcová záležitost, v Paříži jsem byla dvakrát, naposledy před několika týdny. To byl jeden z důvodů, proč jsem se na knihu tak těšila. Obálka je moc hezká, ve stejném stylu jako předchozí dva díly... jediné, co mě trochu mrzí je, ale to u celé série, že je to paperback. Ty já snadno zničím, a tak jsem jí nechávala doma a pro čtení na cestách zvolila jinou knihu.

Setkání s knihami Julie Caplinové, autorky knihy, je vždy radost. Volí kratší kapitoly, což mi neskutečně vyhovuje, a píše moc pěkně. Lidsky, čtivě a její příběhy vždy potěší. Možná je děj malinko předvídatelný, ale nečtete psychologický thriller. Romantické knížky nikdy nebyly mojí oblíbenou četbou, ale jsou knihy, na které mám jiný, pozitivní, názor. A knihy Julie Caplinové mezi ně rozhodně patří.

Cukrárna v Paříži má další úžasnou přednost, a to sympatické postavy. Jsou tu dvě postavy, které stojí za řeč, začnu tentokrát ale tou, která je více v pozadí. Je jí Sebastian, mrzoutský a arogantní podnikatel, kterého zajímá jen jeho práce. Nedokáže se nikomu otevřít, ale pak na scénu vyjde naše hlavní postava, Nina. Nina je hodná, milá a pracovitá. Nemá snad ani jednu zápornou vlastnost, takže si jí zamilujete velmi snadno. Brzy najde nové přátele, a její snaha osamostatnit se získá obrysy.

Srovnávat mezi všemi třemi knihami od Julie Caplinové, které jsem četla, je nadlidský úkol. Každá je jiná, má své kouzlo. Ale jedno mají stejné, ten pocit, který získáte, když knihu dočtete. Víru v zázraky, vyklidnění a Hygge.

Už teď se těším na další knihu, kterou si od této autorky přečtu. Cukrárna v Paříži byla sázka na jistotu, věděla jsem, že bude perfektní, a trochu mi pomůže se uvolnit. Poslední dobou běhám mezi dvěma pracemi a školou, a na odpočinek zbývá opravdu málo času. Ale u této knihy se mi podařilo vypnout, a užít si vytoužený odpočinek. Sklenička vína byl při čtení úžasný bonus.

10/10

Za recenzní výtisk knihy Cukrárna v Paříži moc děkuji nakladatelství Cosmopolis!