Recenze: Srdce včely má pět komor

Orig. název: A honeybee heart has five openings
Autor: Helen Jukes
Překlad: Vendula Hlavová
Vydáno: Kazda, 2019
Počet stran: 288

Na prahu třicítky se Helen Jukes cítí uvězněná v městském kolotoči kancelářského pletichaření a dočasných adres. Snaží se usadit ve své nové práci v Oxfordu a tu jí dojde, že aby prožila smysluplný život naplněná láskou a prací, musí se sama změnit. Tehdy jí kamarádi darují včelstvo (podle starých mýtů darované včelstvo přináší štěstí) a Helen začíná svůj první včelařský rok. Co ale obnáší "chovat" tyto divoké tvorečky? Jak mohou nové vědomosti o včelách přispět k objevování sebe sama? A přinese jí cesta do útrob úlu uvolnění?

Říjen pro mě byl náročný. Spousta změn, nová práce, škola... Našel se čas ale i na knihy. Podařilo se mi navázat další novou spolupráci, a to s nakladatelstvím Kazda. Je to poměrně nové rodinné nakladatelství, ale už má na svém kontě několik zajímavých titulů. Jedním z nich je i kniha Srdce včely má pět komor, kterou jsem si zvolila jako první v rámci spolupráce. A právě o této novince bude dnešní recenze.

Knihu jsem několikrát zahlédla na instagramu, a vždycky jsem se zarazila u obálky. A to mě vlastně donutilo ke čtení. Ne anotace, nadšené ohlasy čtenářů (které jsem si opravdu přečetla v několika verzích). ale obálka. Jednoduchá, možná tmavší než by se hodilo... Ale všechno vyvažují zlaté detaily na přebalu. Pod ním je kniha čistě bílá. Jednoduchá, ale moc hezká podoba knihy, která se opravdu povedla.

Srdce včely má pět komor je jedna velká cesta. Helen se cítí mizerně. Její život je pořád to samé dokola, a ona přemýšlí, kde udělala chybu. Vzpomíná na svůj život v minulosti, na to, co jí dělalo radost. Pak si uvědomí, že se ráda starala se svým kamarádem o včely, a v hlavě se jí zrodí plán, který se nebojí zrealizovat. A tady začíná i kniha pro čtenáře.

V sedmi částech, které jsou rozděleny na kratší úseky můžeme být svědky toho, jak si Helen Jukes realizuje své sny a dává jim pevné obrysy. Kapitoly jsou pojmenovány podle fáze procesu, ve kterém se Helen zrovna nachází. Je to sice příběh ze života, ale kniha má zajímavé vlastnosti. Není to pouze příběh, který Vám dá pár hodin úniku z reality. Kniha byla čtivá, některá místa možná malinko utahanější, ale to většinou u popisů bývá.

Jeden z účelů knihy je i trochu přiblížit obor včelařství jako takový. Autorka místy možná až moc zabíhá do detailů, které laik neznalý oboru nemůže absolutně tušit. Ale pokud Vám na čtení opravdu záleží, a chcete vědět o čem je řeč, internet pomůže. Tak jsem to alespoň řešila já. Když pak víte o co jde, více do knihy padnete.

Srdce včely má pět komor patří žánrově mezi knihy, které příliš nečtu. Ale z toho důvodu se mi líbila víc. Myslím si, že není špatné čas od času zkusit něco nového. Rozhodně zajímavá kniha, místy možná příliš popisná. Ale pokud nad ní váháte, zkuste jí.

8/10

Za recenzní výtisk knihy Srdce včely má pět komor moc děkuji nakladatelství Kazda.