Recenze: Přátelé

Autor: Kelsey Miller
Překlad: Petr Kotouš
Vydáno: Kontrast, 2019
Počet stran: 312

Šest přátel, kteří se stali rodinou.
Televizní show, která se stala fenoménem.
Dnes jsou Přátelé braní jako ikony 90. let ale když v roce 1994 začínali, nikoho nenapadlo, že by se tohle mohlo stát. Od první vlny nadšení, která vypukla, přes její návrat až po dnešek. Seriál s diváky udržuje nevšední spojení, každý v něm může najít svůj vlastní život a brát to jako útěk z reality. V následujících letech se Přátelé vyvinuli z nového megahitu, přes nostalgický příběh až k uznávané klasice. Ross, Rachel, Monica, Chandler, Joey a Phoebe stanuli na televizním panthenonu.

Letošní podzim vychází spoustu skvělých knížek, a já mám doma pořádný komínek z knih, které musím přečíst. Jedna lepší než druhá, a vybrat si, do jaké se pustit jako další je zatraceně těžké. Ale je pár knih, které mají přednost, protože se na ně zatraceně těším. Jednou z nich byla i kniha o seriálu Přátelé, na kterou mě úžasně nalákal letní bookstorming od Dobrovského.

Ke přečtení by mě nikdo nemusel ani přemlouvat. Přátelé jsem snad sledovala poprvé v pěti letech, a postupně na nich vyrůstala. Samozřejmě jsem spoustě věcem nerozuměla, ale vidět šest přátel, jak se protloukají životem, prožívají absurdní situace mi přišlo kouzelné. Taková ideální představa budoucího života. Přátelé se tak stali neodmyslitelnou součástí mého dětství, na kterou si vždy ráda zavzpomínám. Ale je to i seriál, který si pustím jen tak, nebo když mám špatnou náladu.

Co je ale úžasné, a přemluvilo by mě to k přečtení kdybych byla na vážkách, tak to je obálka. Překrásně vyvedená ve stylu seriálu, a v designu ikonických dveří u bytu Moniky a Rachel, které se snad mihly v každém dílu. Nemusíte tak být ani zarytý fanoušek, abyste vešli do knihkupectví, uviděli knihu Přátelé a nevěděli kam patří. Už několikrát se mi při návštěvě knihkupectví stalo, že knihu čtenář zahlédl a hele Přátelé! Automaticky, protože na obálku nemohla být vybrána lepší rekvizita ze seriálu.

Když kniha vyšla, byl kolem ní velký povyk. První náklad se vyprodal strašně rychle, a to v rekordním čase. Ke mně se kniha dostala až v jedné z těch pozdějších vln, ale i tak, myslím si, že se vyplatilo počkat. První čtenáři knihu hodnotili docela negativně. Nebylo to to, co čekali. Ale nenechala jsem se tím zastrašit, nevytvářela si v hlavě žádné vzdušné zámky, a přistoupila tak ke knize s čistým štítem. A upřímně, ano, byla tam nudná místa. Ale pro fanouška Přátel je na knize zajímavá každá drobnost, je to takový výlet do minulosti.

Rozhodně nejsem jediná, kdo na Přátelích vyrostl. I teď, po několika letech si pustím opakování pořadu, a bavím se tak, jako bych ho viděla poprvé. Nikdy jsem na Přátele nekoukala díl po dílu, tak jak za sebou následovaly. A proto se občas stane, že narazím na části, které jsem nikdy neviděla, a o to kouzelnější pro mě sledování je.

Kniha je rozdělena na dlouhé úseky, a ty já úplně nemusím... Ale u Přátel mi to nevadilo. Byla jsem zvědavá na každou novou informaci o mém oblíbeném sitcomu. Několik věcí jsem už věděla, jiné ne a ty mě překvapily. Celé čtení bylo jako povídání se starým přítelem. Neskutečně milé, barvité a moc mě bavilo. Myslím, že žádnému fandovi Přátel by tahle knížka neměla chybět doma.

10/10

Za recenzní výtisk knihy Přátelé moc děkuji knihám Dobrovský.