Recenze: Pohled mrtvého

Orig. název: Totenblick
Autor: Markus Heitz
Překlad: Jolana Navrátilová
Vydáno: Fantom Print, 2018
Počet stran: 416

„Pravda se skrývá v oku pozorovatele.“ Tento vzkaz zanechává sériový vrah na pečlivě inscenovaných místech činu, připodobněných uměleckým dílům s motivem smrti: starým malbám, moderním fotografiím nebo obrázkům z internetu. Zpočátku se vyšetřovatelé domnívají, že se stopy skrývají na místě činu nebo že existuje souvislost mezi předlohami a oběťmi. Ovšem pak učiní děsivý objev: počet mrtvých zobrazených na předlohách stoupá. Ale je tu ještě něco: vrah ukryl stopy určené vyšetřovatelům na zvláštním místě…

V říjnu jsem se rozhodla posunout o trochu dál. Novou prací, jiným přístupem ke škole, ale taky co se knižní spolupráce týká. Neměla jsem jich moc, ale zkusila jsem štěstí. Spolupráce s oblíbeným nakladatelstvím je pro knihomola neskutečný pocit, a já si každé takové dohody neskutečně moc cením. A jednou takovou spoluprácí je i ta s Fantom printem. Byla jsem nadšená, když mi přišla kladná odpověď na můj email.

První knihou, kterou jsem si k nové spolupráci vybrala, je Pohled mrtvého. Vybírala jsem z mnoha titulů, a nemohla se rozhodnout. Ale pořád jsem se vracela k obálce této knihy. Je správně záhadná, nic neprozrazuje a přesto ke knize dokonale pasuje. A už teď musím říci, že můj výběr byl správný. Bavilo mě už jen upozornění na fiktivnost, zdůrazněné na začátku knihy.

Pohled mrtvého je detektivkou, takže se očekává aspoň stručný prolog. A ten knihu opravdu otevírá, i když pro mě byl trochu matoucí. Hned poté navazuje devatenáct kapitol. Ty jsou rozděleny na kratší úseky, díky kterým mi četba rychleji ubíhala. Nemám ráda ty dlouhé kapitoly, a tady mě děsilo těch devatenáct kapitol na čtyři sta stran. Naštěstí to ale autor zachránil. Celé knize poskytl velké finále alternativní epilog.

Příběh se odehrává v Lipsku, a trošku mi dělaly problémy německá jména. Nikdy jsem se němčinu neučila, takže jsem si vytvořila jakési patvary, abych si jména zapamatovala. To se mi ale taky vždycky nepodařilo, a občas jsem netušila, o jakou postavu se jedná. Protože postav se v knize vyskytovalo opravdu hodně. Jediný, koho jsem si pamatovala, byl Ares, který prostupuje celou knihou, a ovládá děj.

Musím říci, že kniha byla místy náročná. Nějaká místa byla trochu kostrbatá, a jiná naopak ubíhala až neskutečně rychle. Bylo to moje první setkání s autorem, a doufám, že nebylo poslední. Jeho styl je zvláštní, nebojí se zacházet do detailů, i když jsou občas až moc děsivé, a zápletka byla originální. Nechápu jen, jak se mu podařilo smotat několik dějových linek dohromady, a na konci je úspěšně rozmotat tak, aby to dávalo smysl.

Knihu jsem si vybrala kvůli obálce, anotaci a následně kvůli tomu, že už jsem dlouho žádnou slušnou detektivku nečetla. Nejsem zklamaná, jen místy jsem se moc nechytala. Detaily byly slušné, děj propracovaný, a nechybělo pořádné napětí ani akce. Za mě velká spokojenost, a jsem zvědavá na další knihy od autora.

9/10

Za recenzní výtisk knihy Pohled mrtvého moc děkuji nakladatelství Fantom print.