Recenze: Naprosto pozoruhodná věc

Autor: Hank Green
Překlad: Julie Tesla
Vydáno: Fobos, 2019
Počet stran: 328

Jsou tři hodiny ráno a třiadvacetiletá April se vrací domů z práce. Po cestě si všímá obří sochy. Vypadá jako tři metry vysoký Transformer, oblečený v samurajském brnění.
S kamarádem Andym ho pojmenují Carl a natočí s ním video, které posléze umístí na YouTube. Tím se jejich dosavadní životy naprosto změní. Video se totiž stane virálním a obletí téměř celý svět.
April se rázem ocitá v centru intenzivní mediální pozornosti. Bleskovou rychlostí se také šíří zvěsti o Carls, kteří podle natočeného materiálu obsadili desítky měst. A Všechny oči se upírají právě k April, aby zjistila, co jsou zač a co chtějí. Čeká ji dlouhá cesta, na které se bude muset vypořádat s důsledky vlastní slávy. Vztah, bezpečnost i její identita se ocitá v ohrožení.

Celý říjen jsem byla v jednom kole. Škola, práce, a do toho několik knih k recenzi, které musím přečíst. Další věcí je, že probíhá několik zajímavých knižních akcí, a já je nějak nestíhám sledovat. Jednou z nich byla Knihománie. V rámci této akce rozesílal Dobrovský svým recenzentům balíček s překvapením. Měla jsem z něj sice obrovskou radost, hlavně z milého vzkazu, který v něm byl přiložen, ale byla to další kniha, kterou jsem příliš nestíhala.

Popravdě nevím, jestli bych se do knihy Naprosto pozoruhodná věc pustila, kdyby mi nepřišla jako překvapení. Už je to dost dlouho, co jsem hltala knihy Johna Greena, bratra Hanka Greena, autora této knihy. Teď vyhledávám žánrově trochu jiné knihy, a už by mě asi ani nebavily románky typu Hledání Aljašky, Papírová města... Proto jsem měla dost velké obavy ze čtení, a nebyla si jistá, jestli to je dobrý nápad.

Obálka knihy je velmi výrazná, kombinace fialového pozadí a žlutých písmen musí přitáhnout pozornost. Na fialovém pozadí jsou vyobrazeni roboti, kolem kterých se točí celá kniha. Při bližším průzkumu si můžete všimnout, že pouze jeden z nich má viditelné oči, a tím rozbíjí jednotný motiv pozadí. Můžeme se domnívat, že se jedná o právě robota v New Yorku, který byl nalezen jako první, a kterým to celé začalo.

Naprosto pozoruhodná věc je rozdělena na dvacet pět kapitol. A co se týče názvu, nemohl být zvolen vhodnější. Hank Green ke knize přistupuje originálně, a nebojí se proniknout do několika témat naráz. Když jsme knihu dostali, byli jsme varováni, že je to něco nového, neokoukaného, nemáme se lekat, a máme knize dát šanci. A taky tak jsem k tomu přistupovala. Žádná očekávání, žádné unáhlené závěry, protože ten konec... to jsem opravdu nečekala.

Hlavní postavou je April. Bisexuálka, která má vlastní názor, je umělkyně a je prostě svá. Sedla mi od první stránky, a i díky ní byla kniha čtivější. Další postavou je Andy, kamarád April. Této postavy mi bylo malinko líto. Na objevení a proslavení April měl lví podíl, ale mně se zdá, že by si v knize zasloužil daleko větší prostor.

V Naprosto pozoruhodné věci se objevovala spousta techniky, slávy, akce a napětí. Nečekala jsem, že by se mi kniha mohla až tak líbit, ale po dočtení mi klesla brada. Ani jsem nevěděla, že mi četba tak rychle utekla, prostě najednou byl konec. Jsem ráda, že se mi kniha dostala do ruky, a že jsem jí dala šanci. Co mě překvapilo byl otevřený konec, který slibuje další díl... Tak snad brzy!

10/10