Recenze: Tolkienovy bitvy

Orig. název: The Battles of Tolkien
Autor: David Day
Překlad: Jan Lipšanský
Vydáno: Fobos, 2019
Počet stran: 256

Tolkienovo dílo je protkáno strhujícími a velkolepými bitvami. Muži proti orkům, elfové proti Sauronovi, skřeti proti trpaslíkům. Středozem byla zas a znovu svědkem bojů mezi některými z nejvýznamnějších postav, a Tolkienovy bitvy je rozebírá všechny od legendární bitvy o Helmův žleb po zničení Železného pasu, s detailními mapami, ukazujícími terén, místo a způsob útoku jednotlivých armád. Nezbytný průvodce pro každého příznivce Tolkienova díla, který se chce dozvědět víc o jeho bitvách.

Už od malička jsem milovala svět Pána prstenů. Někteří vyrostli na Harry Potterovi, ale u mě to byl Tolkien. Pak jsem si dala několik let pauzu, kterou zaplnil právě zmíněný Harry, ale pak se opět vrátila Středozem, díky novým filmovým verzím Hobita. Nikdy mě tohle téma úplně nepustilo, vždycky jsem se k němu nějakým způsobem vrátila. Letos za to mohl Bookstorming od Dobrovského. Bylo tam představeno tolik knih, ale nejvíce mi do oka padly dvě. Tolkienovi hrdinové (recenze TADY) a Tolkienovy bitvy, o kterých bude tato recenze.

Už jen jediný pohled mi stačil k tomu, abych se do knihy zamilovala. Má neobvyklou vazbu, kterou zdobí zlatá písmena. Není to typ obálky na který běžně narazíte, a už jen zvědavost Vás musí donutit k ní jít a knihu vzít do ruky. Grafika se opravdu povedla, takovou knihu mít v knihovně je poklad.

Ani uvnitř kniha neztrácí na kráse. Je plná mapek bitev, ilustrací, barevných i jednodušších. K mapám jsou přidány legendy, pro lepší pochopení. Kniha je rozdělena na šest velkých kapitol, a následně obsahují části menší. Textu není příliš, samotná četba mi zabrala zhruba jeden den. Navíc každá nová stránka je překvapení - všechny jsou krásně zdobené.

David Day v knize svým čtenářům přibližuje všechny bitvy, které se ve Středozemi odehrály, parádním čtivým způsobem. Nemyslím si, že je to kniha pro každého. Rozhodně ne pro někoho, kdo z Tolkienova světa vše viděl jen z vlaku. Některé detaily by nemusel takový čtenář pochopit. Kniha nenahradí samotné čtení Pána Prstenů, Hobita...

Kdybych měla srovnat Tolkienovy hrdiny a Tolkienovy bitvy, musela bych říct, že Tolkienovi hrdinové mě bavili víc. Tato kniha už byla vlastně jen výcucem toho, co už jsem věděla. Ale takovou nádheru jsem v knihovně prostě potřebovala mít za každou cenu. Neříkám, že mi nic nedala. ale nebylo toho tolik, jako v Tolkienových hrdinech.

Kniha je překrásná... jak vzhledem, tak propracovaným obsahem. Pokud patříte mezi fanoušky Tolkiena, neměli byste si tuto knihu nechat utéct. Myslím si, že i kdyby jste ji měli věnovat jako dárek, nešlápnete vedle... Nedokážu si představit, že by byla chybou. Jak jsem se zmínila, spoustu věcí jsem věděla, ale i tak to bylo příjemné osvěžení paměti.

8/10

Za recenzní výtisk knihy Tolkienovy bitvy moc děkuji knihám Dobrovský.