Recenze: Tolkienovi hrdinové

Orig. název: The Heroes of Tolkien
Autor: David Day
Překlad: Jan Lipšanský
Vydáno: Fobos, 2019
Počet stran: 256

Pokud máte rádi Pána prstenů, Hobita a Silmarillion (nebo někoho takového znáte), pak je pro vás tento svazek ideálním průvodcem historií i kontextem všech těchto knih a jejich oblíbených hrdinů.
Tolkienova Středozem zažila zkázonosné války a klíčové bitvy, z nichž povstali velcí hrdinové a hrdinky měnící běh dějin. David Day zkoumá Tolkienovo mnohoznačné vyobrazení dobra a zla, a analyzuje jeho nejslavnější hrdiny od stvoření světa Ardy až po konec války o Prsten.
Vydejte se napříč věky s charakteristikami postav Froda, Gandalfa a dalších, a objevte porovnání s mytologií, to vše doplněné jedinečnými ilustracemi.

Tolkienovi hrdinové jsou mou poslední knihou z Knižního Bookstormingu. Když jsem ji poprvé uviděla, bylo mi jasné, že ji musím mít. Je tak krásná! Taky jsem velkým fanouškem Pána prstenů, a proto pro mě má kniha i srdeční hodnotu. Spousta knihomolů se spojuje s Harry Potterem, že to je fiktivní svět, který je přivedl ke čtení. Pro mě je to ale Hobit a Pán prstenů, a pravděpodobně tak patřím k menšině.

Kniha nemá klasickou obálku, jedná se o jakýsi střed mezi pevnou a měkkou vazbou. Což je skvělá zpráva, malá šance na zničení při tahání na cestách. V deskách je vyryta silueta muže tmavými barvami. Zlatá písmena, také mírně zatlačená v obálce označují název knihy a autora. Stejná zlatá písmena jsou i na hřbetu knihy. Není to kniha, kterou založíte mezi ostatní knihy. Tolkienovi hrdinové je suverénně nejhezčí knihou v mé knihovně, a má tak své čestné místo.

Nevšednost ale nekončí, když knihu otevřete, místo bílých stránek jsou světle hnědé, jako by se jednalo o pergamen. Začátek je tradičně otevřen předmluvou, která čtenáře uvede do obrazu o knize. Dalších sedm částí je velmi propracovaných. Každý úsek je rozdělen podle časového období a je v nich možné najít významné osoby dané éry. Pokud máte oblíbenou postavu, a nechce se Vám ji složitě hledat, na konci ji můžete najít v obsáhlém rejstříku, který Vás nasměruje na hledanou stránku.

Co se mi ale líbí snad nejvíc, jsou ilustrace. Každá kniha s ilustracemi má své kouzlo, ale než najdu nějakou, která bude hezčí než takhle, myslím si, že to docela potrvá. Po grafické stránce je kniha opravdu neskutečná. Menší obrázky střídají ilustrace přes celé dvě strany a navíc jsou i krásně barevné.

Asi by bylo zbytečné vypisovat jaké postavy v knize najdete, protože bychom tu byli ještě zítra. Tolkienovi hrdinové jsou opravdu velmi obsáhlou knihou, i když se to na první pohled nemusí zdát. Jsem si jistá, že v ní najdete všechny své oblíbené postavy, ať už jste zarytí fanoušci Tolkiena, nebo jste jen viděli filmy. Rovnou ale na rovinu říkám, že není dobré knihu brát jako náhražku za čtení celé trilogie.

Nad Tolkienovým umem vymýšlet rasy, různé jazyky, prostředí a další nezbytnosti, bez kterých si nedokážeme Středozem představit, jsem žasla už při sledování filmů a posléze při čtení knih. Tolkienovi hrdinové mi ale poskytli ale ještě širší pohled do celého zákulisí tohoto kouzelného světa. Nevěřila jsem, jak moc měl vše Tolkien promyšlené, a z kolika možných zdrojů vycházel. Utvrdilo mě to v názoru, že Tolkien byl opravdu génius.

Kniha ale není jediná. Světlo světa spatřila ještě červená kniha, se stejně krásnou a vymazlenou obálkou, jako jsou Tolkienovi hrdinové. Jmenuje se Tolkienovy bitvy, a z toho co jsem zahlédla je to doplněk opravdu pro znalce. Popisuje plány bitev, nechybí ani ilustrace. Já si na ní rozhodně brousím zuby!
Jsem strašně nadšená, že jsem knihu ukořistila, kdybych si jí neodvezla domů, asi bych byla hodně zklamaná. Pokud jste fanoušci Tolkienova světa, neměla by Vám tato kniha chybět ve sbírce, je to fakt poklad. Od krásných desek, nádherné ilustrace, až po obsah, který překvapí i dlouholeté fanoušky. Je to nenahraditelný kousek, který Vám rozšíří obzory a zároveň zkrášlí knihovnu!

10/10

Moc děkuji knihám Dobrovský za poskytnutí knihy k recenzi, kde si knihu Tolkienovi hrdinové můžete zakoupit.