Recenze: Psí rady pro šťastný život

Orig. název: Lessons from Lucy
Autor: Dave Barry
Překlad: Jakub Futera
Vydáno: Jota, 2019
Počet stran: 192

Dave Barry se pokouší poučit od svého psa Lucy, jak prožít život co nejlépe, tváří tvář překážkám a výzvám přicházejícím s životem po středním věku. Dave se probírá svými dospělejšími lety s milým humorem a nadhledem, od kapitoly „Najděte si nové kamarády“ (což se jemu samému nedaří, protože nedokáže překonat svůj odpor k lidem) až k „Nepřestávejte se bavit“ (kde popisuje své celoživotní členství v pochodové jednotce, která se zúčastnila mnoha přehlídek včetně Obamovy inaugurace.) Lucy Davea učí, jak žít v přítomnosti, jak se oprostit od denních strastí a jak se cítit dobře ve vlastní kůži.

Je to už nějaká doba co vyšla kniha pro milovníky koček, Chovejte se jako kočka. Má roztomilou obálku, menší formát a taky je plná rad jak žít spokojeně, zkrátka jako kočka. Knihu jsem dávala jako dárek, ale nakonec jsem si jí taky přečetla, moc se mi líbila. Ale nejsem kočkomil, mám radši psi. Na čtenáře jako já ale myslelo nakladatelství Jota, a na začátku února představilo novou knihu, Psí rady pro šťastný život.

Obálka je laděná do psích motivů, a nechybí typické znaky, jako jsou kosti a tlapičky. Psí verze je stejný formát jako Chovejte se jako kočka, o trošku menší než klasické knihy. Jsem moc ráda, že se od sebe neliší. Obálka je neskutečně roztomilá, a nejsem jediná komu se tak jeví. Spousta lidí se o ni začalo zajímat když ji viděli. V knihkupectví je taky na očích, a čtenáři nezbývá nic jiného než si ji kvůli té roztomilosti pořídit.

Autor knihy, Dave Barry, k celému "návodu" jak šťastně žít přistupuje osobitě a vtipně. Celý život ho provázejí psi, ale nejvíce mu k srdci přirostla fenka Lucy, podle které vymýšlel jednotlivé rady do knihy, a sám se jimi snaží řídit. Vše vysvětluje na sobě, na situacích, které se staly jemu samotnému. To se mi moc líbilo, čtenář se pak dokáže více vžít do knihy.

Psí rady pro šťastný život začínají úvodem. Mně stačil jen úvod, abych se do knihy zamilovala. Po první stránce je Vám jasné, že se nebude jednat o nějaký přesně nalinkovaný návod jak být šťastnější. Je z něj cítit neskutečná láska ke psům, humor a pohodový styl psaní. Někdy se mi stává že se v určitém místě zaseknu a uvědomím si, že jsem poslední stranu byla mimo a nevím, co jsem vlastně četla. Všichni knihomolové to známe. Tady jsem se sice taky vracela, ale nebylo to z nepozornosti, ale jen proto, že jsem si danou pasáž potřebovala znovu přečíst a vrýt do paměti.

Po úvodu následuje sedm kapitol. Každá se věnuje jedné radě. Řekla bych, že se samotná kapitola dá rozdělit na tři části - v první autor popisuje, jak danou radu vydedukoval z chování své fenky, druhá část je samotná rada, tučně zvýrazněná (na tyhle místa jsem si lepila lepíky) a nakonec ve třetí se pokouší sám radou řídit.

Celou knihu zakončuje jakési "vysvědčení". Dave Barry se snažil radami řídit, a právě v závěru je shrnutí, jak se s výzvou vypořádal. Řídit se všemi radami je rozhodně obtížné, ale postupovat po malých krůčcích... Možná by to nebylo těžké. Autor na sobě každopádně svoji teorii o šťastném životě podle psa zkusil, řídil se radami a nakonec svůj výkon oznámkoval jako ve škole.

Nevěřím, že knihy s radami pro šťastný život mohou fungovat. Ale po přečtení Psích rad pro šťastný život jsem o tom začala přemýšlet. Minimílně na psí teorii něco bude. Chvílemi jsem se po dočtení přistihla, že sleduju našeho psa, který se většinu času chová jako blázen, a pochytila podobnosti. Pokud máte rádi psi, zkuste si tuhle roztomilost přečíst. Je nabitá humorem, takže se při čtení rozhodně nudit nebudete.

10/10

Za recenzní výtisk moc děkuji nakladatelství Jota, kde si knihu Psí rady pro šťastný život můžete zakoupit.