pátek 1. března 2019

Recenze: Počátek v konci

Autor: Elaine & Vincent Lóre
Vydáno: Cosmopolis, 2019
Počet stran: 296

Počátek v konci je příběhem nás dvou. Příběhem, který je sice zabalen ve fantaskním světě, ale události, které se v něm odehrávají, jsou mrazivě skutečné… Ne vždy byla naše rozhodnutí šťastná. Ne vždy jsme si vybrali cestu, která vedla tím správným směrem. Právě proto jsme se rozhodli, že Počátek v konci spatří světlo světa.

Nechceme totiž utíkat před sebou…

Před tím, čím jsme byli.

Když tak přemýšlím, pravda je, že české autory příliš nečtu. Není to z důvodu, že by mě jejich tvorba nebavila, ale spíše proto, že se k jejich knihám příliš často nedostanu. Sem tam ale není špatné přečíst něco z domácího prostředí. Počátek v konci jsem sledovala už jako projekt na facebooku, a držela autorům palce. Konečně vyšla knižní podoba, a já jsem moc ráda, že se mi jeden výtisk do ruky dostal.

Co jsem tak postřehla z recenzí, kniha nesedla každému. Měla jsem tedy trochu obavy z toho, ke které části čtenářů se přidám, zda k té nadšené z toho že se objevilo něco nového, nebo k té negativní, která knihu odsoudila. Přiznávám, bylo těžší se začíst. Zpočátku jsem moc netušila o co se v ději jedná, tápala jsem v souvislostech, ale nechtěla jsem nad knihou zlomit hůl, takže jsem četla dál.

Kniha je rozdělena na šedesát sedm kapitol na 292 stranách, ale písmo je větší a knížka je o něco menší než klasický formát. To znamená, že kapitoly jsou krátké, maximálně na čtyři strany. Hlavními vypravěči jsou Eileen a Christopher, ale najde se i výjimka, kdy se role čtenářova průvodce ujímá někdo jiný, jedna z vedlejších postav. Takové kapitoly pro mě byli trochu zmatené, bylo horší si zvyknout na jiný úhel pohledu. Poté musím zmínit i ilustrace od Petra Lysáčka, které knihu zajímavě dokreslují.

Eileen a Christopher jsou hlavní postavy, a za co má úprava knihy ode mě velký palec nahoru, je rozmluva postav na záložkách přebalu. Přečetla jsem si ji před čtením samotné knihy, a pomohlo mi to se naladit na styl, jakým je kniha psaná.  Obě postavy mají svůj specifický způsob, jakým je daná kapitola napsána. Eileen je ve svých kapitolách velmi spisovná, používá spoustu přirovnání, a její kapitoly se mi četly o něco pomaleji než Christopherovy. Jeho styl je spíše pohodový, obsahuje hovorová slova a jeho promluvy jsem si dokázala spíše představit.

Co mi na celé knize přijde skvělé je moment překvapení. Stejně jako postavy netušíte, jaká je jejich minulost, jaká cesta je čeká a ani neznáte podrobnosti světa, který se rozpíná okolo nich. Chvílemi jsem opravdu netušila, jak a proč se daná věc stala, ale stačilo číst dál. Konec je tak překvapivý, že jsem jen seděla a zírala. Vše do sebe zapadá, všechny nejasnosti najednou dají smysl. Stačí jen knize dát šanci a pokračovat ve čtení.

Po dočtení je mi jasné jediné, že se autorům povedlo vytvořit neokoukaný svět s příběhem, ve kterém není nouze o nebezpečí a překvapení. Začíst se bylo těžké, četbu jsem musela ještě proložit jednou o trochu lehčí knihou, ale prokousala jsem se na konec. Opravdu to není čtení pro každého. Nakonec jsem ale fakt ráda, že jsem knihu přečetla, dostala odpovědi na svoje otázky a zabrousila do trochu hororového žánru, který normálně nečtu!

7/10

Za poskytnutí knihy k recenzi moc děkuji nakladatelství Cosmopolis, kde si knihu Počátek v konci můžete zakoupit.