Recenze: Obchodník s hudbou

Orig. název: The Music Shop
Autor: Rachel Joyceová
Překlad: Lucie Mikolajková
Vydáno: Cosmopolis, 2019
Počet stran: 288

Frank si pronajme krámek v zapadlé anglické uličce a začne v něm prodávat to, co je mu nejbližší – desky s hudbou. Nahrávky všech žánrů, délek i kvality zaplní prázdný obchod. Pro každého, kdo vejde dovnitř, vybere Frank tu pravou desku. Nezáleží na vkusu, náladě nebo věku, každému vybere to, co právě potřebuje. Žádná magie. Stačí jen naslouchat. Život poklidně plyne na vlně hudby a každodenního života spolu s ostatními obyvateli této uličky. Ale ačkoliv má Frank dar empatie a citu pro to, co potřebují ostatní, on sám zůstává starým mládencem. Jednoho dne omdlí před obchodem dívka. Frank a jeho přátelé se jí ujmou, ale jakmile se jí udělá lépe, zmizí. Všichni se ptají: „Kdo je ta dívka:“ „Proč má zelený plášť?“ „Je to doktorka?“ „A co ten její německý přízvuk?“ Ale Frank neslyší… zamiloval se. Dívka se vrací a pomalu mezi nimi vzniká…láska? Má šanci na úspěch?

Miluji hudbu. Snad už od malička jsem se o ní zajímala, ať už to byly pokličky s hrnci, později hudební škola a osm let hraní na kytaru a zpěv. Poslední dobou se jí nevěnuji tolik jako dříve, mám jiné starosti, ale kdykoliv jen to jde, mám sluchátka v uších. Nemám vyhraněný styl, co se mi líbí a na co mám náladu, to poslouchám. A protože mou další zálibou je četba, proč to nepropojit?

Abych řekla pravdu, obálka je hezká, ale nepatří mezi ty, u kterých bych si řekla wow. Dala mi smysl spíše až po dočtení knihy. Jednou z hlavních postav je dívka, jejíž oči jsou jako desky... Víc prozrazovat nebudu! Každopádně, důvod, proč jsem si knihu chtěla přečíst, byla anotace a ne obálka, jak je to u mě normální. Dlouho už jsem knihu s hudební linkou nečetla.

Kniha má několik částí. První je neoznačený prolog, který detailněji kopíruje anotaci a uvádí čtenáře do obchodu s hudbou. Pak následují čtyři obsáhlejší části, označené jako strany desek. Strana A je z ledna 1988. strana B z únoru 1988, strana C z jara 1988 a strana D s trochu větším časovým rozestupem, a to z roku 2009. Co se mi ale líbí je epilog, trejně označený jako Skrytá stopa. Všechny části dohromady obsahují 44 kapitol, které jsou spíše delší.

Mám ráda knihy se zajímavou přímou řečí, s málo popisy... Ale tady ty zdlouhavější popisy byly nutné. Jak jinak vysvětlit například rafinovanost Beethovenových skladeb? Další důležitým prvkem jsou kapitoly napsané kurzívou, které se nepravidelně objevují. Vysvětlují, jak se hlavní postava, Frank, dostal k hudbě. Jeho matka, které i její vlastní syn říkal Peg, byla milovnice desek. Naočkovala svého syna stejnou vášní a bohužel i svou nezávislostí, která se ukáže jako velký kámen úrazu.

Hlavní postavou je tedy Frank, Postarší prodavač desek. Odmítá zavádět novoty, jako jsou kazety a CD. Důležité je uvědomit si, že se nacházíme v roce 1988, kdy teprve cédéčka přicházela do módy. Frank má talent, dokáže odhadnout, jaká skladba se bude člověku hodit. Díky tomu si vybuduje síť zákazníků. Jednoho dne, jako blesk z čistého nebe, se před jeho obchodem ukáže žena v zeleném kabátě. To od základů změní Frankův život, a čtenáři se mohou nechat překvapit zvraty, které Obchodník s hudbou nabízí.

Vždycky, když čtu nějakou knížku o hudbě, doufám, že v ní bude sem tam v textu i nějaká ta skladba. Čtení je pak živější, když si ke čtení můžete do sluchátek pustit hudbu, o které postavy mluví, a vnímat ji jejich pohledem. Ukázky tu byly, a za to má kniha rozhodně velké plus.

Rachel Joyceová je autorkou románu Nepravděpodobná pouť Harolda Frye, Perfect a Milostná píseň Queenie Hennessyové. Obchodník s hudbou je její nejnovější knihou z roku 2018. Pravidelně píše pro rozhlas, pro stanici Radio 4 napsala více než 20 původních her, dramatizovala klasické i moderní romány, a dokonce pro BBC napsala historický seriál. K psaní se dostala po dvacetileté kariéře divadelní herečky. Hrála hlavní role v divadlech The Royal National Theatre, The Royal Court nebo Cheek by Jowl. Obdržela dokonce cenu Time Out pro nejlepší herečku.

Obchodník s hudbou je krásnou knihou s romantickým příběhem, slněnými sny, hudbou a hlavně s nadějí. Četba byla občas náročná, protože autorka zvolila velmi... podmanivý styl. Několikrát se mi stalo, že jsem u knihy usnula. Ne kvůli tomu, že by byla nudná, ale kvůli kouzlu celého příběhu, který má sílu čtenáře zklidnit a odpočinout si.

9/10

Za poskytnutí knihy k recenzi moc děkuji nakladatelství Cosmopolis, kde si titul Obchodník s hudbou můžete také zakoupit.