pondělí 4. března 2019

Recenze: Narušitel

Autor: David Balda, Petr Kult
Vydáno: Cosmopolis, 2019
Počet stran: 160

Příběh vypráví o životě armádních letců z doby 70. a 80. let minulého století. Hlavními postavami jsou čtyři přátelé, které spojuje jejich velká láska k létání. Nejtalentovanějším z nich je Vladislav Kučera, který na svazarmovském letišti tráví většinu svého času. Najednou toto idylické prostředí naruší všudypřítomná StB.

Mnohaletí přátelé se s agenty dostávají do blízkého kontaktu a je zcela nemožné se styku s nimi vyhnout. Přátelé rázem stojí proti sobě na různých stranách barikády. Kučerovým hrozí životní nebezpečí, a proto se odhodlají k riskantnímu řešení. Není jiná možnost. Musí se rozhodnout, komu můžou věřit, a kdo pro ně představuje hrozící zradu. Podaří se jim uniknout Státní bezpečnosti a dostat se do bezpečí?

Další kniha z českého prostředí... možná nakonec změním názor! Pokud jste z Prahy, nebo do ní občas zabloudíte, určitě jste si museli všimnout billboardů, plakátů a dalších různých upoutávek na film Narušitel, který se v kinech objevil 24. ledna letošního roku. Právě v lednu ho bylo všude plno, aspoň mně se zdálo, že na upoutávky narážím na každém rohu. Ale věděli jste, že k samotnému filmu vyšla ještě i kniha, napsaná podle scénáře k filmu?

Mám obrovské štěstí, že mě Cosmopolis zásobuje novinkami a Narušitel byl mezi nimi. Jinak bych ho musela shánět mimo, protože tolik jasných signálů k přečtení knihy jsem snad v životě nedostala! Kniha není nijak objemná, a mně zabralo její přečtení opravdu jen asi dvě hodiny. Čte se pěkně, je velmi čtivá a napínavá. Neměla jsem tušení jak celý příběh skončí. Přeci jen jsem alespoň jednou chtěla přečíst nejdřív knihu a pak se podívat na film. A dodržela jsem to!

Kniha začíná krátkým prologem, který čtenáře skvěle navede do děje a končí závěrem na šest řádků. Mezi těmito částmi je čtrnáct kapitol, které nejsou nijak rozsáhlé. Co musím pochválit je propracování prostoru v knize a zařazení fotografií. V knižní verzi Narušitele můžete najít fotografie přes celé dvě strany, ale i menší fotky přímo z natáčení filmu. Aby čtenář náhodou neztratil přehled, jsou všechny pečlivě opatřeny stručnými popisky.

Kniha je opravdu silná, skvěle popisuje příběh letců, nutno říct, podle skutečných událostí. Už jen po přečtení prologu, ve kterém se přenášíme do minulosti mi naskočila husí kůže a byla jsem zvědavá, jak vše bude probíhat. Styl psaní je jednoduchý, a vše je snadné si představit. Svobodu z létání ale i strach z politické situace. Narušitel je ale i příběhem o přátelství, které se jen tak nevidí. Přinášení obětí, riskování, zrada... to všechno tu najdete.

Zatím jsem ještě neměla čas se na film podívat, a tak nemůžu srovnávat. Ale rozhodně se na něj chystám. Už jen proto, že mám knihu přečtenou. Na film mě taky nalákaly fotografie provázející mě po celou dobu četby. Možná i trochu zvědavost na to, jak se mladý režisér s celým snímkem vypořádal. Zahlédla jsem ne příliš pozitivní hodnocení... ale ráda bych si udělala názor sama.

Do recenzování knihy jsem dlouho neměla odvahu se pustit. Tloukly se mi v hlavě názory na zpracování, a taky jsem měla takovou představu, že když se jedná o knihu napsanou podle filmového scénáře, mohla bych udělat srovnání filmu s knihou. Ale víte co? Kniha si zaslouží samostatnou recenzi. Byla čtivá se silným příběhem a jako bonus doplněná o fotografie. Protože se jedná o souhrn filmu, nemohla jsem na ni mít příliš velká očekávání, takže mě ani nepřekvapila ani nezklamala.

7/10

Za poskytnutí knihy k recenzi děkuji nakladatelství Cosmopolis, kde si knihu Narušitel můžete také zakoupit.