Recenze: Caragova proměna

Orig. název: Carags Verwandlung
Autor: Katja Brandisová
Překlad: Ivana Führmann Vízdalová
Vydáno: Bookmedia, 2019
Počet stran: 272

Na první pohled vypadá hlavní postava - Carag jako obyčejný kluk. Ale za jeho zářícíma očima se skrývá neuvěřitelné tajemství: Carag umí měnit podobu. Je totiž napůl člověk, napůl puma - vyrostl v divočině severoamerických lesů a ve světě lidí žije teprve krátce. Nový život je pro něj stejně tak cizí jako fascinující. Avšak teprve když se Carag dozví o Střední škole Lízy Clearwaterové, tajemném internátu pro woodwalkery, jako je on, začne mít pocit, že je doma.

Kromě blogu se pravidelně věnuji i knižnímu instagramu. Přijde mi, že je to lepší místo pro komunikaci, a to nejen mezi čtenáři, ale i s různými nakladatelstvími, projekty a autory. I když to pro mě znamená více práce, ve zkratce dvojí psaní recenzí, kratší na instagram a delší sem, na blog, založení účtu nelituji. Dostalo se mi tak několik příležitostí například k novým spolupracím. Od té nejčerstvější se mi dostala do rukou kniha, o které je dnešní recenze.

Ozval se mi projekt Kniha měsíce, a v rámci něj jsem obdržela knihu Caragova proměna, ze série Woodwalker. A abych byla upřímná, byla jsem na pochybách, jestli je to to pravé ořechové pro mě.

Kniha má pěknou, ale poněkud dětskou obálku. Ale nevadí, zkusila jsem ji. Říkala jsem si, že je to třeba chybný úsudek, a bude se mi líbit. Hned co kniha přišla, byla to právě obálka, která mě zaujala. Ironie. Pokud si ji pořádně prohlédnete, všimnete si, že nápis Woodwalker a chlapcovy oči jsou lesklé, oproti zbytku knihy. Stejný efekt se objevuje i na hřbetu knihy.

Řekla bych, že je Caragova proměna odpočinkové čtení, které mi místy připomínalo Harryho Pottera, až s tím rozdílem, že na téhle škole děti nepoužívají hůlky a nevaří lektvary, ale proměňují se ve zvířata. Jejich výuka je učí přežít, bojovat a dokonce i snažit se pochopit lidské chování. Některé kapitoly hodiny dokonce popisují, a mě opravdu bavily části, které se právě zabývaly chápáním lidí.

Kniha obsahuje mnoho neočíslovaných kapitol, pojmenovaných po hlavní pointě části. Plno skvělé přímé řeči, která pobaví, ale i vysvětlí nejasnosti. Co se mi ale líbí nejvíc, je způsob, jakým se autorka příliš nezaobírá uvedením do světa Woodwalkerů, tedy bytostí se schopností proměny. Protože je Carag taky nováček a spoustu věcí neví, čtenáři se je dozvídají spolu s ním. Díky tomu se děj nevleče, a nikde nestraší zdlouhavé popisy.

Hlavní postavou je náctiletý chlapec, který patří mezi Woodwalkery. Jeho zvířecí podobou je horský lev, puma. Je statečný, odloučí se od své rodiny, a i přes nulové zkušenosti se rozhodne žít ve světě lidí. Má štěstí, dostane se do milé rodiny a později nastoupí na soukromou školu, kde studují děti se stejnou schopností jako má on. Najde si několik přátel a s nimi zažívá nejedno dobrodružství. Jeho skutečné jméno je Carag, ale v lidském světě ho pojmenují jako Jaye. Trochu degradace ne? Jméno Carag má zvuk.

Pokud jsem správně pochytila informace, mělo by se v budoucnu jednat o sérii. Podle mě je to parádní zpráva, nově vymyšlený svět je docela originální, a má hodně co nabídnout. Takže doufám, že se brzy dočkáme dalšího dílu!

Kniha Caragova proměna mě neskutečně bavila. Hezky napsaná, s pěkným kočičím zdobením stránek, zajímavou obálkou a slibným světem. Myslím si, že jestli do budoucna bude pokračování a autorka to vezme za správný konec, máme se na co těšit. Tak snad u nás brzy vyjde!

10/10

Za poskytnutí knihy moc děkuji projektu Novinka měsíce!