Recenze: V dobrém i zlém

Orig. název: You were made for this
Autor: Michelle Sacksová
Překlad: Milan Lžička
Vydáno: Cosmopolis, 2018
Počet stran: 296

Bezmezně milující manželka, oddaný manžel, opečovávané dítě. Američané Merry, Sam a Conor jsou dokonalá rodina, žijící na dokonalém místě. Občas svému štěstí sami nevěří. Tady na švédském venkově začínají žít svůj dokonalý život. Jednoho dne přijíždí do jejich švédského ráje Merryina kamarádka Frank a okamžitě do rodiny zapadne. Sblíží se s malým Conorem. A se Samem. Frank a Merry jsou jako sestry, proto Frank okamžitě odhalí věci, které ostatním unikají. Faleš a zradu, kterým se dá při pohledu na tuhle pohádkovou rodinku těžko věřit. Ale jenom Frank ví, co se tady skutečně odehrává... Kdo je manipulátor a kdo oběť?

Září bylo posledním měsícem mých obrovských prázdnin. Vrátila jsem se z tábora a zjistila, že nemám co číst. Proto mě moc potěšil email od nakladatelství Cosmopolis s nabídkou knih k recenzi. Opět se jednalo o zajímavé tituly, a já jsem moc ráda, že Vám jeden z nich můžu prostřednictvím dnešní recenze přiblížit, a snad Vás na knihu i nalákat. Děkuji moc nakladatelství Cosmopolis za knihu a spolupráci, která mě neskutečně těší!

Kniha se jmenuje V dobrém i zlém, a jak již název vypovídá, nebude to zrovna růžové čtení. Tomuhle faktu přispívá i obálka. Vzhledu knihy dominují hlavně bílá písmena, ale na pozadí můžeme vidět část lidské tváře, ze které lze vyvodit... asi utrpení? Nevím jak na Vás, ale na mě neskutečně celá podoba knihy zapůsobila, a byl to jeden z důvodů, proč jsem po ní sáhla. Po dočtení si nedokáži představit lepší vzhled knihy.

Co je důležité říci hned na začátek je to, že se mi V dobrém i zlém četla skoro sama. Obsahuje krátké kapitoly, které v knihách mám nejradši. Stačí dočíst dvě tři stránky a můžete knihu zavřít. Ale tady to s tím zavíráním bylo těžké. V knize nejsou klasické očíslované kapitoly, ale kapitoly z pohledu postav. To mám snad ještě radši. Díky vyprávění Merry, Frank a Sama, jsem do knihy spadla a začetla se téměř už po prvních pár stránkách. Další zvláštností je i vyloučení klasické přímé řeči. Díky tomu si musíte na rozmluvu postav dávat větší pozor.

A kdo stojí za knihou V dobrém i zlém? Michelle Sacksová, která se narodila v Jihoafrické republice. V Kapském městě vystudovala literaturu a filmovou vědu. V roce 2017 vydala první povídkovou sbírku s názvem Stone Baby, díky nakladatelství Northwestern University Press. Následovala spisovatelská tvorba v časopise New Contrast, nebo v nakladatelství Akashic Books. V současné době žije ve Švýcarsku.

Mám ráda knihy, které vypráví hlavní postavy. Díky tomuhle prvku se jim čtenář může dostat pod kůži, a pochopit jaké myšlenky a starosti postavy řeší. Dokonalým příkladem takové knihy je právě V dobrém i zlém. Merry a Sam dohromady s malým Conorem působí jako dokonalá rodina.. ALE. Merry neví co sama se sebou, dělá ze sebe něco co není a snaží se co nejvíce jít po vůli Samovi. Sam je naopak záletník, puntičkář a musí být po jeho. Do života rodiny se přimíchá Frank, nejlepší kamarádka Merry. Frank je úspěšná, procestovala celý svět a nechápe, jak je možné že se z Merry stala hospodyňka. Měly přeci tolik plánů! Nejvíce se mi zamlouvala Frank, měla jsem plné zuby Merry a Sama s tím jejich přetvařováním.

Už když jsem si přečetla první kapitolu, bylo mi jasné, že se nebude jednat o žádné lehké, prosluněné a veselé čtení. Rozjezd byl možná maličko pomalejší, ale najednou dostal rychlý spád a mně nezbývalo nic jiného, než jen číst až do konce. Neříkám, že kniha je nějaký horor, ale místy jsem měla husí kůži a nevěřila tomu co čtu.

Neskutečná kniha, se zajímavými hlavními hrdiny a příběhem ze kterého mrazí. Další věcí jsou nečekané situace, které mě nutily číst dál a dál. Věděla jsem do čeho jdu, měla jsem i jistá očekávání... ale po dočtení vím, že vše bylo překonáno. V dobrém i zlém na mě neskutečně zapůsobila a ještě teď přemýšlím nad osudem Merry a Sama, jestli to vše nemohlo skončit jinak...

9/10

Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji nakladatelství Cosmopolis, kde si knihu V dobrém i zlém můžete také zakoupit.