pondělí 16. července 2018

Recenze: Zoopisník Miroslava Bobka

Autor: Miroslav Bobek
Vydáno: Cosmopolis, 2018
Počet stran: 288

Zoopisník ředitele Zoo Praha obsahuje přes sedmdesát kapitol, ve kterých vás autor seznámí s mnoha pozoruhodnými zvířaty a lidmi. Poznáte zákulisí pražské zoologické zahrady a seznámíte se s dobrodružným světem pouští a pralesů. Více i méně vážná témata, která autor podává neotřelou a odlehčenou formou, zakončují překvapivé pointy a poprvé se doplňují zcela unikátní fotografie. Víte, kudy cestují kvakoši? Jak to bylo s lanovkou v pražské zoo? Kdo založil muzeum bobků? Kdy se slaví Světový den luskounů? Jak se daří pražským koním Převalského v Mongolsku? Který živočich je nejrychlejší? Kudy v Kamerunu jezdí Toulavý autobus? Kolik má Zoo Praha zvířecích obyvatel? To všechno a mnohem víc se dozvíte, když si přečtete nový Zoopisník Miroslava Bobka.

Kdo občas zabloudíte do knihkupectví, asi jste si této novinky všimli. Před několika lety jsem četla Trochu jinou reality show, knihu, která se také zabývá zvířaty, konkrétně gorilami a samozřejmě pražskou zoo. Taková je i tato kniha, od nakladatelství Cosmopolis. Když jsem Zoopisník uviděla a přečetla si anotaci, bylo mi jasné, že se ke knize dostanu. A lepší dříve, než později! Za zaslání recenzního výtisku moc děkuji nakladatelství Cosmopolis!

Jak již napovídá obálka se dvěma hrabáči, knížka se bude točit okolo zvířat. Nad knihou jsem neváhala ani minutu, věděla jsem, že mě nezklame. Mám pražskou zoo moc ráda, a několikrát za rok se do ní podívám. Ve většině je to rodinná akce, hlavně o Vánocích. Máme takovou tradici, vždycky se tam po Štědrém dnu podívat. Nikde žádný lidi, ale nemyslete si, zvířata jsou vidět, ale ne venku. Možná trošku divný zvyk, ale mám ho moc ráda. Dalším důvodem bylo to, že můj táta miluje zvířata a proto jsem s knihou souhlasila.

Autorem knihy je ředitel pražské zoologické zahrady, Miroslav Bobek. Co jsem nevěděla, a co mě překvapilo byl fakt, že pracoval v Českém rozhlase, a to skoro dvacet let! Stal se autorem projektů Africká a Nová odysea, a taky jak jsem se již zmínila, i Trochu jiné reality show, Odhalení s gorilami. To jsem taky nevěděla. Od roku 2010 je ředitelem naší nejznámější zoo, a za tu dobu se podařilo dosáhnout mnoha úspěchů. Například vznikly nové expozice, jako Údolí slonů, nebo Velemlokárium.

Kniha Zoopisník má 286 stran, a jedna je zajímavější než druhá. Kapitoly, kterých je v knize přes sedmdesát, jsou vlastně sloupky, které vychází každý týden, a to již více než osm let. Napadají Vás záludné otázky, jako třeba kolik má úhoř žeber? Na takové a ještě další otázky zde naleznete odpověď. Sloupky ale nejsou jen ze současnosti, věnují se i ohlédnutí do minulosti. Každá kapitola je maximálně přes dvě strany, takže čtení opravdu rychle ubíhá. Další věcí je, a kterou jsem si úmyslně nechala na konec, je doplnění knihy barevnými fotografiemi, které mě naprosto dostaly. Až teda na detailní fotky pavouků, ty jsem prohlížela o dost rychleji.

Věděla jsem, že kniha bude skvělá. Miluji zvířata a pražská zoo je jedním z mých nejoblíbenějších míst. Ale to, že si ke knize sednu ráno, a večer v jedenáct jí budu při lampičce dočítat jsem fakt netušila. O to větší jsem měla radost! A nemyslím si, že to bylo jen díky mému zájmu o téma knihy. Zoopisník je napsaný poutavě a do zákulisí zoo musí vtáhnout snad úplně každého. Mohlo by se zdát, že zde bude použita nějaká terminologie, ale ani nápad. Autor vše vypráví tak, jak mu slova přišla v danou chvíli pod ruku, a díky tomu je čtení neskutečně milé.

Ke knize bych přidala varování... Budete mít neskutečnou chuť si zajet do pražské zoo! Já jí teda rozhodně mám, a proto jsem zoo nedávno navštívila, a opět to byl neobyčejný zážitek! Zoopisník je nádherná kniha, a to nejenom díky fotografiím, ale i tomu, že není mířena na konkrétní čtenářskou skupinu. Zatáhne do děje všechny, svým humorem, událostmi a skutečnostmi, o kterých jste neměli ani tušení. Já už teď po dočtení vím, že se k ní budu ráda vracet.

10/10

Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji nakladatelství Cosmopolis, kde si knihu Zoopisník můžete také zakoupit.