sobota 21. července 2018

Recenze: Nesmrtelní z Meluhy

Orig. název: The Immortals of Meluha
Autor: Amish Tripathi
Překlad: Kristýna Greňová
Počet stran: 427

Rok 1900 př. n. l. Tehdejší obyvatelé nazvali tuto zemi Meluha - dokonalou říši, která existovala mnoho staletí před sjednotitelem Lordem Ramem, jedním z největších panovníků všech dob. Avšak kdysi pyšní súrjavanšští vládci Meluhy jsou ve smrtelném nebezpečí. Hlavní řeka Sarasvatí pomalu vysychá a z vvýchodu na ně útočí čandravanšové, kteří se navíc spolčili s nágy, zavrhovanou rasou znetvořených lidí s neskutečnými bojovými schopnostmi.
Jedinou nadějí je prastará legenda: Dosáhne-li zlo obřích rozměrů a vše se zdá být ztraceno, když se zdá, že vaši nepřátelé vyhráli, zjeví se hrdina. Ale může být přistěhovalec z Tibetu hrdinou? A chce vůbec hrdinou být?

Když jsem projížděla stránky nakladatelství Omega, nemohla jsem si nevšimnout nové knihy, která slibovala pořádně nadupané fantasy čtení. Tou knihou byla Nesmrtelní z Meluhy. Jedná se o první díl z Trilogie Šiva, a už to byl důvod proč jsem o knize přemýšlela. Mám ráda trilogie, je to takový ideální počet do série. Ale hlavním důvodem bylo srovnání. Na obálce je nápis - Amish je indický Tolkien. Říkala jsem si co to je za kýč, vždyť s Tolkienem se nemůže srovnat nikdo! Kdo sem na blog občas zabloudíte, mohli jste si všimnout mé slabosti pro Hobita, Pána prstenů... Chtěla jsem vědět, co je na tomhle přirovnání pravdy. A teď to můžu srovnat, díky nakladatelství Omega, které mi zaslalo recenzní výtisk!

Když jsem si prohlédla obálku, ještě před přečtení anotace, říkala jsem si, že to bude jakási parodie na Poseidona, boha moří. Ale s ním to nemá nic společného. Je tu vyobrazen Šiva, hlavní postava knihy, a zbraň připomínající trojzubec, ale která se ve skutečnosti jmenuje trušúla. Šivův vynález. Líbí se mi zelené pozadí s kombinací s bílými nápisy. Co mě ale trochu mrzí je, přidání zbytečných reklamních recenzí. Myslím, že kniha má zajímavý vzhled i bez toho, a nepotřebuje pochvalná slova jak z přední, tak zadní strany obálky. Hlavně kvůli nim zaniknou i runy, kterých si na prvních pohled asi nevšimnete.

Kniha Nesmrtelní z Meluhy se člení na kapitoly, kterých v knize naleznete dvacet šest. Kapitoly jsou spíše delší, a proto jsou rozděleny ještě na kratší úseky, díky kterým bylo možné knihu zavřít, a začít s novým úsekem. Další částí je Slovníček pojmů k závěru knihy, který se mi místy dost hodil. Nesmrtelní z Meluhy obsahuje spousta cizích slov, a tak je slovníček nenahraditelným pomocníkem. A po něm naleznete i úryvek z dalšího dílu trilogie.

Amish byl pro mě naprostou autorskou záhadou. Hlavně, kdo nějakého neznámého pisálka, může srovnávat s Tolkienem? Už kvůli tomu jsem si proti němu vytvořila jakýsi blok, který mě pustil až po zhruba sté straně. Jeho styl psaní je jedinečný, o tom není pochyb. Musím uznat, že postavit knihu na filozofických myšlenkách a náboženství není jednoduché, ale Amish to zvládl na jedničku. Někdy jsem se do vysvětlovacích částí zamotala, ale ve většině jsem se zase rychle našla. Ale srovnání s Tolkienem... nemyslím, že je na místě. Oba autoři používají jiné prvky a jejich porovnání, to je jako kdybyste chtěli srovnat den a noc.

Každá série, a tím pádem i trilogie si zaslouží skvělé postav. A těch bylo v Nesmrtelní z Meluhy opravdu velké množství. Co mi dělalo trochu problém, byla dlouhá, kostrbatá indická jména, která jsem skoro nedokázala správně přečíst, natožpak vyslovit. Takže jsem si je malinko přejmenovala. Jediné štěstí, že dvě hlavní postavy, Šiva a jeho láska Satí, měli jména jednoduchá. Ale nebyla to jen jména která mi dávala zabrat, ale i názvy míst a tradiční slova. Co mi ale skvěle posloužilo, byl slovníček na konci knihy, kde nebyl problém si nějaká slova najít.

Nesmrtelní z Meluhy jsou jen začátkem nové fantasy série, která u nás bude postupně vycházet. Líbí se mi, že v prvním díle je ukázka hned z toho druhého. Díky ní se na pokračování moc těším. A jak se tedy zbytek Trilogie Šiva bude jmenovat? Dvojka vyjde pod názvem Tajemství Nágů a třetí díl, ponese jméno Přísaha Vájuputrů. Já se tedy těším!

Nesmrtelní z Meluhy je prvním dílem ze série, a proto se není čemu divit, že byl místy trochu nudnější. Hodně popisů postav, míst a celkové seznamování se světem Meluhy. Věřím, že s každou další knihou bude trilogie nabírat na čtivosti a akčnosti. Nesmrtelní z Meluhy byla čtivá, napínavá kniha, a já se těším na její pokračování, které u nás snad brzy vyjde.

9/10

Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji nakladatelství Omega, kde si knihu Nesmrtelní z Meluhy můžete koupit.