Recenze: Mise Saturn

Orig. název: Saturn Run
Autor: John Sanford a Ctein
Překlad: Marek Čtrnáct
Počet stran: 684

Píše se rok 2066. Praktikant v Caltechu si všimne anomálie, kterou zachytil vesmírný dalekohled - něco se blíží k Saturnu a zpomaluje to. Vesmírné objekty nezpomalují. Ale vesmírné lodě ano.
Po smršti vládních porad na nejvyšší úrovni všichni dojdou k nevyhnutelnému závěru: ať už tu loď postavil kdokoli, je po technické stránce nejméně o sto let před lidstvem. Pokud někdo dokáže tyto technologie získat výlučně pro sebe a přivézt je na Zemi, získá tak obrovskou výhodu, že se s ním žádný jiný národ nebude moci měřit. A když se o celé záležitosti dozvědí Číňané, tak s tímto závěrem zcela souhlasí.
Začíná závod mezi dvěma zeměmi a také pozoruhodné dobrodružství - epický příběh odvahy, zrady, vynalézavosti, tajemství, překvapení a ohromujících objevů, když muži a ženy z narychlo sestavené posádky zjišťují, že se musejí měřit v síle i důvtipu s protivníky jak pozemskými, tak mimozemskými.

Nakladatelství Omega podporuje čtení a knižní blogy skvělou věcí. Recenzními konkurzy. Proto se ne tolik známým blogům, jako je třeba tenhle, dostane nových, právě vydaných knih. A co za tu knihu? Recenzi. V recenzních konkurzech jsem objevila i tuto knihu, Misi Saturn. Anotací mi připomínala Marťana, kterého jsem četla minulý rok o prázdninách. Proto jsem zkusila štěstí. A proto teď mohu moc poděkovat nakladatelství Omega, za zaslání recenzního výtisku!

obálka prozrazuje, že se bude jednat o pořádnou vesmírnou jízdu. První, co Vás upoutá, je planeta, v tomto případě Saturn, o kterém je celá kniha. Saturn trochu splývá s hnědým pozadím, a bez žlutých nápisů, označující autora a název, by obálka byla dost ponurá. Ale co se mi líbí, to je hřbet knihy, kde je také planeta, ale v knihovně nepůsobí smutně, právě naopak. Přiznám se, že kdybych knihu viděla v knihkupectví, asi bych po ní bez přečtení anotace nesáhla.

Knihu mají na svědomí dva spisovatelé, John Sandford a Ctein. Spojení obou jmen na obálce mnohé možná zmate, a já jsem nebyla výjimkou. Taky jsem si myslela, že to je jen jeden člověk... Pak jsem se mrkla na zadní záložku přebalu a ono hele, oni jsou dva! John Sandford má na svém spisovatelském kontě parádní hromadu knih. Například sérii Oběť, která má dvacet osm dílů, nebo jinou jedenácti dílnou sérii! Klobouk dolů. A Ctein? Pokud se ptáte, kdo se postaral o technickou stránku knihy, tak je to právě on. Mimo zájmu o vědu je i uznávaným fotografem.

Mise Saturn není ale záležitostí na dva dny. Alespoň u mě ne, ale věřím, že se najdou tací čtenáři, kteří by ji dali na jeden zátah. I když se kniha na první pohled nezdá, má skoro sedm set stran. Ale u mě na délce čtení nazávisí na počtu stran, spíše na obsahu. Stejně jako Marťana, i tuhle knihu jsem si kouskovala na kapitoly, a ještě ji prokládala jinou knihou. Nejsem zrovna fanda techniky, ráda si takovou knihu přečtu, ale maximálně jednu za půl roku. Dávkovala jsem si Misi Saturn asi týden a pár dní, a pak jí konečně dočetla. Knihu jsem zakončila epilogem, a to byla skvělá tečka po více než šedesáti kapitolách.

S postavami jsem měla od první stránky malinký problém. Než mi došlo kdo kam patří, a přestala si osoby přiřazovat ke špatným jménům, dalo mi to zabrat. Mám pamatováka na jména, ale protože se jedná o dost obsáhlou knihu, postav je tu velké množství. A ještě ke všemu, asi aby to nebylo jednoduché, Občas se střídalo vyprávění mezi lidmi, kteří stáli pevně nohama na zemi, a lidmi v kosmické lodi. Z postav mi přirostla k srdci Rebecca Johanssonová, vědkyně, která byla neskutečně sympatická a statečná.

Musím říci, že začíst se do Mise Saturn byl oříšek. Odrazovaly mě technické popisy, ale nedovolila jsem si je přeskakovat. Taky již zmíněné množství postav mi dalo zabrat. Ale po dvě stě stránkách se moje pasivita zlomila a já se začetla, a byla neskutečně zvědavá, jak vše dopadne. Bude mise úspěšná? Podaří se vše jak má? A když ne, jak se s tím postavy vypořádají?

Mise Saturn je spíše pro čtenáře, než pro čtenářky. A nebo pro technické nadšence, ti by z ní mohli být nadšení. I přes pomalejší rozjezd mě kniha bavila, a nakonec se z ní vyklubala napínavá vesmírná jízda, plná zvratů a událostí, které byly neskutečným překvapením. Co bych ocenila nejvíce, je strhující závěr.

8/10

Za zaslání recenzního výtisku bych chtěla moc poděkovat nakladatelství Omega, kde si knihu Mise Saturn můžete i zakoupit.