Recenze: Černá ruka

Orig. název: The Black Hand
Autor: Stephen Talty
Překlad: Blanka Chocová
Počet stran: 303

V roce 1903 zaplavil město New York a později celé Spojené státy strach. Zemí se valila vlna zločinu.
Docházelo k únosům dětí italských přistěhovalců, příslušníkům vyšší třídy bylo vyhrožováno smrtí, nevinní lidé byli na ulicích stříleni, bomby trhaly budovy na kusy. Pachatelé se zdáli být všudypřítomní a zároveň neviditelní. Jejich jediné spojení s veřejností byly dopisy s kresbou černé ruky.
Mezi americkou veřejností a bezpráví, jež měla na svědomí Černá ruka, stál houževnatý muž, geniální detektiv Joseph Petrosino. Přezdívalo se mu italský Sherlock Holmes a mezi lidmi byl znám jako mistr převleků. Petrosinovi se podařilo shromáždit policejní oddíl, který byl zločincům stále na stopě.
Ač se jim nakonec podařilo vykořenit Černou ruku z americké společnosti, nebylo to zadarmo...

Nakladatelství Omega vydává knihy různých žánrů. Fantasy, romantické a v neposlední řadě i historické. Historii mám moc ráda, ale nepotřebuji to s ní nijak přehánět. Jednou za čas si nějaký historický román přečtu, a většinou stojí za to. Naposledy se ke mě dostala Medová smrt, minulý rok (recenze TADY). A proto když jsem uviděla Černou ruku na stránkách nakladatelství Omega, neodolala jsem. Moc děkuji za zaslání recenzního výtisku!

Obálka asi nemůže být víc jasná. Co taky k názvu, Černá ruka? Vzhled knihy by nemohl být hezčí a jednoduší. Otisk černé ruky mluví naprosto za vše. A k tomu ještě trojice kulek, dokreslující děsivý příběh. Obálka Černé ruky je důkazem, že i černá s bílou můžou dokonale fungovat, a vytvořit podobu knihy, kterou nepřehlédnete.

Kniha klasicky začíná prologem, který seznamuje čtenáře s prací zločinecké organizace, vystupující pod jménem Černá ruka. Dále jsou na řadě klasické kapitoly, kterých je devatenáct, a jsou nabité historickými daty, a událostmi. Knihu zakončují poznámky, ve kterých najdete přes čtyři sta vysvětlivek. Kdybych se měla u každého slova, obstaraného číslem zastavovat, a pak ho hledat v zadní části knihy... No, asi bych ji četla ještě teď.

Autorem knihy je Stephen Talty, žijící v New Yorku. Je autorem šesti bestsellerů New York Times z oboru literatury faktu. Na jeho kontě se ale najdou i dva kriminální romány, Black Irish a Hangman. Nepíše ale jenom knihy, ale i články, například GQ, Playboy, Chicago Review a další.

Černá ruka rozhodně není pro každého. Hlavně ne pro slabší povahy. Kniha byla napsána s účelem seznámení veřejnosti s organizací Černá ruka, která byla dlouhou dobou neskutečným postrachem. Tato organizace šla přes mrtvoly, a ani kniha se se svým vyprávěním příliš nezaobírá a je napsána jasně a stručně. Žádné kudrlinky... a proč taky? Černá ruka ani žádné jemné zacházení neznala. Čtenář se tak dost dobře přenese do New York do doby, kdy se jeho obyvatelé báli vyjít na ulici. Byla to doba strachu a zmizelých dětí...

Kniha vykresluje do detailů stíhání zločinců, pevnou rukou spravedlnosti. Je dokonalým důkazem, že každý si může vymoci své místo na výsluní, tak jak se to povedlo hlavní postavě, detektivu Petrosinovi. Právě on je největším tahounem knihy, a při čtení jste svědky celé jeho kariéry. Pocházel z těch nejchudších poměrů. Zasloužil se o spousty úspěchů, a není divu, že Černá ruka měla strach. Jeho metody byly neotřelé, a to jak si šel tvrdě za svým, bylo neskutečné. Ze dna až na vrchol.

Historie je důležitá, a já jsem ráda, že jsem si díky této knize připomněla historická fakta... Přesto, musela jsem si knihu rozkouskovat a četla jsem ji docela dlouho. Ze začátku jsem pečlivě knihou listovala a četla hesla, která se v textu skrývala za čísly. Ale posupně jsem je začala ignorovat.. A ono to zas tolik nevadilo. Kniha nebyla špatná, ale zase na nějakou dobu mi ta historie stačila.

Knihu bych doporučila všem milovníkům dějepisu, i historie. Černá ruka je psaná jasně, a tak vzniká naprosto jedinečný příběh, ze kterého Vás bude mrazit. Začtení bylo malinko horší, ale to hlavně kvůli číselným odkazům na poznámky v zadní části knihy. Ale jinak to byla zajímavá četba. Myslím si, že o tématu by měl každý alespoň tušit.

8/10

Za zaslání recenzního výtisku moc děkuji nakladatelství Omega, kde si knihu Černá ruka můžete také zakoupit.