Recenze: Slunečnice

Orig. název: Tin Man
Autor: Sarah Winmanová
Překlad: Petra Diestlerová
Vydáno: Cosmopolis, 2018
Počet stran: 200

Nezapomenutelný a bolestně něžný román Sarah Winmanové, autorky světového bestselleru Když byl bůh králík, o lásce ve všech jejích podobách.
Všechno začne obrazem vyhraným v tombole: a těch patnáct slunečnic si na stěnu pověsí žena, jež věří, že chlapci a muži jsou schopni krásných věcí. A pak jsou tu dva chlapci, Ellis a Michael, kteří jsou nerozluční. A z chlapců se stanou muži a potom do jejich životů vstoupí Annie a tím se změní všechno a vlastně nic.

Kniha Slunečnice je horkou novinkou od nakladatelství Cosmopolis. Kniha mi byla nabídnuta k recenzi, a mě hlavně zaujala svou prosluněnou obálkou, takže jsem souhlasila. Kniha byla na cestě, ale já se dostala do knihkupectví, kde jsem ji zahlédla. Přemohla mě zvědavost a tak jsem do ní nahlédla. V tu chvíli jsem věděla, že to bude taková jednohubka na večer, krátká a s mojí oblíbenou velikostí písma. Co mě ale praštilo do očí byla rozmluva postav. Ale k tomu se ještě dostanu. Moc děkuji nakladatelství Cosmopolis za poskytnutí knihy k recenzi!

Jak jsem se již zmínila, moji pozornost si kniha získala díky obálce. Musím přiznat, že mojí slabostí jsou výrazné barvy knih. Hlavně pokud jsou v odstínech žluté nebo oranžové. Tyhle knihy mají své kouzlo. Když je vyndáte z balíčku, a nebo když je jen postavíte do knihovny... dokáží rozzářit celou místnost. K takovým knihám se ráda vracím, vždycky mi taková obálka zvedne náladu. Slunečnice na obálce mají zajímavě vyvedenou postavu, kterou si po dočtení můžete vysvětlovat několika způsoby.

Autorkou této knihy je Sarah Winmanová. nevím jak vy, ale já od této autorky nic nečetla, a její jméno slyším poprvé v životě. Tato kniha ale není její prvotinou. U nás už byla vydána její první, pravděpodobně nejznámější kniha. Tím titulem je Když byl bůh králík, která vyšla v roce 2012. Líbí se mi její obálka, ale jestli se do ní časem pustím, to nevím.

Kniha Slunečnice začíná jakýmsi prologem z minulosti, pod názvem 1950. Tímto úvodem pochopíte, proč se kniha jmenuje Slunečnice. Poté už je ale na řadě vyprávění v současné době. Toho se ujímá jedna z hlavních postav, Ellis. Stáváme se svědky jeho života, který jakoby ztratil jiskru. Postupně se dozvídáme, proč se jeho život stal tak... obyčejným. Ve vyprávění ho střídá Michael, další důležitá postava z příběhu, a nakonec se čtenářům opět věnuje Ellis. Během těchto kapitol odhalíte, že nic není tak prozářené jak se zdá. Obálka má trochu funkci chameleona. Skrývá příběh, který Vám zlomí srdce.

Jak už se dá vyčíst z anotace, pro čtenáře jsou důležité tři postavy. Ellis, Michael a Annie. Ellis by se mohl nazvat jako hlavní postava, protože právě on je největší součástí knihy. Neměl jednoduché dětství, ale vše se změnilo když potkal Michaela. Stali se nerozlučnými přáteli. Tedy alespoň do doby, než se na scéně objevila Annie. Michael těžce nesl, že se musí o Ellise s někým dělit, protože do té doby se přeci měli tak skvěle! Ale i když se hodně snažil... nedokázal Annie nenávidět. Patřila totiž do té malé skupiny lidí, kteří dokáží vidět jen to dobré. Ellis se potácí mezi svou láskou, a přítelem. Nakonec za něj ale rozhodování odvede sám osud...

Do knihy Slunečnice jsem měla problém se začíst. Důvod objevíte hned, jakmile knihu otevřete... na libovolné stránce. Jde o to, že v knize se vyskytuje nevlastní přímá řeč. Tedy, že postavy mezi sebou promlouvají, ale jejich řeč není graficky označena uvozovkami. Než jsem si na tenhle nezvyklý úkaz zvykla, dalo mi to docela zabrat. Ale pak jsem přeci jen jedny uvozovky našla, ale jen tak na začátku věty... nekončily.

Jsem moc ráda, že jsem s touto knihou souhlasila. Nebyl to nijak obrovský trhák, ale bylo to příjemné překvapení. Nečekala jsem od knihy příliš, ale nakonec jsem jen zírala nad tím, jaký autorka vymyslela spletitý příběh. Jediné, kde nastal zádrhel bylo začtení se, neobvyklá přímá řeč mi dělala dost problém.

8/10

Za poskytnutí knihy k recenzi bych chtěla moc poděkovat nakladatelství Cosmopolis, kde si knihu Slunečnice můžete také zakoupit!