Recenze: Nezavírej oči

Orig. název: Don't Close Your Eyes
Autor: Holly Seddon
Překlad: Dagmar Chýlová
Počet stran: 375

Robin a Sára jsou dvojčata, a přestože si nejsou moc blízká a ani trochu podobná, vzájemně se milují. Alespoň do té doby, než je okolnosti v jejich rodině rozdělí.
Teď je jim už přes třicet. Robin žije sama, trpí agorafobií a záchvaty paniky. Většinu času tráví chozením po domě nebo pozorováním protějšího domu a jeho obyvatel z okna ložnice. Jednoho dne však uvidí něco, co neměla...
A Sára? Ta má, co si vysnila - hezkého muže, nádherné dítě, dokonalý domov. Je však obviněna z něčeho hrozného a život jejích nejbližších je v ohrožení, dokud se nevypořádá s něčím, co se stalo před mnoha lety. A aby to dokázala, musí najít svou sestru.
Sára však není jediná, kdo Robin hledá...

Zdá se mi, že to není tak dlouho, co jsem četla první knihu této autorky, a to Snaž se nedýchat. Byl to první román této spisovatelky, a mě zaujal svou jednoduše vyřešenou obálkou. Ale jak se mi Snaž se nedýchat líbila, to si můžete přečíst ZDE. Tyto knihy nespojuje jen stejná autorka a podobná obálka, ale i nakladatelství Omega, které obě knihy vydalo. Tímto bych chtěla nakladatelství Omega moc poděkovat za zaslání recenzního výtisku!

Jak jsem se již zmínila, obálky knih Snaž se nedýchat a Nezavírej oči jsou si podobné, a mě se moc líbí. Společné prvky (lidské tváře, kombinace bílého pozadí s modrou či červenou barvou) působí kouzelně, a pro mé oči jako magnet. Právě díky těmto detailům poznáte, že knihy patří k sobě. Podobu můžete posoudit sami pod tímto odstavcem, kam přikládám obě obálky. Líbí se mi jednoduchost a barevná kombinace, která se opravdu povedla.

Holly Seddon je autorkou, která mě prostě baví. Při četbě obou jejích knih jsem si odpočinula. Píše čtivě, a to tak, že se začtete během několika málo stránek, a pustí Vás až na konci. I přes to, že kniha Nezavírej oči hodně působí na psychiku a moc se u ní nezasmějete, pokud vůbec... není to depresivní čtení, ze kterého byste měli chuť někam zalézt. Holly Seddon píše jednoduše, a Vy se do knihy ponoříte. Za tento efekt mohou i krátké kapitoly z pohledu dvou hlavních postav, ve kterých se střídají vzpomínky na dětství a krutá přítomnost. Takových kapitol zde naleznete čtyřicet šest.

Pro knihu jsou důležité dvě postavy, Robin a Sára. Právě ony jsou vypravěči kapitol. Robin a Sára jsou sestry, ale odlišné jako den a noc. Robin jsem měla radši, na nic si nehrála a šla si za svým. Naproti tomu Sára, sluníčková, snažící se dělat ze sebe tu hodnou a dobrou. Potom bych chtěla představit i Kala, kamaráda obou sester, a zároveň kluka, se kterým se život prostě nemazlil. Hlavními strůjci všech problémů, které v knize vznikly ale byli rodiče, sester a Kala. Ale víc prozradit nemůžu.

Nezavírej oči je bezesporu zajímavý román, plný překvapení. Líbilo se mi, jak si Holly Seddon pohrála s časovými rovinami, a nakonec je spojila v přítomnost. Kniha řeší dva hlavní problémy. Rodinné spory a jejich následný dopad na psychiku. Ty rodinné spory se z kapitol zasazených v minulosti daly snadno vyčíst. Ale ta psychika... celý příběh je velmi zamotaný, ale konec vše vysvětlí.

Myslím, že Nezavírej oči byla ještě lepší než Snaž se nedýchat. Holly Seddon si pro své čtenáře připravila parádní příběh se zajímavou zápletkou, a hromadou překvapení, která jsou v textu rozmístěna jako tikající bomby. Nezavírej oči je skvělá a čtivá kniha, která mě opravdu ohromila.

10/10

Za poskytnutí knihy k recenzi bych chtěla moc poděkovat nakladatelství Omega, kde si knihu Nezavírej oči můžete také zakoupit.