Recenze: Tři přání

Orig. název: Three Wishes
Autor: Liane Moriarty
Překlad: Šárka Kadlecová
Vydáno: Ikar 2017
Počet stran: 368

Říká se „do třetice všeho dobrého a zlého“ a pro Kettlovy sestry to platí trojnásob – jsou totiž trojčata. Rozumná Lyn se pokouší ustát roli vzorné matky, starostlivé manželky a úspěšné podnikatelky, aniž by přitom přišla o rozum. Její zdánlivě méně úspěšná sestra Cat, pracující v oddělení marketingu, se snaží nepřijít o vysněné dítě a o manžela, jakého jí každá závidí, a „chudák“ Gemma ani nemá co ztratit, střídá příležitostné práce, bydlení i muže. Ale je tomu opravdu tak, jak se na pohled zdá? Co když je ve skutečnosti všechno trochu, anebo možná dokonce úplně jinak?

Jaký je to pocit, být jedním z trojčat? Může být taková bytost originální? Svá? Jak moc se řídí svými sourozenci? Odpověď na tyto otázky, a další které Vás napadnou, Vám pomůže najít kniha Tři přání od Liane Moriarty. Celá kniha se točí okolo tří žen, které pochází z trojčat. Každá má jedinečnou osobnost, snažící se najít v životě to pravé a hlavně štěstí. Ale daří se jim to? Já to vím, a to díky recenznímu výtisku od Dobrých knih, za který moc děkuji!

Dej si pozor, co si přeješ, mohlo by se ti to vyplnit… Tato věta, zvýrazněná růžovým písmem, Vás upoutá hned pod bílými písmeny titulu, ve vrchní části obálky. A pro mě to byl hlavní tahák, proč jsem po knize sáhla. Chtěla jsem té záhadě přijít na kloub. Naproti tomu, ve spodní části je stejným růžovým písmem, tentokrát větším, uvedeno jméno autorky. Dále obálku zdobí zlatá samolepka edice světového bestselleru, což je pro mě dalším důvodem k četbě. Tuto edici mám velmi ráda, nikdy jsem z ní nečetla knihu, která by se mi nelíbila. Ale to jsou detaily. Na první pohled se Vám musí začít sbíhat sliny, protože hlavním motivem obálky je dortík se svíčkou, který symbolizuje narozeniny trojčat (jimiž kniha začíná). Nad zákuskem se vznáší chmýří z pampelišek, značící tři přání hlavních hrdinek. Celá kompozice působí, díky modrému pozadí, uklidňujícím dojmem.

Liane Moriarty, známá australská autorka knih Sedmilhářky (můžete znát i jako seriál), Na co Alice zapomněla, Poslední výročí, Manželovo tajemství a v neposlední řadě i kniha, o které je tato recenze. Titul Tři přání, v originále Three Wishes, vyšel již v roce 2003, ale u nás vyšel až v roce 2016, pod hlavičkou nakladatelství Ikar. Toto nakladatelství vydalo i autorčiny ostatní knihy. Liane Moriarty mám velice ráda, četla jsem Sedmilhářky a Na co Alice zapomněla, a obě mě příjemně překvapily. Doufala jsem, že kniha Tři přání nebude výjimkou. Podobné knihy, i výše zmíněné můžete nalézt ZDE.

Kniha se může jevit nudnou, ale díky motivu trojčat je příběh originální a neokoukaný. Na kolik knih s tak silnou sourozeneckou trojicí jste narazili? Jak už Liane Moriarty umí, zařadila do své knihy plno zvratů, které by jste nečekali. A co teprve emoce! Čtenář všechny situace prožívá, a ani si to neuvědomuje. Občas se Vám chce brečet radostí, ale i smutkem, nadávat nepřátelům ale i zábleskům nespravedlnosti.. a když se něco povede podle Vašich představ, nezbývá Vám nic jiného než vyskočit do vzduchu s zatnutou pěstí ve vítězném gestu.

Až do konce jsem byla napjatá jak to s hlavními hrdinkami dopadne, a kam je osud zavleče. Tři přání jsou napsána jednoduše, napínavě a chytlavě. Už po první stránce jsem měla problém knihu jen tak odložit. Bohužel mě donutila škola a příprava k maturitě. Věřím tomu, že kdyby bylo více času a tím pádem i méně povinností, knihu bych přečetla během chviličky. Sice se jedná pouze o román ze života, ale věřte mi, že se nudit nebudete.

Tři přání nejsou obyčejnou knihou ani po stránce členění. Ve slovně očíslovaných kapitolách, kterých je dvacet osm, se v chronologickém vyprávění svého života postupně střídají Lyn, Cat a Gemma. Naše známá trojčata. Potom se tu vyskytují úseky, nenásilně prostupující celou knihou, psané kurzívou z retrospektivního pohledu. Rozdíl není jenom ve formátu písma, ale i v tom, že mají své vlastní názvy, jako například Přívoz. Tyto kapitoly mají na svědomí lidé, kterým trojčata nějak ovlivnila život. Vždy pozitivně. To se mi neskutečně líbilo, ta myšlenka. I náš sebemenší úsměv může někomu změnit názor, nebo pohled na věc. A nemusíme o tom ani vědět.

Vítanými bonusy, které na knize vždy ocením, je oživení textu ve formě sms zpráv nebo emailů, které si mezi sebou hlavní postavy vyměňovaly. Je to příjemná změna, po souvislém textu. Tyto prvky nemůžou nikdy uškodit a snad jich nemůže ani být málo. Přidává to knize na uvěřitelnosti, a pro čtenáře četba působí osobitěji.

A konečně, jaká jsou vlastně trojčata o kterých je celá kniha? Lyn, je rozumná, úspěšná a má dokonalou rodinu. Zdá se, že jí nic nechybí. Ale postupně se ukazuje, že i ona má své strašáky ve skříni. Gemma, svobodná, lehkomyslná a nemá vlastně co ztratit. Má za sebou už své, ale o tom co jí čeká, nemá ani představu. A nakonec Cat, pracovně úspěšná, s dokonalým manželem po boku. Ale jeví se vše tak jak me? Podaří se jí otěhotnět? Těžké říct, která ze sester mi přirostla k srdci nejvíce. Ale pravděpodobně Gemma. I přes dospělost si zachovala dětskou duši, a to se mi na ní líbilo. Za celou knihu právě ona prošla největší změnou.

Celou knihu i přes hádky mezi sestrami byla cítit sourozenecká láska. To můžou pochopit pouze sourozenci, protože i přes cokoliv co se stane, vždy drží při sobě.

Celých 368 uplynulo neskutečně rychle, a mě mrzelo když jsem se s Lyn, Cat a Gemmou rozloučila otočením posledního listu. Knihu bych doporučila všem, co hledají milé, nenáročné čtení. Popisy byly dokonalé, a budete mít pocit, jako byste skutečně byli  přímo uprostřed dění.

10/10

Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji Dobrým knihám!