pátek 23. února 2018

Recenze: OpRAWme se

Autor: Stanislav Skřička
Vydáno: Stanislav Skřička, 2017
Počet stran: 379

Kniha je napsána podle scénáře dokumentu točeného s předními odborníky z ozdravných institutů a univerzit na americkém kontinentu. Je v ní srozumitelně vysvětleno, jak funguje výživa a co v těle dokážou vlastní ozdravné procesy. Biochemické vzorce jsou tu přetlumočeny do lidového podání. Sporné věci a mýty ve stravě se řeší návštěvou pravěku, kde se vždy nachází ta správná odpověď. Proč nejsou zdravé himalájské soli, klíčky, vláknina.. ? Proč se zběsilým běháním nehubne?

Tato kniha od Stanislava Skřičky se ke mě dostala díky nabídce Megaknih, a já za ni moc děkuji! Do poslední chvíle, než se mi kniha dostala do ruky, jsem nevěděla co si o ní pořádně myslet a co od ní čekat. Upoutala mě anotace, která byla takovým šťouchnutím k tomu s knihou souhlasit. Při samotném čtení mě pak překvapilo jak výstižná a trefná anotace je.

Co se vybaví Vám při zdravém životním stylu? Co byste od knihy čekali?

Co bych na knize upřednostnila, je obálka. Miluji modré knihy a tahle je opravdu povedená. Proč ale zrovna modrá? Kvůli osmotické vodě, která je křišťálové barvy s namodralým nádechem, a stala se tak inspirací pro tvář samotné knihy. Líbí se mi i jednoduché, bílé motivy zvířat, zeleniny, slunce a pračlověka, které při bližším zkoumání zaručeně nepřehlédnete. A samozřejmě nesmím zapomenout na slovíčkaření se slovíčkem RAW, jak v samotném názvu, tak v mottu - Po pRAWdě a zdRAWí a stRAWě.

Od knihy jsem nečekala žádný zázrak, přeci jen téma zdravá strava neslibuje žádné velké wow. Autor nenásilně vykládá svůj názor, zábavnou a dost chytlavou formou. I když si řeknete, že to Váš životní postoj nezmění, přeci jen po čase zjistíte, že jste nějaké své zvyky změnili. Třeba, že si víc kontrolujete co přes den všechno splácáte. Možná si říkáte, že je to kniha jen pro fandy zdravého životního stylu. Ha, ani nápad. Lidi, přečetla jsem si to i já! A to jsem totálně antizdravotní styl!

Kniha se netýká jenom jídla, ale i prostředí ve kterém žijeme, pohybu, duševní rovnováhy... to abyste si nemysleli, že jde jen o chroustání brokolice. Této stránce knihy tleskám, protože konečně někdo zmínil i druhou stránku věci, která nám, i když si to neuvědomujeme, pomáhá být celkově v pohodě a užívat si život.

Konečně se ale dostávám k věci, kterou jsem si na knize totálně zamilovala. A to ilustrace, barevné tabulky, nadpisy, poznámky.. Neskutečně se mi líbí, když je kniha něčím odlišná, svá, originální (říkejte si tomu jak chcete, ale tušíte co mám na mysli ne?). Nejenže čtení rychleji utíká, ale je to příjemné osvěžení od souvislého textu. A barevné ilustrace jsou v OpRAWme se opravdu nádherné a veselé!

Kniha potěší obě strany. Králíky, co jí zdravě, ale i nás, obyčejné smrtelníky, co si občas dají něco mimo mísu. Tím chci říct, že si v ní každý najde něco, co ho zaujme, překvapí a poučí. Neříkám, že já osobně budu dodržovat všechna pravidla a jídelníčky, ale tahle encyklopedie životního stylu je skvělým pomocníkem.

10/10

Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji Megaknihám!
Knihu si můžete zakoupit ZDE!