Recenze: Med v hlavě, marmeláda v srdci (edice 7 lásky)

Orig. název: Marmelade im Herzen
Autor: Hilly Martineková
Překlad: Miloslava Hnízdilová
Vydáno: Metafora, 2020
Počet stran: 272

Tilda žije s manželem Philippem, úspěšným právníkem, a dvěma dětmi v Hamburku. Vede docela spokojený život, jen někdy se jí zmocní pocit prázdnoty; jako by v jejím životě něco chybělo, jako by v něm byla velká černá díra, a ptá se sama sebe, co jí vlastně brání být doopravdy šťastná. Tyhle myšlenky však vždycky rychle odežene. Život běží dál ve vyjetých kolejích, dokud si jednoho dne neuvědomí, že její otec Niko v poslední době nápadně často zapomíná. Tohle už jednou zažila. Zmocní se jí strach. Strach, že by to mohl být počátek stejné nemoci, kterou trpěl dědeček Amandus a která jí ho vzala, když byla ještě malá.

Sem tam si neodpustím takové to lehčí čtení, u kterého nemusím příliš přemýšlet, tak jako u mých milovaných detektivek. Před nedávnem jsem dostala nabídku několika titulů k recenzi od Grady, a při výběru knih jsem se na takové oddechovky právě zaměřila, s ohledem na blížící se zkouškové. Vybrala jsem si dvě knihy, Pláž v Chorvatsku a tu, o které bude dnešní recenze - Med v hlavě, marmeláda v srdci. Byla jsem na knihu strašně zvědavá, už jenom z toho důvodu, že spadá pod mou oblíbenou edici 7 lásky.

Z této edice jsem četla zatím dvě knihy, i když v současné sobě jich je osm a další je na cestě. Celá edice je zaměřena na lásku a vztahy mezi lidmi, v jakékoli podobě. Četla jsem Někdy je hezké, že mě miluješ, to byl nádherný romantický příběh o zjištění, že aby člověk došel ke svému cíli, musí překonat různé překážky. Devět tváří tebe byl zase pohled na jednoho člověka z devíti různých pohledů, které se tak lišily... z té jsem měla husí kůži. Med v hlavě, marmeláda v srdci je o lásce mezi dětmi a prarodiči, a je důkazem toho, že každý dospělý má na dítě vliv, a podle toho se bude v budoucnosti chovat.

Jsem strašně ráda, že se mi i tahle kniha z edice dostala do ruky. To, že do ní patří, můžete samozřejmě poznat podle nápisu na obálce, ale také podle designu knihu. Je v měkkých deskách, což mi ani nevadilo - přečetla jsem jí za chviličku a nikde po cestách jsem jí netahala. Má trošku menší formát než klasické knihy, a hlavně, obálka má stejnou grafiku jako předchozí díly, jen s rozdílem barvy a obrázku na titulce.

Kniha Med v hlavě, marmeláda v srdci se mi četla strašně dobře. Už jenom kvůli tomu, že je kniha menší a má i větší písmena. Ale taky hlavně proto, že je rozdělena na padesát jedna krátkých kapitol, které jsou plné přímé řeči a milých monologů hlavní postavy Tildy. Kapitoly se střídají z přítomnosti a minulosti. V jedné chvíli je Tilda dospělá, ale za chvíli už je zase malá a stará se o svého dědečka. Změny časové linie nejsou matoucí - jsou jasně označené.

Po celou dobu čtení nás doprovází jediná postava, na kterou stoprocentně narazíte v každé kapitole. Je jí Tilda. Je dospělá, má dvě děti, úspěšného manžela... Ale trápí ji starost o otce, Nika. Ten často zapomíná a působí tak Tildě sem tam nepříjemnosti. Tildu přepadne strach a vzpomíná na svého dědečka, který trpěl alzheimerem. Tilda najde svůj deník a tím začíná její návrat do dětství, kde vypráví o příhodách s dědečkem. Tilda patří mezi postavy, které musíte obdivovat. Jako malé dítě dokázala neskutečné věci.

Kniha pro mě měla dvě tváře, přesně jak se píše na obálce - humor a dojetí. Na jednu stranu jsou v knize vtipné momenty, kdy se musíte pousmát, třeba když dědeček ostříhá keře na deset centimetrů od země, místo toho aby je zastřihl o deset centimetrů. Na druhou stranu musíte soucítit s rodinou, která sleduje, jak pomalu přichází o milovaného člena rodiny, který je už jednou třeba vůbec nepozná. A pak je tu Tilda, obětavá, odvážná, neskutečná. A vy musíte na každé stránce obdivovat její vlídnost a lásku.

Musím se přiznat, že jsem od knihy příliš nečekala. Ale po přečtení jsem měla slzy v očích, protože to byl neskutečně milý a skutečný příběh. Tahle knížka dodává edici 7 lásky úplně nový rozměr, a já jsem zvědavá na další knihy z edice, a doufám že se k nim co nejdříve dostanu. Takže pokud jsem Vás nalákala, připravte si hromadu kapesníků, je to doják!

9/10